Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1751053_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. maj 2017
2017-2086
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 421:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2017 fra Tønder
Kommune vedrørende Banedanmarks lukning af overkørsler på jernbanes-
trækningen Bramming-Tønder, jf. TRU alm. del - bilag 243.
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark kommentere henvendelsen. Banedanmark oplyser:
”Banedanmark er i gang med at nedlægge overkørsler på jernbanestrækningen
Bramming-Tønder på baggrund af Regeringens og forligspartiers vedtagelse af
”En grøn transportpolitik” fra 2009. Forligskredsen bag aftalen har således
besluttet, at alle jernbaneoverskæringer på Banedanmarks net i al væsentlighed
skal være nedlagt eller sikret med udgangen af 2018.
Når Banedanmark udfører nedlæggelse af overkørsler, er det praksis at høre og
modtage bemærkninger, at indgå i dialog med alle relevante myndigheder tid-
ligt i processen, samt holde kontakten helt frem til afslutning af et projekt. Ind-
dragelse af kommuner, vejmyndighed og politi i denne proces.
Banedanmark har tidligt i projektet med nedlæggelse af jernbaneoverkørsler i
Tønder Kommune, været i dialog med Vejdirektoratet, og har på et møde med
Vejdirektoratet den 11. august 2016 fået projektet gennemgået. I den forbindel-
se tilkendegav Vejdirektoratet, at der ikke har været alvorlige uheld med land-
brugsmaskiner på denne strækning af statsvej 331 Ribe – Tønder – Syd grænse.
Det samme gælder inddragelse af politiet, som har været hørt og har godkendt
projektet i henhold til færdselsloven d. 24. november 2016.
Banedanmark har i udarbejdelsen af projektets løsningsforslag lagt vægt på
Vejdirektoratets vurdering, hvilket er vanlig praksis, når der er tale om tiltag,
der påvirker det statslige vejnet. Banedanmark har på baggrund af dette igang-
sat projektet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-17 fra Tønder Kommune vedrørende Banedanmarks lukning af overkørsler på jernbanestrækningen Bramming-Tønder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1751053_0002.png
I forbindelse med Tønder Kommunes bekymring for trafiksikkerheden på rute
11 har Vejdirektoratet i marts 2017 over for Banedanmark bemærket, at kørsel
med landbrugskøretøjer ikke hidtil har udgjort en særlig trafiksikkerhedsmæs-
sig risiko på rute 11, ligesom at Vejdirektoratet vurderer, at det heller ikke vil
være tilfældet efter eventuelle nedlæggelser af overkørsler.
Banedanmark har løbende været i dialog med Tønder Kommune. Der har såle-
des været høring af Tønder Kommune i forbindelse med nedlæggelser af over-
kørsler strækningen Bramming-Tønder. Banedanmark kontaktede Tønder
Kommune d. 26. april 2016 pr. mail. Her blev der kort redegjort for projektet.
Det første møde blev holdt d. 31. maj 2016. Kommunen deltog endvidere som
vejmyndighed i borgermøder d. 4. og 5. juli 2016.
Derudover har Tønder Kommunes vejmyndighed behandlet projektets skitse-
projekter, der blev indsendt 18. november 2016.
Et skitseprojekt udarbejdes for
at sikre at vejprojektet er muligt at gennemføre i ”marken”.
Kommunen er så-
ledes blevet forelagt processen for nedlæggelse af overkørsler, herunder at ned-
læggelsen af overkørsler ville medføre ekspropriationer. Kommunen er endvi-
dere blevet gjort opmærksom på det forhold, at det er Ekspropriationskommis-
sionen der som uvildig myndighed træffer afgørelse på baggrund af de forelagte
løsninger og udtalelser fra berørte parter.
Banedanmark kan således oplyse, at der undervejs i projektet har været afholdt
møder med de lokale myndigheder og berørte lodsejere, og at Banedanmark på
baggrund af denne dialog ændrede løsningen, således at det samlede antal ned-
læggelser er mindre end forudsat inden dialogen. Konkret er nedlæggelserne i
Tønder Kommune ændret fra 10 til 6 nedlæggelser. Ændringer af projektet
skete på baggrund af undersøgelse af de lokale forhold og særligt overvejelser
omkring, hvordan de lokale bymiljø ville blive påvirket af nedlæggelserne.
Det kan endeligt oplyses, at Vejdirektoratet ud fra en helhedsbetragtning for
trafiksikkerheden på både jernbanen og statsvejen rute 11 ikke har haft indven-
ding mod projektet. Vejdirektoratet vurderer, at lukning af baneoverkørsler i
Tønder Kommune kun forventes at medføre en begrænset stigning i mængden
af landbrugsmaskiner på statsvejen sammenlignet med den eksisterende kørsel
med landbrugsmaskiner, entreprenørmaskiner og lignende på statsvejen.
Vejdirektoratet har oplyst, at man gerne vil stille sig til rådighed til vurdering af
enkelte lokaliteter på rute 11, hvor det ændrede trafikmønster giver anledning
til utryghed.”
Der vedlægges til udvalgets orientering et kort over overkørslerne.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-17 fra Tønder Kommune vedrørende Banedanmarks lukning af overkørsler på jernbanestrækningen Bramming-Tønder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1751053_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen