Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688925_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2016
2016-5085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 45:
I artiklen ”En lokofører fortæller”, bragt i Helsingør Dagblad den 20.
september 2016, fortæller en lokofører ”Og vores materiel er efterhånden blevet
så elendigt, at det også går ud over passagererne med forsinkelser og så videre.
Det kan være dørene og meget andet, der ikke fungerer. Ofte kører vi også kun
med 50 procents trækkraft, så det bliver umuligt at indhente forsinkelserne".
Hvad er ministerens holdning til dette, og hvad agter ministeren at gøre for at
imødegå de problemer som opridses?
Svar:
Da spørgsmålet omhandler DSB’s materiel, har jeg forelagt spørgsmålet for
DSB, der oplyser følgende:
”DSB kan ikke genkende billedet af, at Øresundstogsættene ofte kører med 50%
nedsat trækkraft og derfor har svært ved at indhente forsinkelser.
DSB medgiver, at der har været og fortsat er udfordringer med togmateriellets
præstation på Kystbanen.
DSB har siden efteråret 2015 været udfordret af, at togflådens præstation (målt
som gennemsnitligt antal kørte kilometer mellem hændelser, som forårsager,
at toget tages ud af drift) generelt har været faldende. Dette gælder også for
Øresundstogene, som har haft mange hændelser.
Øresundstogsættene har i 2016 desuden været ramt af flere store havarier. Bl.a.
påkørte et Øresundstog i Sverige en elg, et andet Øresundstog blev påkørt af et
svensk tog og flere andre Øresundstog har været udsat for lignende uheld, som
har resulteret i et stort behov for reparationer og vedligehold. Havarierne bety-
der både, at der er færre driftsklare tog, og at de havarerede tog samtidig opta-
ger plads på værkstederne.
ID- og grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige medfører et øget materi-
elforbrug. For at holde materielforbruget nede har DSB fjernet tre togsæt, der
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om, hvad ministeren holdning er til oplysningerne om, at materielet på Kystbanen er så elendigt, at det også går ud over passagererne med forsinkelser og så videre, til transport- og bygningsministeren
1688925_0002.png
stod som driftsreserver i Malmø. Det manglende reservemateriel betyder, at
når Øresundstogene er ude af drift, er der mindre kapacitet i myldretiderne og
mindre mulighed for genopretning af trafikken ved eksempelvis fejl på materi-
ellet.
DSB har i juni 2016 igangsat en analyse af årsagerne til den faldende udvikling
i materiellets præstation herunder Øresundstogsættene. Analysen er tilende-
bragt og der arbejdes i øjeblikket med prioritering af, hvilke konkrete tiltag der
skal iværksættes for at adressere de identificerede udfordringer.”
Det er beklageligt, at Øresundstogsættene, der benyttes af DSB på Kystbanen,
har været ramt af flere store havarier i 2016, samtidig med at det svenske krav
til id-kontrol og grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har medført et
øget materielforbrug og dermed færre driftsklare reserver.
DSB oplyser derudover, at DSB’s materiels præstation generelt har været fal-
dende, og at det også omfatter Øresundstogene. Det er selvsagt ikke tilfredsstil-
lende, men når det er sagt, noterer jeg mig også, at DSB har fokus på at finde
årsagerne til materiellets faldende præstation og på det grundlag vil være i
stand til at prioritere, hvilke konkrete tiltag, der skal iværksættes.
Jeg følger sagens udvikling tæt, og jeg forventer, at DSB iværksætter de tiltag,
som analysen har vist nødvendige.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt