MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2016
2016-5085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 45:
I artiklen ”En lokofører fortæller”, bragt i Helsingør Dagblad den 20.
september 2016, fortæller en lokofører ”Og vores materiel er efterhånden blevet
så elendigt, at det også går ud over passagererne med forsinkelser og så videre.
Det kan være dørene og meget andet, der ikke fungerer. Ofte kører vi også kun
med 50 procents trækkraft, så det bliver umuligt at indhente forsinkelserne".
Hvad er ministerens holdning til dette, og hvad agter ministeren at gøre for at
imødegå de problemer som opridses?
Svar:
Da spørgsmålet omhandler DSB’s materiel, har jeg forelagt spørgsmålet for
DSB, der oplyser følgende:
”DSB kan ikke genkende billedet af, at Øresundstogsættene ofte kører med 50%
nedsat trækkraft og derfor har svært ved at indhente forsinkelser.
DSB medgiver, at der har været og fortsat er udfordringer med togmateriellets
præstation på Kystbanen.
DSB har siden efteråret 2015 været udfordret af, at togflådens præstation (målt
som gennemsnitligt antal kørte kilometer mellem hændelser, som forårsager,
at toget tages ud af drift) generelt har været faldende. Dette gælder også for
Øresundstogene, som har haft mange hændelser.
Øresundstogsættene har i 2016 desuden været ramt af flere store havarier. Bl.a.
påkørte et Øresundstog i Sverige en elg, et andet Øresundstog blev påkørt af et
svensk tog og flere andre Øresundstog har været udsat for lignende uheld, som
har resulteret i et stort behov for reparationer og vedligehold. Havarierne bety-
der både, at der er færre driftsklare tog, og at de havarerede tog samtidig opta-
ger plads på værkstederne.
ID- og grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige medfører et øget materi-
elforbrug. For at holde materielforbruget nede har DSB fjernet tre togsæt, der