Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1747185_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om, hvad status er på de forskellige miljøtiltag for ME-lokomotiver, herunder hvad de seneste målinger af emissioner fra lokomotiverne og MR-togsættene viser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1747185_0002.png
Måleværdierne varierer med lokomotivets hastighed, klimaanlæggets driftstil-
stand, vindforhold og andre eksterne faktorer, hvilket betyder, at den forvente-
de effekt skal opfattes indikativ.
Anvendelsen af MR togsæt er kraftigt reduceret, og der arbejdes ikke med an-
dre løsninger end den traditionelle katalysator, som gennem en årrække har
været monteret på 5 togsæt, og som senest er monteret på yderligere 10 togsæt.
Ultimo 2015 blev tætningslisterne i alle bundlemme skiftet for at reducere an-
tallet af ultrafine partikler i kupeen. Efterfølgende måling på MR togsæt med
katalysator viste ca. 40.000 ultrafine partikler pr. cm³. Niveauet er meget af-
hængigt af placeringen i togsættet samt om vinduerne er åbne eller ej.
DSB skal for en god ordens skyld nævne, at DSB er i gang med indkøb af nye
ellokomotiver, der skal køre dobbeltdækkervogne og således bliver ME-
lokomotiverne på sigt udfaset. De nye ellokomotiver forventes i passagerdrift i
2020.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen