Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1691887_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. november 2016
2016-5055
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske af ikkemedlem af udvalget (MFU) Julie Skovsby, (S).
Spørgsmål nr. 42:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange borgere der har fået besked om, at
deres ejendom og/eller jord direkte eller indirekte vil blive berørt af den nye
jernbane over Vestfyn og/eller udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til
Odense, hvor stort er sammenfaldet mellem de to grupper, og om der i den
henseende vil være en samfundsmæssig gevinst ved at sammentænke de to
projekter?
Svar:
Vejdirektoratet oplyser følgende:
”Udbygning af Fynske Motorvej på strækningen fra Nørre Aaby til Odense Vest
skønnes på baggrund af VVM-redegørelse fra 2007 at medføre, at ca. 10 ejen-
domme skal totaleksproprieres og yderlig 150 ejendomme skal afgive areal til
projektet.
Etablering af en ny jernbane over Vestfyn forventes at medføre, at 50-55 ejen-
domme totaleksproprieres, at mellem 215 og 240 ejendomme skal afgive areal
permanent. Det er ikke de samme ejendomme, der er i spil i de tre alternative
løsninger, men antallet er stort set ens for alle løsninger.
En væsentlig andel af de berørte ejendomme vil blive berørte ved gennemførel-
se af begge projekter. Da der endnu ikke er valg en linjeføring for den nye jern-
bane, er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at udpege hvilke ejendomme
der berøres af begge projekter.
Næsten alle ejendomme som berøres af motorvejsudvidelsen mellem Nørre
Aaby og Odense Vest vil også blive påvirket af mindst et af de tre forslag til en
ny jernbane. Derudover er der ca. 20 ejendomme, der har jord på begge sider af
motorvejen. Det vil derfor være lidt mere end halvdelen af de ejendomme, der
skal afstå jord til motorvejsprojektet, som også skal afstå jord til jernbanepro-
jektet, hvis dette realiseres.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om, hvor mange borgere der har fået besked om, at deres ejendom og/eller jord direkte eller indirekte vil blive berørt af den nye jernbane over Vestfyn og/eller udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense, til transport- og bygningsministeren
1691887_0002.png
Så uanset hvilket af de tre jernbaneforslag der realiseres, vil det, som nævnt,
berøre mellem 215 og 240 ejendomme, hvoraf ca. 90 af disse ejendomme også
vil være berørt af motorvejsudvidelsen.
I forbindelse med ekspropriation til enten motorvejsudvidelsen eller den nye
jernbane, vil det være oplagt også at indtænke det andet projekts arealbehov,
således at de ejere, som berøres af begge projekter, kun skal igennem et enkelt
ekspropriationsforløb. Denne mulighed kan dog først udnyttes, når der er truf-
fet beslutning om, hvilken af de tre jernbaneløsninger der prioriteres.
Både motorvejsudvidelsen og jernbanen giver mulighed for, at særligt berørte
lodsejere kan anmode om en fremrykket ekspropriation. Status er at Vejdirek-
toratet har overtaget fem ejendomme i forbindelse med motorvejsudvidelsen
og på nuværende tidspunkt ca. 25 ejendomme i forbindelse med jernbanepro-
jektet.
Oplysningerne om projekternes arealbehov er offentliggjort i form af en areal-
rapport for motorvejsprojektet og et elektronisk GIS-kort på jernbaneprojektets
hjemmeside. Berørte grundejere har således selv måtte søge oplysninger om
eventuelle arealmæssige konsekvenser af projekterne. Vejdirektoratet har des-
uden holdt en række offentlige møde i forbindelse med de to projekter på Vest-
fyn, ligesom der er blevet orienteret løbende om dem på projekternes hjemme-
side på vd.dk. Endelig har de to projekter også været dækket af lokale medier”.
Som oplyst i min besvarelsen af TRU alm del spørgsmål 41, så har Cowi for
Vejdirektoratet vurderet, at der kan være en samfundsøkonomisk gevinst ved at
anlægge de to infrastrukturprojekter samtidigt.
Vi står desværre i en situation, hvor niveauet for de samlede offentlige investe-
ringer er væsentlig højere frem mod 2020 end forventet. Det er en udfordring,
vi har arvet fra den tidligere regering. Den udfordring er vi nødt til at håndtere,
før vi kan sætte gang i nye infrastrukturprojekter.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt