MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. november 2016
2016-5055
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske af ikkemedlem af udvalget (MFU) Julie Skovsby, (S).
Spørgsmål nr. 42:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange borgere der har fået besked om, at
deres ejendom og/eller jord direkte eller indirekte vil blive berørt af den nye
jernbane over Vestfyn og/eller udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til
Odense, hvor stort er sammenfaldet mellem de to grupper, og om der i den
henseende vil være en samfundsmæssig gevinst ved at sammentænke de to
projekter?
Svar:
Vejdirektoratet oplyser følgende:
”Udbygning af Fynske Motorvej på strækningen fra Nørre Aaby til Odense Vest
skønnes på baggrund af VVM-redegørelse fra 2007 at medføre, at ca. 10 ejen-
domme skal totaleksproprieres og yderlig 150 ejendomme skal afgive areal til
projektet.
Etablering af en ny jernbane over Vestfyn forventes at medføre, at 50-55 ejen-
domme totaleksproprieres, at mellem 215 og 240 ejendomme skal afgive areal
permanent. Det er ikke de samme ejendomme, der er i spil i de tre alternative
løsninger, men antallet er stort set ens for alle løsninger.
En væsentlig andel af de berørte ejendomme vil blive berørte ved gennemførel-
se af begge projekter. Da der endnu ikke er valg en linjeføring for den nye jern-
bane, er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at udpege hvilke ejendomme
der berøres af begge projekter.
Næsten alle ejendomme som berøres af motorvejsudvidelsen mellem Nørre
Aaby og Odense Vest vil også blive påvirket af mindst et af de tre forslag til en
ny jernbane. Derudover er der ca. 20 ejendomme, der har jord på begge sider af
motorvejen. Det vil derfor være lidt mere end halvdelen af de ejendomme, der
skal afstå jord til motorvejsprojektet, som også skal afstå jord til jernbanepro-
jektet, hvis dette realiseres.