Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1744248_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om forslag til etablering af shunt på S-banen ved Danshøj Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
1744248_0002.png
med at beslutte
frem for løsninger med de nævnte shunt-forbindelser i Dans-
høj og Ny Ellebjerg.
Fordelen ved kørsel via shunt-forbindelserne og Ringbanen er, at der kan ska-
bes nye direkte rejserelationer, hvor en del passagerer slipper for at skifte tog
og desuden sparer tid. Det kan betyde flere passagerer i disse relationer. Kør-
selsmønstret bliver dog alt andet lige mere kompliceret og sårbart, idet forsin-
kelser fra Høje Tåstrup- og Køge Bugt-banerne i modsætning til i dag også vil
sprede sig som forstyrrelser på Ringbanen. Derfor kan det blive en ulempe for
andre rejsende på Ringbanen. En yderligere ulempe er, at togene via shunt-
forbindelserne kører udenom Danshøj og det kommende udbyggede knude-
punkt i Ny Ellebjerg, hvor man mister muligheden for skift til fjernbane og me-
tro.
Når man kører udenom via Ringbanen, kan det omvendt nedsætte belastningen
af det centrale afsnit mellem Valby og Hellerup, hvilket dog samtidig nedsætter
antallet af de attraktive direkte forbindelser til det centrale afsnit. Det kan be-
tyde færre passagerer i disse meget betydelige rejserelationer.
En anden mulighed er at opretholde alle eksisterende forbindelser, så den di-
rekte betjening via Ringbanen udelukkende sker med ny trafik. Det betyder en
forøgelse af antallet af tog på den ydre del af strækningerne og øgede omkost-
ninger til togdrift. Rent kapacitetsmæssigt kan dette godt lade sig gøre på
strækningen mod Høje Taastrup, men ikke på Køge Bugt-banen med det nuvæ-
rende kørselsmønster med en blanding af hurtige og langsomme toglinjer.
Banedanmark har ingen beregninger eller nærmere vurderinger af de omtalte
passager- og kapacitetseffekter. Sådanne ville kræve betydelige modelarbejder
og analyser.
Banedanmark har heller ingen aktuelle projektforslag eller anlægsoverslag for
de illustrerede shunt-forbindelser, og det vil være forbundet med for stor usik-
kerhed at udarbejde et sådant på baggrund af den nuværende viden. Det står
dog klart, at det rent teknisk vil være meget kompliceret og dyrt at anlægge
disse forbindelser. Tilslutninger på alle baner skal etableres ude af niveau for at
opretholde kapaciteten på strækningerne, hvilket kræver omfattende anlæg.
Ellers må man køre færre tog end i dag. Der er betydelige niveauforskelle, samt
bygninger, metro og andre anlæg i nærheden, som skal eksproprieres eller æn-
dres. I Ny Ellebjerg er situationen så kompleks i forhold til nuværende og
kommende bygninger samt tekniske anlæg, at shunten her formentlig måtte
baseres på en tunnelløsning. Desuden kan der blive behov for at forlænge
Ringbanens perroner, som er kortere end de øvrige baners perroner.
Der er tale om store anlægsarbejder, som vil kræve langvarige spærringer både
af Ringbanen, Høje Tåstrup-banen og Køge Bugt-banen, samt i et vist omfang
også af de parallelt forløbende fjernbaner.”
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om forslag til etablering af shunt på S-banen ved Danshøj Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
1744248_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen