Miljøforbedring af MR, ME og dobbeltdækkervognene (DD)
Litra Tiltag
Beskrivelse af tiltag
Emissionskittet sikrer en bedre
indsprøjning og dermed en renere
forbrændning.
Forventet effekt
Gennemførte tiltag
Luftemissionerne forventes, på
baggrund af oplysninger fra
leverandører, reduceret med ca.
30%.
Målt effekt
Status
pr.april 2017
De første 20 ME lokomotiver i 2010 og de
resterende 13 ME lokomotiver i 2013 efter
beslutningen om køb af DD-vogne.
ME
Emissionskit på 33
lokomotiver
DD
Nye indsugningfiltre
Montering af nyt filter i luftindsugningen
på dobbeltdækkervognene.
Filtrene er udskiftet og software til
styring af ventilation er opdateret.
En reduktion i ultrafine partikler
gennem montering af filter med
større tæthed.
Reduktion af ultrafine partikler
med ca. 40%
Målingen gennemført af
Teknologisk Institut under
prøvekørsel i juni 2013.
Filtrene udskiftes løbende ved hvert 20 Megameter
eftersyn, ca 1 gang pr måned.
DSB har monteret katalysator på ét ME
lokomotiv med henblik på at afklare de
tekniske, sikkerheds- og miljømæssige
fordele og evt. udfordringer.
ME
Katalysator v.1.
Katalysatoren forventes at
reducere partikelmassen med 30 -
50%, samtidig med markante
reduktioner af den sorte røg og
diesel lugten.
Den oprindelige katalysator
bidrog til et fald i
partikelmassen med 10% , men
medførte en stigning i NO2. På
den baggrund blev katalysatoren
afmonteret, da der ikke var en
positiv effekt.
Målingerne er gennemført af
Teknologisk Institut i december
2013
Tiltaget giver ikke en ensartet
effekt på alle togsæt, idet
kvaliteten af tætningerne før
tiltaget var meget forskellige.
Dialog med leverandøren om levering af nye
kassetter med en forventet bedre effekt. Nye
kassetter er leveret og fremgår af katalysator v. 2
nedenfor.
MR
Tætning af bundlemme
Alle bundlemme i passagerafsnit er
efterset og nødvendige tætningslister er
udskiftet.
Reduktion af partikler og støj på
grund af større tæthed.
Gennemført på alle togsæt der anvendes i drift.
MR
Traditionel katalysator
6 MR togsæt har siden 2008 kørt med en Reduktion af HC (kulbrinter), Co og Målingerne gennemført fremtil 1 Med udgangspunkt i materielanvendelsen i 2017 og
traditionel katalysator. Yderligere 10 MR partikler.
år efter montagen viste
frem overvejes der monteret katalysator på enkelte
togsæt har fået monteret katalysator
reduktioner på mellem 30 - 50% MR togsæt yderligere.
Ultrafine partikler var ikke i
fokus på daværende tidspunkt.
DSB har i marts 2015 monteret nye
kassetter på samme ME lokomotiv som
katalysator v.1. Kassetterne er den
aktive del af katalysatoren.
ME
Katalysator v.2.
Igangværende tiltag
Katalysatoren forventes at
Målinger fra Teknologisk Institut
reducere partikelmassaen med 30 - viser reduktioner af både
50% og der forventes markante
partikelmasse, NO2, og
reduktioner af den sorte røg og
kulbrinter. Måling af ultrafine
diesel lugten.
partikler i DD-vognen under
kørsel viser ligeledes et fald.
Der er igen fundet revner i katalysatoren. Der er
dialog med leverandøren ift om de forventer at løse
problemstillingen og samtidig afsøges markedet for
andre løsninger.
ME
Forbedret udstødning
En løsning hvor der monteres en spoiler
således at udstødningen løftes og
passerer hen over
dobbeltdækkervognene fremfor at blive
trukket ned langs med vognene
Betydelig reduktioner i ultrafine
partikler i vognene baseret på test i
vindtunnel.
Spoiler er monteret på ME 1503. De første målinger
viser et fald i antal ultrafine partikler inde i forreste
vogn under kørsel mod vest. Desværre ikke så stort
fald som forventet.
DSB og DB analyserer årsagerne og overvejer
justeringer af spoileren.
Cylinderenheden giver et
Cylinderenheden er besluttet på alle ME lokomotiver
væsentligt fald i anvendelsen af ifm store eftersyn.
smørolie og en reduktion i antal
ultrafine partikler på 10-20%.
Leverandøren kan ikke levere en løsning for
elektronisk styring samt start/stop, som kan
godkendes i henhold til europæiske normer. Der
arbejdes derfor ikke videre med de 2 tiltag.
ME
Udskiftning af stempelringe og foringer
således at forbruget af smøreolie kan
reduceres.
Ombygning af indsprøjningen fra
Tekniske løsninger på motore mekanisk til elektronisk. Forbedring af
start/stop som giver mulighed for
reduktion af tomgangskørslen.
Gennemføres på 2 ME lokomotiver.
Der forventes reduktioner på HC
(kulbrinter) og partikelmasse samt
på forbruget af dieselolie og
smøreolie. Effekten på ultrafine
partikler kendes ikke.
MR
Udvikling af SCR katalysator
DSB har sammen med firmaet Purefi A/S Markante reduktioner af både
fået støtte fra Miljøstyrelsen til udvikling partikelmassen og ultrafine
af en SCR katalysator
partikler samt af Nox.
Første fase i projektet er igangsat og består af
måling og datalogning på et MR togsæt i drift. Data
skal anvendes til afklaring af mulige tekniske
løsninger.