Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1746963_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 40
Samrådsspørgsmål BQ-BX vedr. luftfartspoli-
tisk strategi og Københavns Lufthavn
Tak for indkaldelsen til dette samråd om
luftfartsområdet og Københavns Luft-
havn.
Der er stillet i alt otte samrådsspørgs-
mål, som spænder relativt bredt. Jeg vil
derfor besvare ét spørgsmål af gangen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0002.png
Side 2 af 40
Samrådsspørgsmål BQ
Vil ministeren give en generel status på
arbejdet med den nye nationale og eu-
ropæiske luftfartsstrategi?
Den luftfartspoli-
tiske strategi
Arbejdet med den nationale luftfartspo-
litiske strategi blev igangsat i starten af
sidste år under min forgænger Hans
Christian Schmidt.
Det er et meget vigtigt arbejde, som jeg
ligeledes prioriterer højt. Arbejdet kan
deles op i to overordnede faser.
Første fase om
vidensopbygning
Den første fase er gået med vidensop-
bygning i et tæt samarbejde med luft-
fartssektoren. Her er blandt andet be-
tydningen af luftfartssektoren for den
danske økonomi blevet undersøgt.
Denne analyse viser
måske ikke over-
raskende
at tilgængelighed i form af
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0003.png
Side 3 af 40
den mobilitet som luftfartssektoren ska-
ber, er ganske afgørende for dansk øko-
nomi.
Indenrigsruterne forkorter rejsetiderne i
Danmark og gør det for eksempel muligt
at bo i Aalborg og arbejde i København.
Udenrigsruterne forbinder effektivt
Danmark med omverdenen, hvilket har
stor betydning for hele erhvervslivet,
herunder ikke mindst turismesektoren.
Samtidig sikrer god tilgængelighed, at
danskerne næsten altid har mulighed for
at flyve direkte eller med kun et stop, når
de skal rejse til udlandet.
Samlet set bidrager luftfartssektoren
med op til omkring 100 mia. kr. i BNP.
Danmark har væ-
ret
”overforsy-
net”
Vores analyser viser også, at
SAS’ knu-
depunkt i Københavns Lufthavn histo-
risk set har betydet, at Danmark i for-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0004.png
Side 4 af 40
hold til befolkningens størrelse har væ-
ret ”overforsynet” med gode flyforbin-
delser.
Det er bestemt ikke noget, vi kan tage for
givet, da vores knudepunkt er ganske
udfordret, og Københavns Lufthavn har
tabt terræn sammenlignet med andre
europæiske knudepunkter.
Værdien af knu-
depunktet
Faktisk kan den aktuelle værdi af den
ekstra tilgængelighed, som SAS skaber i
Københavns Lufthavn gøres op til 3-5
mia. kr. i BNP. Der er med andre ord
meget på spil, og konkurrencen fra de
øvrige lufthavne er stigende.
I den forbindelse er det for mig afgøren-
de, at vi fremadrettet sikrer de bedste
betingelser for at SAS, Norwegian eller
andre luftfartsselskaber etablerer trafik i
København, som understøtter knude-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0005.png
Side 5 af 40
punktet. Det giver et passagergrundlag
for særligt flere interkontinentale ruter,
som vores erhvervsliv har stor gavn af.
Stigende punkt-
til-punkt trafik
Vi skal samtidig ikke være blinde for, at
markedet for punkt-til-punkt trafik er
kraftigt voksende. Det giver mulighed
for, at danske lufthavne kan få ruter til
destinationer, som for få år siden ikke
synes mulige.
Netop den stigende punkt-til-punkt tra-
fik, men også netværkstrafikken, har de
seneste år ligeledes bidraget til vækst i
Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn.
Her viser vores analyser, at direkte ruter
fra vores vestdanske lufthavne til euro-
pæiske knudepunkter i eksempelvis Am-
sterdam og London har stor betydning
for både lokalområdet og for hele Dan-
mark.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0006.png
Side 6 af 40
Den anden fase
om udarbejdelse
af strategien
Den anden og igangværende fase om-
handler udarbejdelse af selve strategien
og de tiltag, som skal understøtte en
fortsat vækst i tilgængeligheden til gavn
for den danske luftfartssektor og hele
Danmark.
Desværre kommer dette samråd for tid-
ligt til, at jeg kan løfte sløret for regerin-
gens strategi og tiltag.
Københavns
Lufthavn har et
særlig rolle
Hovedparten af samrådet omhandler
Københavns Lufthavn. Jeg vil derfor til
en start gerne gøre det klart for udvalget,
at Københavns Lufthavn efter min over-
bevisning har et helt særligt ansvar over
for dansk luftfart og Danmark.
Det ansvar skyldes, at Københavns Luft-
havn ikke er en virksomhed som alle an-
dre. Det er en virksomhed, som har fået
tildelt nogle privilegier af det danske
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0007.png
Side 7 af 40
samfund og som håndterer omkring 80
pct. af det samlede antal flypassagerer i
Danmark.
Et af privilegierne er, at lufthavnen har
et regionalt monopol på luftfartstrafik.
Et andet privilegie følger af, at samfun-
det har investeret i en betydelig infra-
struktur omkring lufthavnen i form af
motorvej, tog, metro og en Øresundsfor-
bindelse.
Vi kan derfor som samfund med rette
forvente, at Københavns Lufthavn yder
noget tilbage til det danske samfund. Det
er derfor et naturligt fokuspunkt i stra-
tegiarbejdet og jeg er glad for, at samrå-
det giver os mulighed for at drøfte dette.
Den europæiske
luftfartsstrategi
Spørgsmålet henviser også til den euro-
pæiske luftfartsstrategi.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0008.png
Side 8 af 40
Hertil kan jeg oplyse, at Europa-
Kommissionen offentliggjorde en strate-
gi i slutningen af 2015. Den indeholdte
en række betragtninger om luftfarten i
EU, herunder passagerrettigheder, luft-
havne, lufttrafikstyring og sikkerhed mv.
Den udgør naturligvis et input til det
igangværende arbejde.
Europa-Kommissionen er nu ved at eva-
luere området og det er i denne forbin-
delse, at det var et godt tidspunkt at spil-
le Lex Luftfart ind til Kommissionen for
at løfte spørgsmålene om klarere regler
for luftfartsselskabernes anvendelse af
arbejdskraft på tværs af Europa, herun-
der særligt hjemmebase-begrebet og til-
synet med arbejdsmiljøreglerne. Dette
drøftede vi på samrådet den 15. marts
2017.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0009.png
Side 9 af 40
Samrådsspørgsmål BR
Vil ministeren redegøre for og give sin
vurdering af den kritik, der rejses mod
Københavns Lufthavn, herunder kritik-
ken af takstaftalen, hvor en sammen-
slutning af 265 flyselskaber bl.a. kritise-
rer, at Københavns Lufthavn har en
monopollignende stilling, behandler de
rejsende uretfærdigt og prioriterer
kommercielle interesser frem for at in-
vestere i lufthavnens infrastruktur?
Modtagelse af
anmodningen
Jeg kan oplyse, at Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen den 20. februar 2017 har
modtaget en henvendelse fra den inter-
nationale sammenslutning af luftfarts-
selskaber IATA og SAS.
IATA og SAS anmoder styrelsen om at
tage stilling til om lufthavnsafgifterne i
Københavns Lufthavn skal ændres, som
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0010.png
Side 10 af 40
følge af væsentlige ændringer i de forud-
sætninger, som lå til grund for den
takstaftale, der gælder for perioden 1.
april 2015 til 30. marts 2019.
SAS og IATA argumenterer for, at Kø-
benhavns Lufthavn samlet set opkræver
2,5 mia. kr. for meget over den samlede
takstperiode.
Københavns
Lufthavn har an-
fægtet anmod-
ningen
Københavns Lufthavn har tilkendegivet
både offentligt og til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, at der efter deres overbe-
visning er anvendt en forkert enheds-
takst i beregningerne samt en urealistisk
lav kapitalomkostning.
Dette medfører ifølge Københavns Luft-
havn en overestimering på mellem 650
mio. kr. og 1,1 mia. kr. af det samlede
krav på 2,5 mia. kr.
Myndighedsbe-
handling af sagen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0011.png
Side 11 af 40
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen be-
handler nu sagen med udgangspunkt i
de bestemmelser, der omhandler beta-
ling for benyttelse af lufthavne.
Denne myndighedsbehandling omfatter
blandt andet en nærmere høring af par-
terne.
Da sagen er under myndighedsbehand-
ling, vil jeg ikke kommentere den yderli-
gere, men jeg vil naturligvis gerne for-
holde mig til den overordnede kritik af
Københavns Lufthavn, som også kom til
udtryk ved høringen i udvalget tilbage i
december.
Tilgang til kritik-
ken
Jeg mener, at der grundlæggende bør
være en sammenhæng mellem de forud-
sætninger, som lægges til grund for
takstniveauet i Københavns Lufthavn, og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0012.png
Side 12 af 40
den faktiske udvikling. Det siger næsten
sig selv.
Bekymrende med
uenigheden
Derudover vil jeg gerne sige, at det er
meget bekymrende, når to virksomheder
i dette tilfælde Købenavns Lufthavn og
SAS
der i fællesskab har afgørende be-
tydning for Danmark, ikke kan opnå en
enighed, som er til gavn for begge parter.
Det er tydeligt, at der ikke bare er uenig-
hed om takstniveauet, men også om den
langsigtede plan for lufthavnens udbyg-
ning, herunder om betydningen af den
meget omtalte tværbane.
Vigtigt med et
stærkt samarbej-
de
De kommende år vil utvivlsomt medføre
en skærpet konkurrence mellem luft-
havnene i Nordeuropa. Det er derfor helt
afgørende for Danmark, at de centrale
aktører i dansk luftfart har et stærkt og
værdiskabende forhold. Der er ganske
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0013.png
Side 13 af 40
enkelt for meget på spil til, at vi kan leve
med det modsatte.
Luftfartsområdet
har høj prioritet
Jeg vil afslutningsvis gerne understrege
over for udvalget, at både Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet og Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen prioriterer
denne sag og udbygningsplanen højt,
samt forsøger at bidrage til et godt sam-
arbejde mellem Københavns Lufthavn,
SAS og de øvrige luftfartsselskaber.
Det seneste fokus på luftfartsområdet
bekræfter mig i, at regeringens arbejde
med at se på hele luftfartssektoren, her-
under selvfølgelig forhold i og omkring
Københavns Lufthavn, er meget vigtigt.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0014.png
Side 14 af 40
Samrådsspørgsmål BS
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en
andel af Københavns Lufthavns over-
skud der investeres i ny infrastruktur
og øget kapacitet, og hvor meget der
udbetales i udbytte, og vil ministeren
herunder redegøre for, om ministeren
er tilfreds med denne fordeling?
Årsregnskabet for
Københavns
Lufthavn A/S
Det fremgår af Københavns Lufthavne
A/S årsregnskab for 2016, at lufthavnen
havde et samlet overskud fra driftsakti-
viteten efter skat på knap 2,0 mia. kr.
Inklusiv brug af likviditet og nettoopta-
gelsen af ny gæld svarer denne penge-
strøm i Københavns Lufthavne A/S til
cirka 2,2 mia. kr.
Af de 2,2 mia. kr. gik cirka 1,2 mia. kr. til
betaling af udbytte og 1,0 mia. kr. til in-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0015.png
Side 15 af 40
vesteringsaktivitet i Københavns Luft-
havn.
Holdning til ud-
bytte og investe-
ringer
Er jeg tilfreds med denne fordeling?
Som Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nister ønsker jeg, at Danmark får flest
mulige flyforbindelser ind og ud af Kø-
benhavns Lufthavn. Dermed skabes den
højest mulige nationale og internationa-
le tilgængelighed, hvilket er afgørende
for dansk økonomi.
Jeg ønsker alene på den baggrund, at så
meget af driftsoverskuddet som muligt,
forbliver i Københavns Lufthavne A/S til
gavn for luftfartsselskaber og flypassage-
rer. Det er hvad enten overskuddet bru-
ges på lavere takster, flere investeringer
eller et højere serviceniveau.
Staten er mindre-
talsaktionær
Verden er imidlertid sådan, at den dan-
ske stat i år 2000 under den daværende
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0016.png
Side 16 af 40
SR-regering solgte 17 pct. af aktierne i
Københavns Lufthavne A/S. Det gjorde
at staten blev mindretalsaktionær.
I dag udgør statens ejerandel 39,2 pct.
Denne varetages af Finansministeren,
mens jeg er ansvarlig for reguleringen af
Københavns Lufthavn.
Reguleringen skal
sikrer højest mu-
lig tilgængelighed
Det er en regulering af Københavns
Lufthavn, som gennem en incitaments-
struktur blandt andet skal sikre et kon-
kurrencedygtigt takstniveau og investe-
ringer i lufthavnens infrastruktur.
Som et led i regeringens arbejde med en
luftfartspolitisk strategi, så ser jeg natur-
ligvis nærmere på, om denne regulering
sikrer den størst mulige nationale og in-
ternationale tilgængelighed til Danmark.
Det er for mig afgørende, at Københavns
Lufthavne A/S både har det nødvendige
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0017.png
Side 17 af 40
økonomiske incitament til at foretage
langsigtede investeringer, og at lufthav-
nen varetager samfundets interesser i
højest mulig tilgængelighed. Det bør væ-
re én og samme sag, men det kræver en
balanceret reguleringsmodel.
Hvorvidt at reguleringen sikrer den rette
balance mellem de to førnævnte hensyn,
vil regeringen adressere i den luftfarts-
politiske strategi.
Balancen i regu-
leringen er vigtig
Hvis balancen ikke er rigtig, så risikerer
Danmark ikke at indfri sit potentiale for
vækst i luftfartssektoren eller i værste
fald miste eksisterende flyforbindelser til
omkringliggende lufthavne.
Det er derfor så afgørende, at Køben-
havns Lufthavn på både pris og kvalitet
udbygger sit gode, men også udfordrede,
udgangspunkt.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0018.png
Side 18 af 40
Det kræver efter min mening, at de sene-
ste års positive passagerudvikling kom-
mer luftfartsselskaber og flypassagerer
til gode gennem investeringer i et endnu
mere konkurrencedygtigt produkt.
Det skal ikke alene skabe nye flyforbin-
delser, men også skabe grundlaget for at
eksisterende flyforbindelser forbliver
fordelagtige for luftfartsselskaberne.
Vi har med andre ord meget at vinde de
kommende år, men også meget at tabe,
hvis ikke Københavns Lufthavn fasthol-
des, som det centrale knudepunkt i Nor-
den.
Åben invitation til
en teknisk gen-
nemgang
Jeg vil som afslutning på svaret til
spørgsmålet gerne gøre opmærksom på,
at reguleringsmodellen og incitament-
strukturerne er relativt komplekse.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0019.png
Side 19 af 40
Jeg vil derfor gerne invitere til en teknisk
gennemgang af reguleringsmodellen,
hvis Transport-, Bygnings- og Boligud-
valget er interesseret.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0020.png
Side 20 af 40
Samrådsspørgsmål BT
Hvad mener ministeren, der er behov
for at gøre for at højne tilfredsheden
blandt henholdsvis flyselskaber og fly-
passagerer, der benytter Københavns
Lufthavn, for derved at sikre, at Køben-
havns Lufthavn også i fremtiden kan
skabe vækst og tiltrække nye investe-
ringer?
Diskussionen skal
deles op
Jeg tror, at det er vigtigt at dele diskus-
sionen op afhængig af, om vi taler luft-
fartsselskaber eller flypassagerer.
Tilfredshed hos
flypassagererne
For flypassagererne har jeg det indtryk,
at Københavns Lufthavn på rigtig mange
områder er en veldrevet lufthavn.
Selvom at man skal tage diverse prisud-
delingerne med forbehold, så kan jeg
konstatere, at Københavns Lufthavn de
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0021.png
Side 21 af 40
seneste år har vundet en række interna-
tionale priser.
Jeg vil også gerne understrege, at jeg ik-
ke mener, at det generelt er min eller
statens opgave at sikre tilfredse kunder i
Københavns Lufthavn. Det er og skal
være lufthavnens egen opgave.
Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg er
blind for, at Københavns Lufthavn har et
forbedringspotentiale inden for specifik-
ke områder, hvor staten har en rolle.
Jeg vil tillade mig at vende tilbage til
dette under spørgsmål BW, som om-
handler forholdene i sikkerhedskontrol-
len.
Tilfredsheden hos
luftfartsselska-
berne
Hvad angår luftfartsselskaberne, så er
det nok først og fremmest vigtigt at son-
dre mellem, hvad luftfartsselskaberne
siger som en del af deres forhandlings-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0022.png
Side 22 af 40
taktik, og hvad der reelt mindsker til-
fredsheden hos luftfartsselskaberne og
dermed attraktiviteten af Københavns
Lufthavn.
Ingen detailregu-
lering
Jeg tror ikke på, at myndighederne skal
detailregulere Københavns Lufthavn.
Det vi skal sikre er, at rammerne er på
plads, så Københavns Lufthavn og luft-
fartsselskaberne i fællesskab har de
bedst mulige betingelser for at fremme
tilgængeligheden til Danmark.
De betingelser går blandt ud på, at for-
handlingerne mellem lufthavnen og luft-
fartsselskaberne om takst-, service- og
kapacitetsniveau bliver så ligeværdige
som muligt.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0023.png
Side 23 af 40
Samrådsspørgsmål BU
Vil ministeren kommentere den positive
stigning i passagertal for Københavns
Lufthavn og give sit bud på, hvad der
skal til af investeringer og udbygning
for at kunne følge med udviklingen også
på langt sigt? Vil ministeren herunder
redegøre for, om anlæg af en eventuel
ny Københavns Lufthavn kan komme
på tale?
Passagerrekord i
2016
Københavns Lufthavn nåede 29 millio-
ner passagerer i 2016. Det er rekord og
svarer til en imponerende passagervækst
på 9,1 pct. sammenlignet med 2015.
Udbygningsplan
For at følge med passagervæksten har
Københavns Lufthavn fremlagt en ud-
bygningsplan. Den skal sikre den for-
nødne kapacitet, således at lufthavnen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0024.png
Side 24 af 40
kan håndtere minimum 40 millioner
passagerer.
Jeg ser det som en meget positiv udvik-
ling for Københavns Lufthavn og for
Danmark. Det er med til at skabe flere
arbejdspladser ikke bare i og omkring
Københavns Lufthavn, men også i øvrige
sektorer og landsdele.
Lukning af tvær-
banen
Den fremlagte udbygningsplan indebæ-
rer på sigt en lukning af den såkaldte
tværbane.
Mens der generelt er opbakning til at
lufthavnen udbygges, er der fra forskelli-
ge sider af luftfartsbranchen rejst
spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige
i netop denne del af udbygningen.
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i luft-
havnsplanlægning, og skal derfor ikke
kunne sige, præcis hvilke investeringer
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0025.png
Side 25 af 40
Københavns Lufthavn bør foretage for at
nå den fornødne kapacitet.
Myndighedsbe-
handling af ud-
bygningsplan
Jeg kan oplyse, at Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen den 16. december 2016 mod-
tog en ansøgning til en lukning af tvær-
banen.
Første skridt af myndighedsbehandlin-
gen er en principiel stillingtagen hos
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på bag-
grund af en trafikal afklaring samt ana-
lyse af økonomiske effekter for luftfarts-
selskaber, passagerer og samfundet.
Der er for mig at se tale om et stykke in-
frastruktur, som bliver brugt i dag, hvor-
for det kræver en grundig behandling af
materialet, herunder et overblik over
Københavns Lufthavns fravalg af alter-
native udbygningsmuligheder.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0026.png
Side 26 af 40
Sidstnævnte er ikke mindst med tanke
på, at Folketinget i sidste ende skal træf-
fe en beslutning, idet udbygningsplanen
kræver en revision af lov om udbygning
af Københavns Lufthavn.
Anlæg af en ny
lufthavn
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt
anlæg af en ny lufthavn i København kan
komme på tale, vil jeg starte med at sige,
at der er banekapacitet i Københavns
Lufthavn til væsentligt flere operationer,
end der gennemføres i dag.
Derudover har udviklingen i flyflåden og
i luftfartsselskabernes forretningsmodel-
ler betydet, at der i dag håndteres flere
passagerer per operation end tidligere.
Ikke relevant med
en ny lufthavn
Alene på den baggrund vurderer jeg ik-
ke, at anlæg af en helt ny lufthavn i Kø-
benhavn er relevant, og det er min klare
forventning, at der findes løsningsmu-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0027.png
Side 27 af 40
ligheder inden for det nuværende areal
på de kapacitetsudfordringer, som Kø-
benhavns Lufthavn vil opleve på sigt.
Også behov for
investeringer i
omkringliggende
infrastruktur
Jeg vil gerne tilføje, at investeringer i
kapacitet ikke alene handler om en ud-
bygning af infrastrukturen inden for
hegnet af Københavns Lufthavn.
Det handler også om infrastrukturinve-
steringer i til- og frabringertrafikken
omkring Københavns Lufthavn. Dette
spørgsmål er vi også ved at undersøge
nærmere til brug for den luftfartspoliti-
ske strategi.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0028.png
Side 28 af 40
Samrådsspørgsmål BV
Vil ministeren redegøre for, hvilken be-
tydning henholdsvis takststruktur og in-
frastruktur har for f.eks. SAS’ fremtidi-
ge antal ruter ud af Københavns Luft-
havn?
Passagerefter-
spørgslen er først
og fremmest af-
gørende
Vores analyser viser, at passagerefter-
spørgslen først og fremmest skal være til
stede for, at eksempelvis et luftfartssel-
skab som SAS, vælger at fastholde eller
placere nye ruter.
Passagerefterspørgslen kan enten kom-
me fra de to befolkningsopland, som
luftfartsselskabet betjener, eller komme
fra transfererende passagerer.
Sidstnævnte passagerer er særligt inte-
ressante, idet disse passagerer skaber
grundlaget for ruter, som det geografiske
befolkningsopland ellers er for småt til.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0029.png
Side 29 af 40
Sagt med andre ord giver transferpassa-
gerer i Københavns Lufthavn mulighed
for, at eksempelvis SAS, Norwegian eller
andre selskaber kan oprette og oprethol-
de ruter, selvom der ikke er et tilstræk-
keligt antal lokalt afgående passagerer.
Det er netop værdien af knudepunktet.
Ruteøkonomien
er i sidste ende
afgørende
Efter passagerefterspørgslen skal rute-
økonomien for et luftfartsselskab natur-
ligvis hænge sammen. Den består på den
ene side af passagerernes betalingsvil-
lighed og på den anden side af omkost-
ningerne forbundet med at drive den
specifikke rute.
Luftfartsselskaber anvender begrebet
”total cost of operation”,
som udtrykker
de samlede operationsomkostninger ved
den enkelte flyvning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0030.png
Side 30 af 40
Det omfatter blandt andet omkostninger
til lønninger, brændstof, vedligeholdelse,
afskrivninger og så de lufthavnsspecifik-
ke omkostninger til lufthavnen og hand-
lingsselskaber.
Dialog med SAS
og andre selska-
ber
Mit ministerium har naturligvis talt med
SAS, Norwegian og en række andre luft-
fartsselskaber i forbindelse med strate-
giarbejdet med henblik på at forstå
sammenhængen i deres ruteøkonomi og
hvad der betyder noget, når de tager be-
slutningen om at åbne nye ruter til og fra
eksempelvis Københavns Lufthavn.
Jeg kan desværre ikke fortælle om de
nærmere tal og fordelingen af omkost-
ninger, da der er tale om fortroligt tal-
materiale fra luftfartsselskaberne.
Der er tale om en
marginalindustri
Det, som vi samlet set kan konstatere, er
dog, at der ofte er tale om, at det er mar-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0031.png
Side 31 af 40
ginaler, som afgør, om ruteøkonomien er
rentabel eller ej. Derfor kan selv relativt
små ændringer i luftfartsselskabernes
omkostninger ved at beflyve en lufthavn,
betyde lukning og åbning af nye ruter,
herunder en ændring i antallet af daglige
frekvenser.
Det er således afgørende for Danmarks
tilgængelighed, at Københavns Lufthavn
også er konkurrencedygtig på takstni-
veauet, som luftfartsselskaberne betaler
for brug af lufthavnen, såvel som ser-
vice- og kapacitetsniveauet.
Lavere omkost-
ninger betyder
lavere billetpriser
Det er samtidig værd at bemærke, at den
skarpe konkurrencesituation blandt luft-
fartsselskaberne betyder, at besparelser
hos luftfartsselskaberne ofte resulterer i
en omtrent tilsvarende reduktion i bil-
letprisen hos flypassageren.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0032.png
Side 32 af 40
Opsummering
For at opsummere mit svar til spørgsmå-
let, så har alt hvad der påvirker luftfarts-
selskabernes omkostninger betydning
for, hvor attraktiv én lufthavn er i for-
hold til andre lufthavne.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0033.png
Side 33 af 40
Samrådsspørgsmål BW
Vil ministeren give en status på det ser-
viceniveau, landets mange indenrigs-
passagerer oplever i Københavns luft-
havn, hvor der tidligere har været rejst
kritik at alt for lang ventetid i sikker-
hedskontrollen?
Kontrolspor for
indenrigspassa-
gerer
Københavns Lufthavn åbnede i slutnin-
gen af oktober 2016 muligheden for, at
indenrigspassagererne kan benytte sig af
”fast track”-sporet
i sikkerhedskontrol-
len.
Det har løftet serviceniveauet for inden-
rigspassagererne, som nu har en kortere
og mere forudsigelig ventetid i sikker-
hedskontrollen.
Godt indtryk af
tilfredsheden
Mit indtryk er, at der blandt indenrigs-
passagererne og indenrigsoperatørerne
er tilfredshed med denne ordning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0034.png
Side 34 af 40
Der er dog naturligvis altid mulighed for
at forbedre forholdene for denne gruppe
af passagerer, hvor tid og forudsigelig er
så afgørende.
Det er min forståelse, at det forbliver et
stort fokusområde for Københavns Luft-
havn.
TBST har analy-
seret ventetiden i
sikkerhedskon-
trollen
Som et led i kapacitetstilsynet med Kø-
benhavns Lufthavn har Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen analyseret ventetiden i
sikkerhedskontrollen i Københavns
Lufthavn.
Tallene for 2016 viser, at der fortsat er
plads til at mindske ventetiden for pas-
sagererne ved en yderligere bemanding
af eksisterende kontrolspor.
Det tager jeg naturligvis meget seriøst og
ser det som et område, hvor det er nød-
vendigt, at vi som samfund har en klar
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0035.png
Side 35 af 40
forventning til det serviceniveau, som
Københavns Lufthavn bør levere.
Københavns
Lufthavn har en
udvidelse på vej
Københavns Lufthavn er i gang med at
udvide sikkerhedskontrollen, så der til
sommer vil være 25 kontrolspor.
Jeg forventer naturligvis, at der også føl-
ger den nødvendige bemanding med til
disse kontrolspor, ligesom Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen fortsat vil overvåge
udviklingen i ventetiderne.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0036.png
Side 36 af 40
Samrådsspørgsmål BX
Vil ministeren kommentere Socialde-
mokratiets forslag vedrørende ny, mo-
derne sikkerhedskontrol, som er beskre-
vet i artiklen ”Socialdemokratiet vil gø-
re flyrejser
lettere”, publiceret på
www.check-in.dk den 23. januar 2017,
hvor der beskrives en ny mulig sikker-
hedsprocedure, der giver mere direkte
adgang til lufthavnen ved brug af fin-
geraftryk og irisgenkendelse, som vi
kender det fra visse paskontroller?
Forståelse af for-
slaget
Jeg forstår forslaget fra Socialdemokra-
tiet således, at de omfattede passagerer,
på baggrund af en forudgående sikker-
hedsgodkendelse vil få adgang til det se-
curity-beskyttede område af en lufthavn,
uden først at skulle igennem en sikker-
hedskontrol af person og håndbagage i
lufthavnen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0037.png
Side 37 af 40
EU-regler på om-
rådet
Jeg kan oplyse, at
EU’s regler
foreskri-
ver, at alle passagerer og deres medbrag-
te genstande samt håndbagage skal gen-
nem sikkerhedskontrol og screenes, før
de må få adgang til lufthavnens security-
beskyttede område.
Der er således ikke mulighed for at frita-
ge passagerer på almindelige rute- og
charterfly fra screening og sikkerheds-
kontrol, når de afgår fra en lufthavns se-
curity-beskyttede område.
Der findes ny tek-
nologi som gør
det lettere
Der findes forskellige former for udstyr,
som lufthavnene kan anvende i forbin-
delse med screening, og man begynder
nu at se udstyr, som er i stand til sikkert
at screene væsker og større elektroniske
genstande (herunder computere), som
ligger i håndbagagen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0038.png
Side 38 af 40
Der må gennem-
føres test af nyt
udstyr, men der
skal være scree-
ning
I det fremsatte forslag er det ligeledes
anført, at der i lufthavne i EU kan gen-
nemføres test af teknologi og proces i en
afgrænset periode op til 18 måneder,
hvilket foreslås udnyttet til at teste den
foreslåede forhåndsgodkendelse.
Det er korrekt, at EU reglerne giver mu-
lighed for, at de nationale myndigheder
kan tillade screening efter en metode ba-
seret på nye og andre teknologier end
dem, der er fastsat i EU-forordningen.
Der skal imidlertid fortsat foretages en
screening, og Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen vurderer således, at forslaget
ikke falder ind under muligheden for at
teste nye og andre teknologier.
Ordningen i USA
I forhold til ordningen i USA, som der
også henvises til i forslaget, så oplyser
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at det
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0039.png
Side 39 af 40
angiveligt må dreje sig om programmet
”TSA
PreCheck”.
Som godkendt i dette program kan man,
når man flyver fra en deltagende luft-
havn med et deltagende luftfartselskab,
passere gennem sikkerhedskontrollen i
et særligt kontrolspor, der i realiteten er
en form for
”fast
track”. Herigennem
opnår man en række fordele, som øger
hastigheden og mindsker behovet for at
tage ting ud af tasten mv. i sikkerheds-
kontrollen.
Der er således ikke tale om, at passage-
rerne bliver fritaget for sikkerhedskon-
trol, eller at de kan medtage genstande
og håndbagage uscreenet.
Følger den tekno-
logiske udvikling
Trafik- Bygge og Boligstyrelsen følger
udviklingen af nye teknologier og meto-
der for sikkerhedskontrol. I det interna-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/3-17 om Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746963_0040.png
Side 40 af 40
tionale samarbejde arbejder styrelsen for
en udvikling, der kan bidrage til en let-
telse af kontrolbyrden for såvel de rej-
sende, som for lufthavnene samtidig
med, at der opretholdes et forsvarligt
sikkerhedsniveau.
Helt på linje med
spørgeren
Jeg vil afslutningsvis sige, at jeg 100
procent deler Rasmus Prehns ønske om
at mindske besværet og ventetiden for
passagerer i de danske lufthavne
uden
at gå på kompromis med sikkerheden.
Jeg ved, at det også er noget, som de
mindre regionale lufthavne har efterlyst,
da de oplever stigende omkostninger til
security. At se på disse muligheder er
derfor også en del af det igangværende
arbejde med den luftfartspolitiske stra-
tegi.
Tak for opmærksomheden.