MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2016
2016-5085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 44:
Ifølge artiklen "En lokofører fortæller", bragt i Helsingør Dagblad den 20. sep-
tember 2016, er der en ringe kommunikation mellem Danmark og Sverige i
forhold til driften på Kystbanen, hvilket medfører forsinkelser til stor gene for
passagererne. Hvad agter ministeren at gøre for at forbedre kommunikationen
mellem Danmark og Sverige i forhold til driften på Kystbanen?
Svar:
Kystbanen er bundet sammen med Øresundsbanen og indgår på svensk side i
et omfattende fjerntogssystem, der nærmest dækker hele Sydsverige. Integrati-
onen af trafikken på Øresundsbanen og Kystbanen medfører, at fjerntrafikken
fra Sverige er sammenbundet med den S-togslignende trafik på Kystbanen.
Dette giver i sig selv driftsmæssige udfordringer.
Dertil indførte den svenske regering transportøransvar den 4. januar 2016 og
pålagde dermed i praksis DSB at udføre id-kontrol af togpassagerer mellem
Danmark og Sverige. Dette har udfordret punktligheden på Kyst- og Øresunds-
banen yderligere.
I nedenstående tabel vises udviklingen i kunderettidigheden på Kyst - og Øre-
sundsbanen for 2014, 2015 og de første tre kvartaler i 2016.
Det fremgår desuden af tabellen, hvor stor del af afvigelserne fra kunderetti-
digheden, der er forårsaget af forhold under DSB’s eller Banedanmarks an-
svarsområde eller af såkaldte eksterne forhold.
Tabel 1 Kunderettidighed på Kyst- og Øresundsbanen
2014
Kunderettidighed, pct.
DSB/DSB Øresund,
79,6
2,6
2015
76,6
4,4
2016
2016
2016
1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal
73,3
9,2
66,7
11,1
74,1
9,9