MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. april 2017
2017-2412
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del) på vegne af Rasmus Prehn (S), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 441
Vil ministeren redegøre for udrulningen af det nye signalsystem på S-banen,
og herunder give sin vurdering af om udrulningen forløber planmæssigt? Vil
ministeren herunder redegøre for, hvilke initiativer der er behov for i henhold
til at sikre en hensigtsmæssig udrulning af det nye signalsystem på S-banen?
Besvarelse af spørgsmål 441
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Den første strækning overgik som bekendt til overvåget prøvedrift den
29. februar 2016. Overvåget prøvedrift har til formål at teste systemet i
drift og få rettet eventuelle fejl inden systemet rulles ud på yderligere
strækninger. Der har desværre vist sig flere fejl og større grad af drifts-
ustabilitet end forventet, hvilket har medført gener for passagererne,
hvilket selvfølgelig er dybt beklageligt. Driften på strækningen er nu
stabil, og der køres inden for den eksisterende køreplan med høj punkt-
lighed. Der er høstet en række erfaringer og læring, som vil blive an-
vendt aktivt, når de næste strækninger skal sættes i drift, herunder de
første teststrækninger på fjernbanen.
Den videre udrulning af det nye signalsystem, CBTC, på S-banen følger
nedenstående tidsplanen, som svarer til den der blev meldt ud i oktober
2016.