Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1734218_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 12
Samrådsspørgsmål BO og BP vedr.
konkurrencen i luftfarten i EU
Samrådsspørgs-
mål til besvarelse
Samrådsspørgsmål BO
Ministeren bedes oplyse, hvilke initiati-
ver han planlægger at tage for at
dæmme op for regelshopping og social
dumping i luftfartsbranchen, jf. SAS’
udmelding den 1. februar 2017 om at
flytte baser til hhv. Spanien og England
samt oprette datterselskab i Irland (jf.
artiklen i Avisen.dk den 1. februar 2017:
”Forsker om SAS-plan: Danske stewar-
desser og piloter bliver arbejdsløse
fremover”)?
Samrådsspørgsmål BP
Ministerens forgænger Hans Christian
Schmidt (V) oplyste i november 2016, at
han håbede ”inden for den nærmeste
fremtid at præsentere et forslag til kon-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0002.png
Side 2 af 12
krete løsninger, som på EU-niveau kan
adressere problemerne med unfair kon-
kurrence i luftfartsbranchen inden for
EU” (www.trm.dk, 15. november 2016:
”Minister til luftfartsrepræsentanter:
Det skal være slut med regelshopping
og unfair konkurrence i luftfartsbran-
chen”). Ministeren bedes redegøre for
status på dette arbejde med at præsen-
tere tiltag, som kan adressere proble-
merne med unfair konkurrence i luft-
fartsbranchen.
Velkomst
Tak for de to spørgsmål og for mulighe-
den for at redegøre for hvilke initiativer
jeg har igangsat på området.
Jeg tillader mig at besvare de to spørgs-
mål samlet.
Liberaliseringen
Indledningsvis vil jeg gerne forklare min
holdning til den udvikling, som luftfarts-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0003.png
Side 3 af 12
området har gennemgået de seneste år-
tier.
Jeg er grundlæggende af den holdning,
at liberaliseringen og den øgede konkur-
rence, som for alvor tog fart i 1990'erne
har haft meget positive virkninger for
luftfarten i EU – særligt for forbrugeren.
Liberaliseringen af luftfartssektoren var
starten til et opgør med ineffektive,
statsejede luftfartsselskaber.
På baggrund af liberaliseringen er sekto-
ren blevet effektiviseret, og priserne er
kommet ned. Det har betydet, at det
samlede passagermarked er blevet væ-
sentligt udvidet, og der er skabt et fri-
tids- og turistsegment, som traditionelle
luftfartsselskaber ikke betjente i nær
samme omfang.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0004.png
Side 4 af 12
Alt i alt har vi oplevet en øget tilgænge-
lighed og lavere priser til gavn for for-
brugeren og samfundet.
Udfordringer
Når det er sagt, er der også forhold ved
udviklingen, som kræver politisk fokus.
For at sikre en sund konkurrence på lige
reguleringsvilkår, skal vi have gennem-
sigtighed og klare regler.
Løsninger skal
findes på EU-plan
Et væsentligt forhold er, at luftfarten i
sin natur er et grænseoverskridende er-
hverv.
Det betyder, at flyselskaber fra andre
lande flyver til Danmark, og at danske
flyselskaber flyver til udlandet. Flere
danske luftfartsselskaber er i direkte
konkurrence med udenlandske selska-
ber, herunder særligt europæiske selska-
ber.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0005.png
Side 5 af 12
Reguleringen af luftfartsområdet er der-
for også i høj grad baseret på fælleseuro-
pæiske og internationale regler. Imidler-
tid hører vi fra blandt andet den danske
luftfartsbranche, at der er brug for end-
nu klarere regler.
Det er Europa-Kommissionen, der har
initiativretten og dermed kompetencen
til at fremsætte forslag til nye regler på
EU-området.
Det vi fra dansk side kan gøre ift. at sikre
mere klare regler, er fortsat at løfte sa-
gen i EU-regi – på møder med Europa-
Kommissionen, andre medlemsstater og
centrale medlemmer af Europa-
Parlamentet.
Hidtil er der mange, der har peget på
problemer, men meget få, der er kom-
met med konkrete forslag til løsninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0006.png
Side 6 af 12
Lex luftfart
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er dog
indgået i et tæt samarbejde med den
danske luftfartsbranche for dels at udpe-
ge de vigtigste udfordringer, som bør
adresseres, og dels komme med konkre-
te bud på, hvordan mulige løsninger kan
se ud.
På den baggrund har styrelsen i samar-
bejde med branchen udarbejdet et for-
slag til en såkaldt Lex luftfart, som jeg
gerne vil lade dele rundt.
[Lex luftfart uddeles til melemmerne i
samrådet]
Den første del af Lex Luftfart notatet i
her har fået uddelt, beskriver overordnet
de tanker, der er gjort omkring emnet,
herunder ikke mindst i den danske luft-
fartsbranche.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0007.png
Side 7 af 12
Der er tale om et komplekst og vanske-
ligt sagsområde, som berører luftfarts-
området såvel som ansættelsesretlige
regler. Det er derfor forslaget, at Europa-
kommissionen anskuer udfordringerne
som en helhed og fremsætter et samlet
forslag vedrørende regulering af luftfar-
ten, en såkaldt Lex Luftfart.
Indspillet er dog ikke tænkt som en en-
delig løsning, men som input til Kom-
missionen, så vi kan blive endnu mere
præcise om konkrete løsninger og hand-
ling.
De følgende sider består af konkrete for-
slag – juridiske ændringsforslag – som
viser forslag til mulige løsninger.
Ændringerne består dels af forslag til
ændringer i forordningens
præambelbe-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0008.png
Side 8 af 12
tragtninger
og dels af forslag til konkre-
te ændringer i forordningens
artikler.
Lex luftfart –
Hjemmebase-
begrebet
Som det fremgår, beskæftiger Lex Luft-
farts sig primært med to begreber:
Hjemmebase og arbejdsmiljø.
I forhold til hjemmebase-begrebet fore-
slås det, at gøre det klarere, hvilken ar-
bejdsgiver, der skal afholde de sociale
udgifter til de ansatte, og hvilke rettidig-
heder, de ansatte har.
Der lægges op til en mere entydig og fast
definition af hjemmebase-begrebet med
udgangspunkt i, at de ansatte skal have
en nærmere tilknytning til kun én
hjemmebase.
Det er en hårdfin balance, som Europa-
Kommissionen skal finde. Selskaberne
har et stort behov for fleksibilitet i be-
mandingen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0009.png
Side 9 af 12
Ligeledes skal den frie bevægelighed re-
spekteres.
Det er endvidere vigtigt, at vi ikke stiller
europæiske luftfartsselskaber unødigt
dårligere i den internationale konkur-
rence. Det er hverken til gavn for euro-
pæiske virksomheder eller europæiske
forbrugere.
Lex luftfart – Ar-
bejdsmiljøtilsyn
En anden central problemstilling er til-
synet med arbejdsmiljø om bord på fly i
EU.
Der lægges op til mere ensartede ret-
ningslinjer inden for EU for tilsynet med
arbejdsmiljø om bord på fly, hvilket også
vil sikre konkurrence på lige regule-
ringsvilkår.
Det skal sikres, at alle fly i EU underka-
stes tilsyn af myndighederne, og at tilsy-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0010.png
Side 10 af 12
net finder sted efter ensartede regler og
uanset, hvor i EU flyet lander.
Det er de to budskaber, som adresseres i
Lex luftfart, og som danner grundlag for
det videre arbejde i EU.
Kommissionens
og Europa-
Parlamentets til-
bagemelding
De informationer, der er indkommet fra
Kommissionen tyder da også på, at det
er et godt tidspunkt nu at løfte sagen vi-
dere.
I Kommissionens luftfartspolitiske stra-
tegi – An Aviation Strategy for Europe –
fra december 2015, skrev Kommissio-
nen, at hjemmebase-begrebet ville have
særlig fokus.
Kommissionen er netop nu ved at evalu-
ere området, og arbejdet pågår i 2017-
2018.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0011.png
Side 11 af 12
Derfor er det også et godt tidspunkt nu
at spille konkrete løsninger ind til Kom-
missionen.
Samtidig er det værd at bemærke, at Eu-
ropa-Parlamentet medio februar vedtog
en betænkning, som blandt andet inde-
holder opfordring til Kommissionen om
at tydeliggøre hjemmebase-begrebet.
Videre proces
For at kunne udnytte det momentum,
der er netop nu på EU-niveau er Lex
luftfart sendt til Europa-Kommissionen.
Det giver gode muligheder for at påvirke
debatten og skabe den dialog, der er
nødvendig for at ændre reglerne.
I mine møder i EU-regi vil jeg tage ud-
gangspunkt i Lex luftfart og bruge det
som platform til at løfte spørgsmålene
om klare regler på området, herunder
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-17 om social dumping i luftfartsbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734218_0012.png
Side 12 af 12
særligt hjemmebase-begrebet og tilsynet
med arbejdsmiljøreglerne.
Jeg takker for udvalgets opmærksom-
hed.