Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688917_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2016
2016-5085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 44:
Ifølge artiklen "En lokofører fortæller", bragt i Helsingør Dagblad den 20. sep-
tember 2016, er der en ringe kommunikation mellem Danmark og Sverige i
forhold til driften på Kystbanen, hvilket medfører forsinkelser til stor gene for
passagererne. Hvad agter ministeren at gøre for at forbedre kommunikationen
mellem Danmark og Sverige i forhold til driften på Kystbanen?
Svar:
Kystbanen er bundet sammen med Øresundsbanen og indgår på svensk side i
et omfattende fjerntogssystem, der nærmest dækker hele Sydsverige. Integrati-
onen af trafikken på Øresundsbanen og Kystbanen medfører, at fjerntrafikken
fra Sverige er sammenbundet med den S-togslignende trafik på Kystbanen.
Dette giver i sig selv driftsmæssige udfordringer.
Dertil indførte den svenske regering transportøransvar den 4. januar 2016 og
pålagde dermed i praksis DSB at udføre id-kontrol af togpassagerer mellem
Danmark og Sverige. Dette har udfordret punktligheden på Kyst- og Øresunds-
banen yderligere.
I nedenstående tabel vises udviklingen i kunderettidigheden på Kyst - og Øre-
sundsbanen for 2014, 2015 og de første tre kvartaler i 2016.
Det fremgår desuden af tabellen, hvor stor del af afvigelserne fra kunderetti-
digheden, der er forårsaget af forhold under DSB’s eller Banedanmarks an-
svarsområde eller af såkaldte eksterne forhold.
Tabel 1 Kunderettidighed på Kyst- og Øresundsbanen
2014
Kunderettidighed, pct.
DSB/DSB Øresund,
79,6
2,6
2015
76,6
4,4
2016
2016
2016
1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal
73,3
9,2
66,7
11,1
74,1
9,9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at forbedre kommunikationen mellem Danmark og Sverige i forhold til driften på Kystbanen, til transport- og bygningsministeren
1688917_0002.png
pct.
Banedanmark, pct.
Eksterne forhold, pct.
6,9
10,9
8,7
10,3
9,2
8,4
10,1
12,1
6,0
10,0
Side 2/3
I 2016 har særligt vedligeholdelse og passagerforhold påvirket punktligheden
negativt inden for DSB’s ansvarsområde. For Banedanmark har særligt sikring,
herunder signalfejl, påvirket punktligheden. Under eksterne forhold har særligt
forsinkelser fra Sverige påvirket punktligheden.
Den måde, som togtrafikken kan afvikles på efter indførelse af id-kontrollen på
Københavns Lufthavn station, har som konsekvens, at togmateriel og infra-
struktur over Øresund kan udnyttes langt mindre effektiv end før id-kontrollen.
Derudover er trafikafviklingen mere sårbar over for driftsforstyrrelser, hvilket
påvirker punktligheden på Kyst- og Øresundsbanen.
Da DSB står for togdriften på Kystbanen og dermed kommunikation herom
med de svenske operatører og infrastrukturforvaltere, har jeg forelagt Marlene
Harpsøes spørgsmål for DSB, der svarer følgende:
”Det trafikale samarbejde om afvikling af Øresundstogtrafikken foregår mellem
de svenske parter Transdev og Trafikverket samt Banedanmark og DSB.
Efter DSB's opfattelse fungerer samarbejdet om den daglige trafikafvikling i vid
udstrækning tilfredsstillende. Når DSB bliver bekendt med, at kommunikatio-
nen mellem Danmark og Sverige kan være årsag til forsinkelser på Kystbanen,
tager DSB det naturligvis til efterretning.
Det er DSB’s forventning, at der er yderligere potentiale i at styrke den fælles
videndeling om årsager til forsinkelser på tværs af Øresundsbroen, så forbed-
ringsindsatser i forhold til såvel trafikplanlægning som trafikafvikling i større
grad tilgodeser behovene i både Sverige og Danmark. For at styrke videndelin-
gen er Transdev og Trafikverket samt Banedanmark og DSB (og ligeledes Skå-
netrafiken og Øresundståg) derfor i gang med at etablere en fælles samarbejds-
struktur under arbejdstitlen Samarbejde i Øresundstogtrafikken (SØT). Den
nye samarbejdsstruktur forventes lanceret i januar 2017.”
Jeg noterer mig, at DSB oplyser, at DSB og Banedanmark har fokus på at for-
bedre kommunikationen med de svenske parter i Øresundstogtrafikken, og er i
gang med at etablere en fælles samarbejdsstruktur. Mit ministerium vil følge
udviklingen i SØT-samarbejdet.
Mit ministerium holder desuden fortsat månedlige møder om rettidigheden på
Kyst- og Øresundsbanen med blandt andre DSB, Banedanmark, Sund & Bælt,
Øresundsbro Konsortiet og det svenske Trafikverket. Møderne har til formål at
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at forbedre kommunikationen mellem Danmark og Sverige i forhold til driften på Kystbanen, til transport- og bygningsministeren
1688917_0003.png
sikre fokus på punktlighed og understøtte den nødvendige dialog mellem par-
terne på Kystbanen og i Øresundstogtrafikken.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt