Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1748935_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. april 2017
2017-2412
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del) på vegne af Rasmus Prehn (S), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 441
Vil ministeren redegøre for udrulningen af det nye signalsystem på S-banen,
og herunder give sin vurdering af om udrulningen forløber planmæssigt? Vil
ministeren herunder redegøre for, hvilke initiativer der er behov for i henhold
til at sikre en hensigtsmæssig udrulning af det nye signalsystem på S-banen?
Besvarelse af spørgsmål 441
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Den første strækning overgik som bekendt til overvåget prøvedrift den
29. februar 2016. Overvåget prøvedrift har til formål at teste systemet i
drift og få rettet eventuelle fejl inden systemet rulles ud på yderligere
strækninger. Der har desværre vist sig flere fejl og større grad af drifts-
ustabilitet end forventet, hvilket har medført gener for passagererne,
hvilket selvfølgelig er dybt beklageligt. Driften på strækningen er nu
stabil, og der køres inden for den eksisterende køreplan med høj punkt-
lighed. Der er høstet en række erfaringer og læring, som vil blive an-
vendt aktivt, når de næste strækninger skal sættes i drift, herunder de
første teststrækninger på fjernbanen.
Den videre udrulning af det nye signalsystem, CBTC, på S-banen følger
nedenstående tidsplanen, som svarer til den der blev meldt ud i oktober
2016.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om en redegørelse for udrulningen af det nye signalsystem på S-banen, og herunder ministerens vurdering af om udrulningen forløber planmæssigt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1748935_0002.png
Tabel 1: Plan for de enkelte S-banestrækningers overgang til
CBTC Strækning
Strækning
Tidsplan
Jægersborg - Hillerød
Februar 2016
Jægersborg - Ryparken samt
1./2. kvartal 2018
Klampenborg - Svanemøllen
3. kvartal 2018
Ryparken* - Farum
Ringbanen (Ryparken – Nørrebro –
2. kvartal 2019
Flintholm – Danshøj - Ny Ellebjerg)
Ryparken* - Sydhavnen**/Carlsberg
2020
Sydhavnen** - Køge
2020
Carlsberg – Frederikssund samt
2021
Carlsberg - Høje Taastrup
Note: *Systemgrænsen er på denne strækning rykket fra Svanemøllen St. til Ry-
parken St. af hensyn til Banedanmarks samlede projektplan. **Systemgrænsen
har tidligere været Bavnehøj St., som i dag er en teknisk station med eget sik-
ringsanlæg. Det sikringsanlæg forsvinder med CBTC, mens Sydhavn St. bliver
som passagerstation.
Side 2/3
På nuværende tidspunkt arbejdes på opgradering af systemet på Jæ-
gersborg-Hillerød samt på sikring af opnåelse af del-milepæle frem
mod idriftsættelse af næste strækning.
Opgraderingen af strækningen fra Jægersborg til Hillerød med blandt
andet ibrugtagningen af linjeblok grænsefladen til Lokaltog A/S på Hil-
lerød Station planlægges gennemført i ferien ved Kristi Himmelfart.
Dette indebærer blandt andet en række installationer i sporet, som der
følges tæt op på for at sikre den fornødne fremdrift, og hovedparten af
de nødvendige godkendelser er nu i hus. Herudover kræver opgrade-
ringen en ibrugtagningstilladelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
(TBBST). Tidsforløbet herfor er meget komprimeret på grund af forsin-
kelse af nogle af dokumenterne. Tidsplanen frem ibrugtagningen af lin-
jeblokken er samlet set stram, men vurderes fortsat mulig.
Primo 2018 opgraderes CBTC systemet yderligere således, at de sidste
udestående funktionaliteter i systemet bliver tilgængelige. En gennem-
førelse af denne opdatering med den fornødne kvalitet er en forudsæt-
ning for at systemet udrulles på yderligere strækninger. Strækningerne
Jægersborg - Ryparken samt Klampenborg - Svanemøllen forventes så-
ledes klar til ibrugtagning i første halvdel af 2018, såfremt opdateringen
primo 2018 forløber tilfredsstillende. Strækningen Ryparken – Farum
forventes sat i drift i 3. kvartal 2018. Ibrugtagningen af de efterfølgende
strækninger er endnu ikke endeligt planlagt i detaljen.
De initiativer, som er igangsat i forlængelse af erfaringerne med tests-
trækningen på S-banen, forventer Banedanmark er tilstrækkelige til at
sikre den forsatte fremdrift. Det drejer sig blandt andet om at tilpasse
processerne for godkendelse af installationer i sporet, uddannet perso-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om en redegørelse for udrulningen af det nye signalsystem på S-banen, og herunder ministerens vurdering af om udrulningen forløber planmæssigt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1748935_0003.png
nale og processen omkring sikkerhedsgodkendelser. Det vil imidlertid
være et element i det netop igangsatte eksterne review af Signalpro-
grammet, om de igangsatte initiativer er tilstrækkelige, eller om der er
behov for yderligere tilpasninger.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen