Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1687079_0001.png
VEJDIREKTORATET
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Samtidighed
TLF
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
Samfundsøkonomiske gevinster ved samtidig etablering af
ny baneforbindelse og udvidelse af motorvejen på Vestfyn
NOTAT
FAX
WWW
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
3.10
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
Indledning
Overordnet metode
Scenarier
Effektvurdering
Samfundsøkonomi
Mulige effekter ved samtidighed
Rejsetidsbesparelser
Tilkørselsramper
Entrepriser
Arbejdspladsområder
Jord-depoter
Afvandingsbassiner
Ledninger både store ledninger og for lokale
ledningsejere
Ekspropriation
Støj og lokale gener i anlægsfasen
Konklusion: hvilke effekter bliver der regnet på
Samfundsøkonomiske vurderinger
Generelle forudsætninger i den
samfundsøkonomiske analyse
Trafikantgener
Arbejdspladser
Entrepriser
Ekspropriation
2
3
4
4
5
6
6
9
10
11
12
13
13
14
15
16
17
17
18
26
27
27
A056427
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
2.0
24.10.2016
MENG, OLEK
PBI
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske
gevinster ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0002.png
2
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
4.6
4.7
5
Samfundsøkonomiske resultater
Følsomhedsberegninger
Konklusion
28
29
30
1
Vestfyn: Motorvej
og bane
Indledning
Analysen undersøger gevinster ved at udvide den vestfynske motorvej (MV) med
en ekstra vognbane samtidig med anlæg af ny bane. Baggrunden er, at COWI
for Vejdirektoratet udarbejder skitseprojekt til en VVM-undersøgelse af en ny ca.
35 km lang højhastighedsbane, der supplerer den gamle bane på Vestfyn. Der er
tidligere udarbejdet en tilsvarende VVM-undersøgelse for en planlagt motorvejs-
udvidelse for strækningen mellem Odense V og Middelfart. Status er:
På strækningen fra Middelfart til Nr. Åby er motorvejsudvidelsen allerede
gennemført, mens der for den resterende del frem til Odense V mangler en
anlægsbevilling. Trafikberegningerne og de samfundsøkonomiske beregnin-
ger er blevet opdateret i 2015/2016 for de to resterende deletaper.
Der arbejdes med tre forskellige forslag til linjeføringer for den nye bane
(Nord, Syd og Kombi). I skitseprojekteringen er der udarbejdet et forslag til
anlægsomkostninger for hver af de tre alternativer.
Anlægsoverslaget for banen inkluderer også projektering af de nødvendige
tilpasninger af MV projektet så de to anlæg begge kan etableres. I VVM
analysen for MV projektet, der er lavet i 2008, er der ikke indarbejdet hen-
syn til en eventuel fremtidig baneforbindelse, som ikke var aktuel på davæ-
rende tidspunkt
I notatet her ser vi kun på den sydlige linjeføring. De fleste af de samtidig-
hedsgevinster vi ser på her, vurderer vi ikke er nævneværdigt afhængig af
hvilken af de tre linjeføringer, der vælges.
Parallelle anlæg
Banelinieføringen og MV løber i store træk parallelt med hinanden, og de to
projekter vil således have stor indvirkning på hinanden. Hidtil er motorvejspro-
jektet og baneprojektet set som to individuelle projekter, der kan gennemføres
forskudt og uafhængigt af hinanden. Dog er der nogle elementer i projekterne,
hvor det ene projekt har en indflydelse på det andet projekt – eksempelvis er
linjeføringen for banen overlappende med nogle af de planlagte tilkørselsramper
for den udvidede motorvej og banen skal krydse motorvejen.
Denne analyse vurderer nærmere, om der kan opnås besparelser i de samlede
omkostninger, hvis de to projekter udføres samtidigt. Med andre ord om der er
gevinster ved 'samtidighed'. Ved samtidig udførelse er der f.eks. en forventning
om, at nogle midlertidige anlæg kun skal etableres én gang i stedet for to og der
forventes færre trafikantgener.
Sydlig linjeføring
Jernbanens sydlige linjeføring (jf. forudsætningsnotatet for Ny bane over Vestfyn
Ver. 3.0, 08.03.2016) er udgangspunkt for analysen. Denne linjeføring giver
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0003.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
3
umiddelbart den enkleste baggrund for at lave de samfundsøkonomiske betragt-
ninger.
Hvilke effekter un-
dersøges
I notatet gennemgås følgende typer af potentielle effekter:
Rejsetidsbesparelser
Tilkørselsramper
Entrepriser
Jord-depoter
Regnvandsbassiner
Ledninger
Støj og lokale gener
Ekspropriering
Alle disse effekter beskrives ud fra, hvilke samtidighedseffekter, der kan forven-
tes i relation til dem. Efterfølgende vurderes om størrelserne af de forventede
effekter er store eller små, og der udarbejdes en kvantificering af de mest bety-
dende af effekterne for den samfundsøkonomiske beregning.
De nævnte effekter er medtaget ud fra en overordnet vurdering af COWI og
Vejdirektoratet af, at det er på disse områder at der kan forventes effekter.
Samfundsøkono-
misk screening
Formålet med analysen er at få en vurdering af den samfundsøkonomiske stør-
relse af de potentielle samtidighedsgevinster. Ved at få en sådan vurdering giver
det grundlag for at spille ind til beslutningstagerne og deres prioritering af, hvil-
ke anlægsprojekter, der bør gennemføres.
Analyserne her er lavet som en samfundsøkonomisk screening. Beregningerne
er udarbejdet for at give et overslag over størrelserne af de forskellige effekter.
I en række tilfælde er potentialerne kun vurderet på et overordnet niveau. Hvis
screeningen viser, at gevinsterne har en størrelse sammenlignet med de sam-
fundsøkonomiske resultater af hvert af de to projekter set for sig selv, kan det
overvejes at gå mere i detaljer med beregningerne.
Analysen her er udarbejdet for at give et første bud på størrelsesordenen af de
samfundsøkonomiske effekter. Det er tilstræbt at forudsætningerne for bereg-
ningerne ligger tæt på de situationer, der vil opstå hvis projekterne gennemføres
uafhængigt af hinanden og hvis de udføres samtidigt. Det er dog valgt ikke at
sikre, at alle detaljer er inddraget ud fra en vurdering af arbejdsindsatsen og
tilhørende usikkerheder om enkelte elementer i beregningerne. Analysen giver
derfor et overslag over størrelserne på eventuelle gevinster.
2
Overordnet metode
Analysen af samtidighed bygger på fire metodiske skridt:
1
2
Kortlægning
af hvilke
effekter
af samtidighed, der kunne gøre sig gældende
Definition af
scenarier
for hvordan anlæggene implementeres og deres rela-
tion til effekterne
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0004.png
4
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
3
4
Vurdering af
effekternes størrelse
Samfundsøkonomisk beregning
af gevinsterne ved samtidighed
I resten af dette kapitel fastlægger vi nogle af de metodiske overvejelser som vi
har anvendt i analysen. I næste kapitel gennemgår vi de enkelte effekter (kort-
lægningen). I kapitel 4 gennemgår vi beregningerne af effekternes størrelse og
den samfundsøkonomiske værdi heraf.
2.1
Scenarier
Gevinsten ved samtidighed er forskellen på de samlede samfundsøkonomiske
omkostninger ved et scenarie med forskudte
anlægsperioder og et med samtidige an-
lægsperioder (samtidigheds-scenarie, se Fi-
gur 1).
Nødvendige forbe-
redelse
Hvis de to projekter udføres forskudt, er for-
udsætningen i analysen, at det førstkom-
mende projekt udfører de nødvendige forbe-
redelser for det sidstkommende (forberedt
anlægs-scenarie). Det gælder eksempelvis
afvandingsbassiner, hvor analysen tager
som udgangspunkt, at førstkommende pro-
jekt anlægger bassiner, der har kapacitet
nok og møder de tekniske krav til begge pro-
jekter. Ved sådan rettidighed omhu udgås,
at man få år efter førstkommende anlægspe-
riode skal ud og grave, lægge membran,
ekspropriere mv. på samme lokalitet en
Figur 1: To scenarier
Kilde: COWI
gang til. Denne betragtning fordyrer først-
kommende projekt, men omhuen sikrer den billigste løsning samlet set. Nød-
vendige forberedelser anskues ikke som en gevinst ved samtidighed. Samtidig-
hedsgevinsten findes i den forskel, der må være på de to scenarier for samtidig-
hed og forberedt anlæg.
2.2
Effektvurdering
Størrelsen på udvalgte effekter er vurderet med udgangspunkt i hhv. anlægs-
overslag og trafikmodelberegninger:
Anlægsoverslag:
Både for motorvej og bane er der detaljerede priskataloger og mængdean-
givelser i anlægsoverslagene. Disse informationer er udgangspunkt for at
vurdere besparelser ved ændret jordhåndtering og antal byggepladser. De
anlæg, der skal bygges uanset en evt. samtidighed indgår ikke i vurderin-
gerne. Enkelte effekter er umiddelbart ikke medtaget i begge projekter.
F.eks. har vi ikke kunnet finde en vurdering af flytning eller sikring af for-
skellige ledninger (el-, gas-, og vandledninger) i motorvejsprojektet. I disse
tilfælde har vi derfor måttet vurdere, hvor stor en potentiel besparelse ud-
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0005.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
5
gør af de samlede effekter for det af projekterne, hvor vi har informationer
at kunne benytte.
Trafikmodelberegninger:
Til brug i analysen af trafikantgenerne har vi beregnet konsekvenserne for
trafikanterne på motorvej og krydsende veje ved nedsat hastighed. Trafik-
modellen bruger 2015-genberegningerne
1
af motorvejsprojektet som ud-
gangspunkt for scenarierne, der belyser samtidighed. I kapitel 4 gennemgår
vi i flere detaljer, hvordan modelberegningerne konkret er udarbejdet.
Udbud af entrepriser:
Forventede besparelser på entrepriser ved stordrift og mere fleksibel sam-
mensætning af udbud. Der benyttes allerede i dag forskellige tilgange til at
lave fleksibilitet i udbuddene af entrepriserne ved større anlægsprojekter.
F.eks. benyttes en udbudsform (et "matrix-udbud"), hvor entreprenører
selv kan vælge hvor mange delentrepriser de vil afgive deres bud på for
derved at give mulighed for at mindre entreprenører kan byde ind på min-
dre dele af et projekt, mens større entreprenører kan byde ind på større de-
le og dermed give grundlag for en besparelse pga. f.eks. stordrift.
2
Matrix udbudsformen tager dog ikke hensyn til de gevinster, der f.eks. kan
opstå ved at en entreprenør bliver mindre låst i forhold til en tidsplan for
begge projekter. Eksempelvis, hvis anlægsarbejdet på baneprojekter tager
længere tid og det dermed er muligt at give længere tid til entreprenøren i
udførelsen af sit arbejde på motorvejsprojektet eller omvendt.
Der er ikke i det tilgængelige materiale grundlag for at vurdere besparel-
sens størrelse
3
, og derfor anvendes et spænd på 0-10 %-besparelse. Dette
spænd gør det muligt, at se betydningen af forskellige besparelsesniveauer
for de samfundsøkonomiske gevinster ved samtidig.
2.3
Samfundsøkonomi
Effekterne indgår med kr-værdi i den samfundsøkonomiske metode. Samfunds-
økonomien samler de værdisatte effekter af samtidighed for både Vejdirektora-
tet, Banedanmark og trafikanterne.
1
2
Genberegnet med Landstrafikmodellen
Udbudsformen har tidligere primært været benyttet til driftsopgaver. I samta-
lerne med Vejdirektoratet blev dog givet det indtryk, at det også har været be-
nyttet ved anlægsarbejder.
Vi har været i kontakt med medarbejdere hos Vejdirektoratets, der har med-
virket til forskellige anlægsprojekter. Disse har ikke umiddelbart kunnet give
3
vurderinger af størrelsesordener på besparelser af de nævnte typer. Vi vil dog
tro, at der med fordel kunne laves en analyse af, hvilke faktorer der har betyd-
ning for anlægsbuddene ved at se på tidligere udbud og indkomne tilbud. Dette
dog ikke nødvendigvis til nærværende analyse, men som en generel bistand til
Vejdirektoratet for vurdering af priser på anlæg og valg af udbudsform.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0006.png
6
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
TERESA
Analysen anvender TERESA-modellen, som igen bygger på Transport- og
Bygningsministeriets Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområ-
det (2003).
De beregnede trafikale effekter indsættes som besparet tid- og kørselsomkost-
ninger (grundet omveje) i TERESA, mens anlægsbesparelser (arbejdsanlæg, en-
trepriser mv.) indsættes som såkaldte ekstra effekter for det offentlige. Anlægs-
besparelserne indgår med reserver og tillæg i henhold til ny anlægsbudgettering
(NAB). På denne måde sikres det, at alle analysens effekter håndteres konsi-
stent ift. den samfundsøkonomiske metode.
3
Mulige effekter ved samtidighed
I de følgende delafsnit gennemgås hvert af de elementer, der blev nævnt i afsnit
1. For hvert element gennemgås:
3.1
hvad det konkrete element går ud på
hvorfor der potentielt kan være en besparelse
en vurdering af om det er stort/småt og om det har afgørende betydning
for beregningerne
anbefaling af, om der skal regnes på det.
Rejsetidsbesparelser
Udvidelsen af motorvejen vil medføre nedsat fremkommelighed på motorvejen
med lavere skiltet hastighed og mindsket kapacitet. Trafikken på de krydsende
veje vil ligeledes blive påvirket i de tilfælde, hvor bygværker skal ændres. Både
motorvej og jernbane vil påvirke fremkommeligheden på krydsende veje i an-
lægsperioden.
Store trafikantgener
I MV VVM redegørelsen og de opdaterede samfundsøkonomiske beregninger, er
der regnet på trafikantgenerne. I de reviderede opgørelser er generne omregnet
til 736 millioner kr. Dette tal er en markant reduktion i forhold til den oprindelige
opgørelse (for alle tre etaper) på 3.262 millioner kr.
4
Indtil videre er der ikke lavet en samfundsøkonomisk vurdering af trafikantge-
nerne, der opstår ved baneprojektet.
Ved at gøre to anlægsperioder til én samtidig vil der i nogen grad være mulighed
for rejsetidsbesparelser for trafikanterne. Forstået på den måde, summen af tra-
fikantgener med samtidighed kan være mindre en summen af gener ved to ad-
skilte anlægsperioder. Denne mindre gener udgør trafikanternes rejsetidsbespa-
relse.
Påvirkningen af trafikantgenerne er vurderet til hovedsageligt at være en mulig-
hed ved, at påvirkningen af trafikken på de krydsende veje reduceres (den sam-
lede periode, hvor krydsende veje skal være afbrudt eller påvirket af byggerier-
4
Vi har ikke grundlaget for at vurdere, hvorfor denne store forskel er opstået –
evt. at de største gener netop opstod i etape 1.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0007.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
7
ne reduceres); ved at trafikafviklingen på selve motorvejen kan ske med en del-
vis mindre påvirkning af hastigheden og kapaciteten under byggeriet.
3.1.1 Trafikanter på krydsende veje
I de tilfælde hvor en krydsende vej berøres af både motorvejs- og jernbanepro-
jektet vil der være mulighed for samtidighedsgevinster for trafikanterne.
Længstvarende an-
læg
Hvis det tager eksempelvis 3 måneder at etablere bygværk B og 1 måned at
tilpasse bygværk A (se Figur 2). Frem for en nedsat fremkommelighed i samlet
4 måneder, vil det med samtidig være mulig at spare 1 måned og holde den
samlede anlægsperiode på 3 måneder, hvilket svarer til det længstvarende an-
læg.
Rejsetidsbesparelsen for trafikanterne på de krydsende veje vil således være en
måned uden nedsat fremkommelighed.
Figur 2:
Eksempelillustration af samtidighed ved krydsende veje.
Forhold der mind-
sker gevinst
Der er en række forhold, der mindsker rejsetidsbesparelserne:
Flere af de krydsende veje berøres ikke af motorvejsprojektet, hvorfor der
ikke er samtidighedsgevinst.
I mange tilfælde er trafikniveauet på krydsende veje begrænset, hvilket gør
at få trafikanter generes.
I mange tilfælde vil det være muligt at opretholde trafikken i en vejside,
etablere interimsveje mv., så deciderede lukninger undgås. Også dette
mindsker trafikantgenerne.
I planlægningen af baneprojektet er vejlukninger tilrettelagt så der findes
alternative ruter/passager indenfor relativ kort afstand af lukkede veje.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0008.png
8
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Effekt medtages
Rejsetidsbesparelserne vurderes samlet for en række anlæg, der er udpeget
som projekter med samtidighedsgevinster. Jf. størrelsesordenen af trafikantge-
nerne i MV VVM opgørelsen, finder vi, at det potentielt har så stor værdi, at om-
fanget skal fastlægges.
3.1.2 Trafikanter på motorvejen
Sideudvidelsen af motorvejen vil betyde, at kapacitet og hastighed nedsættes på
motorvejsstrækningen. Jernbaneprojektet påvirker kun trafikanterne på motor-
vejen i det ene tilfælde, hvor linjeføringen krydser motorvejen.
Nedskiltning i begge
retninger
Ofte vil sideudvidelse have følgende trafikale konsekvens under anlægsperioden
(jf. A i Figur 3):
Nedskiltning i én
retning
Anlægget påbegyndes først i den ene side, hvor nødspor og én kørebane
inddrages
En kørebane opretholdes i samme tide og hastigheden nedskiltes til 80 km/t
Trafikken ledes delvist over i modsatte vejside, hvor én kørebane etableres
med 80 km/t
Ved samtidighed vil man kunne opretholde normal hastighed i den ene køreret-
ning (jf. B i Figur 3):
Jernbaneprojektet etablerer en arbejdsvej, som også kan anvendes i mo-
torvejsprojektet
Det mindsker behovet for at inddrage vejareal.
Hvis kun nødsporet inddrages, er der plads til to kørebaner i den side, hvor
motorvejsudvidelsen pågår. Her nedskiltes til 80 km/t.
Den anden side er ikke påvirket af projektet og her kan hastigheden opret-
holdes på 110/130 km/t.
80
80
110
80
Figur 3:
Eksempelillustration af påvirkning af kapacitet og hastighed på MV ved
hhv. indskrænkning i begge sider (A) og i en situation, hvor hastigheden
kan opretholdes i vestgående retning (B).
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0009.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
9
Motorvejsudvidelsen i den vejside, hvor jernbaneprojektet også implementeres,
rummer således mulige samtidighedsgevinster i form af rejsetidsbesparelser.
Der vil derimod ikke være gevinster ved samtidighed, når motorvejen udvides i
modsatte side. Her vil der dog være lidt større frihedsgrader, da motorvejen al-
lerede er delvist udvidet.
Forhold der mind-
sker gevinst
Der er nogle forhold, der eventuelt mindsker rejsetidsbesparelsen.
Ved de krydsende veje skal arbejdet på begge sider af broudvidelserne (af-
gravning af jord og etablering af lodrette sider) muligvis ske samme tid.
Derved kan man ikke opretholde en hastighed på 110 km/t i vestgående
retning omkring broerne.
Det er ikke alle steder muligt at have arbejdsvejene liggende lige op ad MV.
Her vil der over kortere stræk være behov for at føre trafikken i modsatte
spor. F.eks. ved krydsende veje mv.
Der vil være mulighed for også at opretholde højere hastighed i den ene
retning i den måde MV projektet planlægges udført som uafhængigt pro-
jekt. Det er ikke klart i hvor stort omfang dette er muligt – hverken ved
samtidig udførelse og ved et uafhængigt MV projekt.
Effekt medtages
Trafikantgenerne beregnet i VVM analysen vedrører udelukkende nedsat
hastighed på motorvejen. Der er derfor potentielt en stor gevinst at finde. Rej-
setidsbesparelserne bør derfor medtages for dele af den samlede strækning,
hvor de to anlæg ligger tæt, og der er mulighed for at begge projekter anvender
samme arbejdsvej. I praksis har vi antaget at der kan anvendes højere ha-
stighed i vestgående retning i 1/3 af anlægsperioden (se kapitel 4).
3.2
Kun én tilpasning
Tilkørselsramper
De eksisterende ramper (til- og frakørsler) skal tilpasses til motorvejs- såvel
som jernbaneprojektet (se Figur 4). Der vil være samtidighedsgevinst forbundet
med at udføre arbejdet samtidigt frem for af to omgange. Dette skyldes:
Kun én spærring eller interimsrampe til fordel for trafikanternes fremkom-
melighed
Kun en opstartsomkostning for entreprenørerne
Der er dog begrænset overlap mellem baneprojektet og MV udvidelsen, så det
kun er en enkelt af ramperne, der påvirkes i større grad. En del af tilpasningen
af rampen er derfor medtaget i projekteringen af baneprojektet og vil også blive
håndteret i MV projektet, hvis dette udføres først.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0010.png
10
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Figur 4:
Eksempelillustration af gener, der opstår i forbindelse med tilkørselsramper
Effekt medtages ikke
Det er vores vurdering, at trafikken kan opretholdes gennem langt de fleste
ombygninger. Da hastigheden ved til- og frakørsler i forvejen er lav, vil det ikke
have væsentlig betydning for rejsetiden, hvis trafikanterne skal køre af interims-
ramper el.lign.
Dernæst foreligger der ikke specifikt grundlag for at vurdere den evt. anlægsbe-
sparelse ved at udføre arbejdet af en omgang frem for to. På generelt plan er
denne gevinst medtaget i afsnit 3.3 om entrepriser.
De enkelte tilslutningsramper er beskrevet ovenfor i afsnit 3.1.1 i forhold til
eventuelle trafikantgener. Trafikantgenerne medtages i den generelle beregning
heraf og ikke specifikt for ramperne.
3.3
Besparelser grundet
stordrift og fleksibi-
litet
Entrepriser
Ved samtidighed kan entrepriser udbydes med større frihed end ved to adskilte
projekter. Det betyder forventeligt, at den samlede anlægsomkostning kan re-
duceres. Besparelserne skyldes:
Stordrift når flere tilsvarende opgaver kan løses samtidig og på tværs af de
to projekter. Det gælder eksempelvis jordarbejder og broarbejder.
Opdeling af entrepriser så en tværgående opgave kan løses af en specialise-
ret entreprenør, når det er fordelagtigt.
Større tidsmæssig frihed til at gennemføre forskellige dele af anlægsarbej-
det og dermed mindre risiko for forsinkelser samt mindre risiko for entre-
prenørerne. Priserne på entrepriserne kan derfor potentielt blive mindre.
Vejdirektoratet har eksempelvis gode erfaringer med matrixudbud, hvor entre-
prenøren selv kan udvælge og sammensætte delentrepriser. Vejdirektoratet
sammensætter herefter den mest fordelagtige samlede løsning.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0011.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
11
Anlægsoverslaget for jernbane-projektet er 4,1 mia. kr. inklusiv tillæg
5
. For mo-
torvejsudvidelsens to sidste etaper er anlægsudgifterne beregnet til hhv. 934
millioner kr. og 1.929 millioner kr. jf. den opdaterede samfundsøkonomiske ana-
lyse
Beløbene er meget store. Derfor vil selv små relative besparelser på entrepriser-
ne kunne få stor betydning.
Hvad kan reducere
effekten
Der kan også opstå den modsatte effekt, at med mange parallelle store projek-
ter, så vil der opstå knaphed på ledige ressourcer og priserne måske være høje-
re. Det er dog ikke en effekt, der i praksis er konstateret ved de seneste års
mange sammenfaldende anlægsprojekter i Danmark.
Det er evt. kun dele af entrepriserne, der er relevante at koble sammen, da de
største elementer af entrepriserne er unikke for hvert projekt. En del af de store
poster er dog jord- og materialekørsel og behandling som ikke kræver særskilte
unikke kompetencer.
Effekt medtages
Effekten medtages i den samfundsøkonomiske beregning. Da der ikke foreligger
data til at bestemme, hvor stor en gevinst ved samtidighed anvendes et spænd
på 0-5% af den samlede anlægsomkostning. Dette spænd viser forskellige ni-
veauer for entreprisebesparelser og betydningen for det samlede samfundsøko-
nomiske resultat.
3.4
Færre arbejdspladser
Arbejdspladsområder
Materiel, materialer og medarbejderfaciliteter opbevares på udpegede
arbejdspladser langs strækningen. Ved samtidighed kan de to projekter dele
arbejdspladser. Der vil derfor være en besparelse i projektet i og med nogle ar-
bejdspladser kun skal etableres en gang i stedet for to gange.
Det er ikke umiddelbart oplagt at lade en etableret arbejdsplads blive liggende
efter afslutning af det førstkommende projekt for at blive anvendt i det efterføl-
gende.
6
Der er i baneprojektet planlagt arbejdspladser ved alle broer mv. Derudover er
der planlagt 3 større anlæg til opbevaring af materialer (spor, skærver, sveller
mv.). Deres placering giver umiddelbart mulighed for at de også kan benyttes af
entreprenørerne på et eventuelt samtidigt motorvejsprojekt.
Omkostningerne til arbejdspladserne i baneprojektet beregnes som procentdele
af anlægsomkostningerne for de forskellige anlægsdele. For motorvejsprojektet
er omkostningerne beregnet som en enhedspris for hver km af de respektive
etaper.
sydlig linjeføring, 2015-priser, NAB_Vestfyn 20160311.xlsx, faneblad "SYD
Samlet NAB"
5
6
Vurdering af COWIs anlægseksperter.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0012.png
12
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
I anlægsoverslagene fremgår det, at jernbaneprojektet forudsætter arbejds-
pladsomkostning på 8-12 % af posterne for hhv. sporanlæg, stærkstrøm mv.
For motorvejsprojektet er omkostningerne beregnet som en enhedspris for hver
km af de respektive etaper.
Anlægsoverlaget for arbejdspladserne for jernbaneprojektet er 205.923.406 kr.
7
og for de to resterende etaper af motorvejsprojektet er det på i alt 108.176.406
kr.
8
Summerne relaterer sig til forskellige dele af anlægsarbejdet og vi har i de
samfundsøkonomiske beregninger (kapitel 4) lavet en overordnet vurdering af,
hvor store dele af anlæggene, der vil kunne have fælles anvendelse.
Effekt medtages
Effekten medtages i den samfundsøkonomiske beregning.
I beregningen af effekten tager vi udgangspunkt i de dele af anlæggene, der kan
forventes at blive benyttet af begge entrepriser. Der er derfor tale om en øvre
sum på 108 millioner, som kan indgå som en besparelse, men i praksis er belø-
bet mindre, da nogle af arbejdspladserne er relateret specifikt til bane og mo-
torvejsprojektet.
3.5
Jord-depoter
Håndtering af jord er en væsentlig post på anlægsbudgetterne, særligt jernba-
neprojekter giver store mængder overskudsjord, der skal bortkøres/bortskaffes.
I det omfang, at jord fra det ene projekt kan genbruges lokalt i det andet, vil der
være tale om en besparelse. Eksempelvis er 'indbygning af erstatningsfyld' sat
til 100 kr./m³ i priskataloget for jernbane-anlægsoverslaget, mens behovet for
påfyldning i samme projekt er vurderet til 1,3 mio. m³
9
.
Jordregnskaberne viser, at der er overskud i begge projekter. Der er således et
gensidigt behov for at få udsat jord:
Baneprojektets udsætningsbehov: 3,1 mio. m³
10
Motorvejsprojektets udsætningsbehov: 0,7 mio. m³
11
Lokalt kan der fortsat være mulighed for 'genbrug' på tværs af projekter, men
det overordnet set er det ikke tilfældet. Vi vurderer dog, at der kan være lettere
adgang til udsætning ved samtidighed (eksempelvis kortere transportafstand
eller mulighed for brug af dumpere alene).
7
8
NAB_Vestfyn 20160311.xls i fanen
Bygherreadministration.
Fundet som summen af anlægsarbejderne i de to filer
Eta-
pe46_HFæ_overslag.xls
hhv.
Etape47_HFæ_oveslag.xls
i fanerne Etape1
SAMLESKEMA-Vestfyn-JORD.xlsx (14. januar 2016), linjeføring syd
10
SAMLESKEMA-Vestfyn-JORD.xlsx (14. januar 2016), linjeføring syd
9
11
Mængdeberegning_hs_050307 (002).xls
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0013.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
13
Effekt medtages ikke
Vi har ikke kunnet vurdere omfanget af eventuelle gevinster ved samtidighed,
men har baseret på input fra Vejdirektoratet vurderet gevinsterne til at være af
mindre betydning.
3.6
Afvandingsbassiner
Der skal etableres et større antal afvandingsbassiner til begge projekter. For
motorvejen er det i nogle tilfælde udvidelse af eksisterende bassiner, mens det
for baneprojektets vedkommende er helt nye bassiner.
I baneprojektet tages der allerede hensyn til behovene i motorvejsprojektet, så
de nødvendige bassiner i størst muligt omfang er planlagt som fælles bassiner.
En væsentlig forskel på bassiner til afvanding af motorvej og til bane er, at van-
det fra motorvejen betegnes som forurenet vand og derfor skal bassinerne etab-
leres med en beskyttende membran.
Afvandingsanlæggene placeres i tæt tilknytning til linjeføringerne, hvilket også
betyder, at der i nogle tilfælde skal etableres vandledninger under bane eller
motorvej. Disse ledninger vil blive etableret som "nødvendige" forberedte anlæg
og kommer derfor ikke til at indgå med samtidighedsgevinster.
Effekt medtages ikke
Omkostningerne ved at skulle udvide afvandingsbassinerne er vurderet til at
være begrænsede. Rettidig omhu betyder dog, at det i de fleste tilfælde er op-
lagt at etablere bassinerne i en størrelse, så de er forberedt for begge projekter
allerede ved førstkommende projekt.
3.7
Ledninger både store ledninger og for lokale
ledningsejere
Der er en del forsyningsledninger, der i større og mindre grad berøres af de to
projekter. Det gør sig gældende for ledninger, der krydser de to linjeføringer. De
ledninger, der her er tale om er naturgasledningen, stærkstrømsledningerne,
vandledninger og eventuelt kloakledninger.
En del af disse krydser allerede motorvejen, hvor det er yderligere sikring af
ledningerne, der vil ske som en del af projektet. Placeringen af masterne til el-
ledningerne berøres ikke af motorvejsprojektet og der vil derfor ikke kunne fo-
rekomme en samtidighedsgevinst herfra. Der er i projektet medtaget omkost-
ninger til sikring af DONGs naturgasledning både under anlægsprojektet og ef-
terfølgende.
I de samfundsøkonomiske beregninger for motorvejsudvidelsen etape 2 og 3 er
der lavet en vurdering af omkostningerne til sikring af ledninger (DONGs natur-
gasledning) og flytning af andre ledninger. De samlede omkostninger hertil er på
knap 32 millioner kr.
For jernbanen skal der etableres nye sikringer, ligesom naturgasledningen i for-
bindelse med projektet skal flyttes. Selve flytningen berører dog ikke motorvejs-
projektet. Derudover skal masterne til stærkstrømsforsyningen flyttes som led i
projektet.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0014.png
14
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Effekt medtages ikke
Naturgasledningen ligger ikke i det arbejdsareal, der skal benyttes til MV
projektet – bortset fra selve krydsningen under motorvejen. Flytningen af natur-
gasledningen i baneprojektet berører derfor ikke motorvejsprojektet. Der er der-
for ikke tale om en mulig samtidighedsgevinst fra denne post af nævneværdig
størrelse.
Stærkstrømsledningerne berøres som nævnt ikke af motorvejsprojektet, hvorfor
der ikke er en samtidighedsgevinst.
Andre ledninger har kun mindre omkostninger i begge projekter og en potentiel
samtidighedsgevinst vil være minimal jf. vurderingen af de samlede lednings-
omkostninger på 32 millioner kr.
3.8
Ekspropriation
Til begge anlægsprojekter skal der købes nye arealer, hvor anlæggene skal væ-
re. De største arealkøb ligger i baneprojektet, men der er dog også betragtelige
arealanskaffelser til motorvejsudvidelsen. Bl.a. til udvidede afvandingsanlæg,
ændrede tilkørselsram-
per mv.
Dertil er der brug for
større arealer til midler-
tidig anvendelse til ar-
bejdsveje og jord-
deponi.
I tekstboksen er størrel-
sesordenen for arealan-
vendelserne for motor-
vejsudvidelsen angivet.
Som det fremgår af
tekstboksen planlægges
der for en række mid-
lertidige anlæg, hvilket
allerede er beskrevet i
afsnit 3.4.
Overlappende arealer
Beliggenheden af disse
arealer er i stor ud-
strækning sammenfat-
tende med arealerne,
der skal eksproprieres til jernbaneprojektet. Særligt gælder jorden, der skal lig-
ge mellem banen og motorvejen, arealer omkring tilkørselsramper og afvan-
dingsanlæggene.
I den samfundsøkonomiske beregning for Etape 2 og 3 for motorvejsudvidelsen
er de samlede omkostninger til areal-erstatninger på ca. 102,5 millioner kr. Det-
te omfatter både permanente eksproprierede arealer og de midlertidige arealer.
Sammenfattende kan arealbehovet for
Motorvejsudvi-
delsen
opgøres således:
Der skønnes at være behov for permanent arealer-
hvervelse ved ekspropriation af 70–80 ha til vejan-
lægget. Dette vil berøre 185-210 ejendomme. Are-
alerne medgår til udvidelse af selve vejstrækningen
samt til ombygning af de 6 eksisterende tilslut-
ningsanlæg og til et nyt tilslutningsanlæg. Dertil
kommer arealer til udvidelse af sideanlæg (raste-
pladser), samkørselspladser og regnvandsbassiner
m.v.
Af hensyn til gennemførelse af anlægsarbejderne
skal der ske en midlertidig arealerhvervelse til ar-
bejdsarealer og udsætningsområder for deponering
af jord mv. i anlægsperioden i en samlet størrel-
sesorden af 185-200 ha. Disse arealer retableres
og leveres tilbage til berørte ejendomme efter endt
brug.
Kilde: vvm - sammenfattende rapport 318 - uddrag
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0015.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
15
For baneprojektet er de tilsvarende beregnede omkostninger 220.015.992 kr.
for Syd løsningen
12
.
I det tilgængelige materiale for motorvejsudvidelsen er det ikke nærmere speci-
ficeret, hvordan de 102,5 millioner kr. fordeler sig på forskellige anlæg. Vi be-
nytter derfor overslaget for baneprojektet som grundlag for vurderingen af sam-
tidighedsbesparelserne.
Administrative om-
kostninger
I forbindelse med selve arealerhvervelsen er der administrative omkostninger til
at gennemføre anskaffelserne. I begge projekterne er det en ekspropriations-
kommission, der afgør omfanget af ekspropriationen og får fastlagt og aftalt pri-
ser for arealerne. I de tilfælde, hvor en jordejer skal afgive jord til begge projek-
ter, vil dette arbejde skulle gentages for hvert af projekterne, hvilket leder til
ekstra omkostninger.
Der kan endvidere tænkes at være en afledt effekt på de priser, der vil være for
jordarealerne ved at de købes eller lejes til anlægsarbejdet i to omgange, hvilket
kan være med til at øge prisen. Det er dog meget svært at vurdere i hvilket om-
fang dette vil ske.
For jordejerne er det grundlag for et irritationselement, at afgivelsen af jorden
(eksproprieringen) sker af to omgange. Der vil derfor være mulighed for en
samfundsøkonomisk samtidighedseffekt med udgangspunkt i, at jordejerne kun
skal gennem processen én gang og ikke to gange. Værdien af en sådan sam-
fundsøkonomisk gevinst er svær at fastslå, da der ikke rigtigt findes et data-
grundlag, der kan omregne genen til en økonomisk gevinst eller tab.
Effekt beregnes
De væsentligste potentielle samtidighedsgevinster i relation til ekspropriering
forventes at opstå fordi visse arealer er de samme i projekterne. Der er derfor
en besparelse i og med at processen kun skal gennemgås en gang på tværs af
projekterne. Vi har medtaget forskellige dele af omkostningerne fra baneprojek-
tet som en samtidighedsgevinst ud fra et overslag over, hvor mange lodsejere,
der er sammenfaldende i de to projekter og hvor stor en andel af omkostninger-
ne, vi umiddelbart har vurderet vil være sammenfaldende.
3.9
Støj og lokale gener i anlægsfasen
Et af de store effekter ved anlægsprojekter er generne for omgivelserne. Dels er
der påvirkningerne af trafikanterne på infrastrukturen, der oplever forsinkelser
og dels er der naboerne til byggepladserne, der påvirkes af støj og lokale miljø-
påvirkninger i form af støv mv.
Støv, støj og miljø i
anlægsfasen er ikke
med i samfunds-
økonomiske analy-
ser
Jf. VVM undersøgelsen er effekterne af andre gener end trafikantgenerne ikke
medtaget i den samfundsøkonomiske beregning:
Der er ikke medtaget effekter som følge af tab af naturværdier, visuelle indtryk
af landskabet, jord- og grundvandsforurening som følge af oliespild, m.v. Even-
tuelle værdistigninger på arealer og ejendomme som følge af forbedret infra-
12
Jf.NAB_Vestfyn 20160311.xlsx
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0016.png
16
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
struktur er ikke indregnet. Effekter som følge af trafikledelse er heller ikke med-
regnet. Kilde: VVM-sammenfattende rapport, side 185.
Heller ikke i forbindelse med baneprojektet regnes i den samfundsøkonomiske
opgørelse med andre gener end trafikantgenerne i analyserne.
Der er med andre ord ikke udført samfundsøkonomiske vurderinger af disse ef-
fekter.
Generne for omgivelserne vil være til stede i mere eller mindre den fulde an-
lægsperiode for hvert af projekterne. Ved samtidighed af projekterne reduceres
tidsperioden for generne med længden af det projekt, der kan anlægges hur-
tigst. Dette forudsætter naturligvis, at der ikke sker en akkumuleret eller accele-
reret effekt af, at to projekter gennemføres parallelt.
For støjeffekten er der typisk en aftagende effekt af, at man tilfører mere støj af
samme slags. Derfor er de ekstra støjgener ved at gennemføre begge projekter
samtidigt, formentlig ikke afgørende store.
Støv- og miljøbelastningerne under anlægsfaserne fordobles formentlig heller
ikke. Der er derfor god grund til at forvente, at en samtidig gennemførelse vil
give en væsentlig gevinst for de naboer, der berøres af støj og støv.
Effekten tages ikke
med
Generne er uden tvivl betydelige for naboerne. Deres samfundsøkonomiske
værdi vil dog af flere grunde kun have en begrænset samfundsøkonomisk værdi.
For det første foregår det meste af anlægsarbejdet i åbent land, hvor antallet af
mennesker, der bliver belastet af støjen og støvet, er begrænset. For det andet
er de samfundsøkonomiske omkostninger per enhed af disse effekter (dB eller
tons af et stof) af begrænset størrelse sammenlignet med andre effekter (f.eks.
effekten på trafikanternes rejsetid). Da effekterne forventeligt ikke er store og
effekterne ikke traditionelt opgøres i de samfundsøkonomiske beregninger, vur-
derer vi heller ikke her, at det har afgørende betydning, at effekterne kvantifice-
res.
3.10
Konklusion: hvilke effekter bliver der regnet på
Den foreløbige vurdering af de potentielle samtidighedseffekter som vi har gen-
nemgået i de foregående afsnit betyder, at vi kun har kvantificeret de sam-
fundsøkonomiske samtidighedsgevinster for:
Trafikantgenerne (tidsbesparelser)
Arbejdsarealer og arbejdspladser
Besparelser på anlægsomkostningerne
Ekspropriationsomkostninger
Disse fire effekter forsøger vi i næste afsnit at kvantificere. De resterende effek-
ter medtages ikke i den samfundsøkonomiske vurdering. Der vil dog stadig kun-
ne være samfundsøkonomiske gevinster ved en samtidig etablering, men af de
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0017.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
17
årsager, der nævnes i afsnittene ovenfor, har vi vurderet, at de ikke er store nok
til at have afgørende indflydelse på resultaterne her.
4
Samfundsøkonomiske vurderinger
I dette kapitel gennemgår vi de enkelte elementer, der er regnet på. For hvert af
elementerne gennemgår vi de væsentligste forudsætninger og antagelser, der er
benyttet for at gennemføre beregningerne. Vi viser ikke, hvor store de sam-
fundsøkonomiske gevinster er fra hvert element set for sig selv, men beregner
kun den samlede effekt baseret på de antagelser, der er lagt ind i den sam-
fundsøkonomiske beregning i TERESA-værktøjet.
4.1
Generelle forudsætninger i den samfundsøkonomiske
analyse
De samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger for screeningen er listet ne-
denfor. Disse er baseret på Transportministeriets Manual for samfundsøkono-
misk analyse på transportområdet.
Beskrivelse
År for beregning af nettonutidsværdi
Forudsætning
2015 (Samme år som for beregninger for
MV og baneprojekterne)
Prisniveau (år)
År for anlæg af opgraderinger
Åbningsår
Kalkulationsrente
Nettoafgiftsfaktor
Arbejdsudbudsforvridning
2015 (Som i MV og bane projekterne)
2023
2023
4%
1,325
20 %
Vi har valgt at gennemføre beregningerne som om alle effekterne forekommer
på samme tid. Dette er naturligvis ikke tilfældet. Det er dog af mindre betydning
for resultaterne, da det kun vil være et enkelt år at eventuelle diskonteringer
forskydes med.
Vi regner på 2023 som anlægsåret, hvor effekterne optræder. Dette år er valgt,
da det ligger centralt i anlægsperioden for motorvejsprojektet i den opdaterede
samfundsøkonomiske beregning af etape 2 og 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0018.png
18
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
4.2
Trafikantgener
Til beregning af trafikantgenerne ser vi på to effekter:
1
2
Gener, der opstår ved de krydsende veje (broer, tunneller mv.)
Forøget rejsetid på motorvejen som følge af indsnævring af vejbanerne og
reduceret hastighed
Derudover er der også gener, der kan opstå i forbindelse med tilkørselsramper
mv. Det har dog været svært at fastlægge præcist, hvori tidsbesparelserne op-
står ved ramperne, når der ses på samtidighed. Derfor har vi valgt ikke at med-
tage dette element.
4.2.1 Krydsende veje
For at fastlægge omfanget af besparelser ved samtidighed, har vi set på samtli-
ge krydsende veje og gennemgået, hvordan de enkelte kryds påvirkes. Dette er
vist i
I tabellen gennemgår vi alle de steder, hvor der er krydsende veje. Vi starter
lige før motorvejsrampe nr. 53 ved Spedsbjerg og tager, hver vej, der krydser
motorvejen herfra og mod vest. Gennemgangen tager udgangspunkt i notatet:
A056427-NOT-010-AnlægstekniskBeskrivelse.docx.
Tabel 1:
Lokalitet
geografi
Spedsbjergvej
Gennemgang af alle krydsende veje. Kilde: Anlægstekniskbeskrivelse.
13
Samtidighedseffekt
Vurdering/forklaring
om der er effekt
Der er ingen påvirkning
af broen over MV ifm.
MV udvidelsen.
Ingen effekt
Ingen effekt
Beskrivelse
Anlægstype
Antal mm.
Ligger i umiddelbar tilknytning til banens krydsning af MV.
Der etableres interims MV for at lave bane-passagen.
Tilslutningsanlæg 53
Odense V
Langesøvej, Skallebølle
Keldstrup skovvej
Tilslutningsanlæg 54
Vissenbjerg
Koelbjergvej
Banen krydser Middelfartvej, som motorvejsramperne
tilslutter. Trafikken opretholdes via en interimsvej på
Middelfartvej i anlægsperioden. Anlægsarbejdet for jern-
banen påvirker ikke ramperne.
Rampen skal ikke ændres ifm. MV udvidelsen
Vejen lukkes i baneprojektet
Broen påvirkes ikke af MV udvidelsen
Vejen lukkes ifm baneprojektet.
Tunnel under MV. Påvirkes ikke af udvidelsen
Banen krydser Søndersøvej i de eksisterende sydlige
rampers tilslutning til Søndersøvej. Søndersøvej lukkes i
anlægsperioden for trafik fra tilslutningsanlægget mod
syd. De sydlige rampers tilslutning til Søndersøvej for-
lægges mod nord således, at de kan opretholdes mod
nord i anlægsperioden
Tilpasninger af rampeanlæg under MV projektet vil redu-
cere kapaciteten i TSA og på Søndersøvej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer i etape 1 etableres).
MV broen udvides ved at skrå sider udgraves. Kun kortva-
Ingen effekt
Ingen effekt
Nedsat kapacitet og mu-
lighed for tilslutning mod
syd. Tidsperioden hvor
der er gener reduceres
ved samtidighed.
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
13
A056427-NOT-010-AnlægstekniskBeskrivelse.docx
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0019.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
19
Lokalitet
geografi
Beskrivelse
Anlægstype
Antal mm.
rige påvirkning af trafik på broen.
Grøftebjergvej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 1, holdes åben
mens nabobroer i etape 2 etableres).
MV broen udvides ved at skrå sider udgraves. Kun kortva-
rige påvirkning af trafik på broen.
Gadsbøllevej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer i etape 1 etableres).
MV tunnel skal udvides. Kapaciteten på vejen vil reduce-
res.
Roldvej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer etape 1 etableres).
MV tunnellen er bred nok til at MV kan udvides uden vide-
re arbejder
Middelfartvej
Holdes åben i hele baneprojektet. Nedsat kapacitet på
vejen.
Broen over motorvejen er bred nok til udvidelsen
Her krydser banen Bogensevej umiddelbart syd for de
eksisterende sydlige rampers tilslutning til Bogensevej.
Trafikken opretholdes via en interimsvej på Bogensevej
og den sydøstlige tilfartsrampe i anlægsperioden. Tilfarts-
rampen skal således over en kortere strækning være
dobbeltrettet i anlægsperioden.
MV broen skal hæves omkring 30 cm. Vejen skal lukkes i
en periode
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer i etape 1 etableres).
MV tunnellen er bred nok til at MV kan udvides uden vide-
re arbejder ovenpå broen.
Tilslutningsanlæg 55
Aarup
Samtidighedseffekt
Vurdering/forklaring
om der er effekt
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Effekt for trafikanter af
nedsat kapacitet og ha-
stighed på vejen.
Samtidighedsgevinst
svarende til periode for
udvidelse af MV tunnel-
len.
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Ingen samtidighedsge-
vinst. trafikanterne på-
virkes kun i mindre grad
af MV byggeriet.
Samtidighedsgevinst ifm.
lukning af broen. Der er
samtidighedsgevinst fra
MV lukningens periode.
Nedsat kapacitet på bro-
en svarende til den peri-
ode broen tilpasses.
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
Gelstedvej
Rørupgyden
Lukkes mens banebro etableres (i etape 1, holdes åben
mens nabobroer i etape 2 etableres).
MV tunnellen er (måske) bred nok til at MV kan udvides
uden videre arbejder ovenpå broen.
Ålsbovej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 1, holdes åben
mens nabobroer i etape 2 etableres).
MV tunnellen er (måske) bred nok til at MV kan udvides
uden videre arbejder ovenpå broen. Der starter en afkør-
sel til rasteplads lige på tunnellen.
Hønnerupvej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer i etape 1 etableres).
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0020.png
20
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Lokalitet
geografi
Beskrivelse
Anlægstype
Antal mm.
MV tunnellen er (måske) bred nok til at MV kan udvides
uden videre arbejder ovenpå broen.
Ejbyvej
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer i etape 1 etableres).
MV tunnellen er (måske) bred nok til at MV kan udvides
uden videre arbejder ovenpå broen.
Gremmeløkkevej
Tilslutningsanlæg 56
Ejby
Indslevvej
Tilslutningsanlæg 57
Nr. Aaby
Vejen nedgraderes til en sti efter anlægget af banen. Hol-
des åben i etape 1 indtil Ejbyvej er etableret. Derefter
nedgradering.
Her krydser banen Nørregade, som motorvejsramperne
tilsluttes. Trafikken opretholdes via en interimsvej på Nør-
regade i anlægsperioden. Anlægsarbejdet for jernbanen
påvirker ikke ramperne.
Kun kortvarig behov for lukning af MV ved MV projektet.
Ellers er broen bred nok. Tilpasning af ramperne.
Lukkes mens banebro etableres (i etape 2, holdes åben
mens nabobroer i etape 1 etableres).
Tunnellen under MV lukkes, mens den udvides.
Skærer banen gennem den sydøstlige tilfartsrampe, lige-
som den krydser Assensvej, som motorvejsramperne til-
sluttes. Trafikken opretholdes via en interimsvej på As-
sensvej i anlægsperioden. De nye sydlige ramper skal
etableres, inden der kan arbejdes i banetraceet ved til-
slutningsanlægget. Ved etapevis etablering af ramperne
er det muligt at flytte trafikken mellem de eksisterende
og de nye ramper således, at de kan holdes åbne i hele
anlægsperioden.
MV broen er bred nok til udvidelsen.
Samtidighedseffekt
Vurdering/forklaring
om der er effekt
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Kun de dele af arbejdet
på MV broen, hvor der
skal arbejdes på selve
broen får gevinst ved
samtidighed.
Mindre effekt for trafi-
kanterne
Ingen nævneværdige
samtidighedsgevinster
Kortvarige samtidig-
hedsgevinster ved til-
slutning af nye ramper.
Mindre gener ifm. selve
broen.
Samtidighedsgevinst
svarende til den periode
hvor tunnellen udvides.
Der er kun mindre trafi-
kantgener ifm. motor-
vejsudvidelsen.
4.2.2 Beregningerne i Landstrafikmodellen
For at beregne generne har vi benyttet Landstrafikmodellen. Der blev i efteråret
2015 gennemført en opdateret trafikberegning med modellen netop til brug for
opdateringen af den samfundsøkonomiske beregning af motorvejsudvidelsens to
resterende etaper. Denne beregning er brugt som grundlag til at beregne samti-
dighedsgevinster.
Rent teknisk har vi lavet to sæt af beregninger uafhængigt af hinanden og lagt
effekterne sammen efterfølgende. I den ene beregning har vi beregnet forskel-
len på en nedsat hastighed i bege retninger på motorvejen (Grundscenariet) og
en situation, hvor det vestgående spor kan fastholde 110 km/t (Scenarie
1);
i
den anden beregning ser vi på forskellen i trafikanternes tidsforbrug og kørsel
ved en situation, hvor de krydsende veje har nedsat kapacitet (Scenarie
2)
og,
hvor de ikke har det (Grundscenariet).
Vi har regnet på virkningerne for et enkelt døgn (årsdøgnstrafik) set som et
vægtet gennemsnit henover dagen. Næste skridt har været at antage, hvor lang
tid de to situationer kan forventes at være opfyldt. For trafikken på motorvejen
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0021.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
21
har vi antaget, at den højere hastighed i det vestgående spor kan opretholdes i
365 dage, hvilket svarer til 1/3 af den samlede anlægsperiode for motorvejsud-
videlsen.
For de krydsende veje har vi antaget, at den nedsatte hastighed gælder i 30 da-
ge. Antagelsen og beregningerne er lavet som om alle de krydsende veje berø-
res samtidigt, hvilket jf. tabellen ovenfor ikke er tilfældet. Trafikmodellen har
dog kun de største krydsende veje med og kan derfor ikke håndtere effekten af
de periodevise lukninger af andre veje. Vi vurderer, at den valgte metode til at
beregne effekten for trafikanterne på de krydsende veje i trafikmodellen er ri-
melig som repræsentation af effekterne.
For begge de to typer af trafikantgener har vi gennemført følsomhedsberegnin-
ger af færre hhv. flere dage med de nævnte forhold.
4.2.3 3 scenarieberegninger, der sammenlignes
I alle tre gennemførte scenarieberegninger angives resultaterne som en bereg-
ning af ændringerne i trafikanternes kørsel i km. og deres tidsforbrug, når man
sammenligner med en situation, hvor motorvejen fungerer uden nedsatte ha-
stigheder eller spærrede krydsende veje (dette scenarie betegnes
Basis 2025,
da der regnes på trafikken i 2025). Når vi skal udregne trafikantgevinsterne til
brug for samtidighedsberegningen, ser vi derfor på forskellen mellem scenarier-
ne:
Scenarie 1 – Grundscenariet
Scenarie 2 – Grundscenariet
Nedenfor viser vi derfor trafikanteffekterne i de tre scenarier ud fra, hvor stor en
trafikanteffekt, der er i scenariet sammenlignet med en "normal" situation uden
arbejde på eller omkring motorvejen.
Vi har valgt kun at vise resultaterne for bruttotiderne, men for at beregne de
samfundsøkonomiske effekter skal også bruges netto rejsetiderne. Der er ligele-
des regnet på ændrede kørte kilometer i de enkelte scenarier. Disse tal er heller
ikke vist.
Grundscenariet
I grundscenariet er der regnet på en situation, hvor der i anlægsperioden er for-
udsat 2 spor i hver retning på strækningen, men hvor hastigheden er skiltet ned
til 80 km/t.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0022.png
22
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Figur 5
Strækning med hastighed nedsat til 80 km/t.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0023.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
23
Tabel 4.2
Trafikberegninger (HDT 2025) for Basis 2025 og Grundscenarie fordelt på køretøjstyper og tidsperioder
(brutto i basis, forskel for antal i basis samt bidraget fra nye/mistede trafikanter)
Trafikarbejde (1.000 km)
Periode
Personbil
Brutto for trafikanter i basis
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
10 657
23 212
16 124
14 440
64 433
1 259
3 603
1 930
2 409
9 201
Varebil
Lastbil
(Scenario 9020)
1 560
5 155
1 922
3 377
12 014
13 475
31 969
19 976
20 226
85 646
171
359
250
217
997
I alt
Personbil
Rejsetid (1.000 køretøjstimer)
Varebil
Lastbil
I alt
19
53
29
34
135
25
81
31
52
189
216
492
310
303
1 321
Ændring i trafikarbejde og rejsetid (Projekt - basis) for trafikanter i basis
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
-1,789
-3,495
-2,289
-2,306
-9,879
-0,224
-1,422
-0,360
-1,149
-3,155
-0,198
-1,196
-0,286
-0,913
-2,593
-2,211
-6,113
-2,935
-4,368
-15,627
+0,593
+1,813
+0,987
+1,158
+4,551
+0,055
+0,239
+0,084
+0,172
+0,550
+0,080
+0,328
+0,091
+0,249
+0,748
+0,727
+2,379
+1,163
+1,579
+5,848
Trafikarbejde/rejsetid for nye/mistede trafikanter
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
Ændring i alt
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
-13,896
-41,362
-22,782
-26,531
-104,571
-0,224
-1,422
-0,360
-1,149
-3,155
-12,107
-37,867
-20,493
-24,225
-94,692
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
(Scenario 3070)
-0,198
-1,196
-0,286
-0,913
-2,593
-14,318
-43,980
-23,428
-28,593
-110,319
+0,445
+1,396
+0,743
+0,898
+3,482
+0,055
+0,239
+0,084
+0,172
+0,550
+0,080
+0,328
+0,091
+0,249
+0,748
+0,579
+1,962
+0,918
+1,319
+4,778
-12,107
-37,867
-20,493
-24,225
-94,692
-0,148
-0,417
-0,244
-0,260
-1,069
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
-0,148
-0,417
-0,244
-0,260
-1,069
02-08-2016 23:19:35 / jcb
I beregningerne, der vises i Tabel 4.2, regnes der på fire tidspunkter i løbet af
dagen og der regnes for hhv. eksisterende trafikanter (dem, der er der både før
og efter ændringen/scenariet) og de nye trafikanter (de trafikanter, der forsvin-
der, når scenariet implementeres – altså at hastigheden reduceres fra 110 km/t
til 80 km/t i begge retninger).
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0024.png
24
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Scenarie 1 med højere hastighed i vestgående retning
Resultaterne for trafikmodelberegningen for scenarie 1 er vist i Tabel 4.3.
Tabel 4.3
Trafikberegninger (HDT 2025) for Basis 2025 og Alternativ 1 fordelt på køretøjstyper og tidsperioder
(brutto i basis, forskel for antal i basis samt bidraget fra nye/mistede trafikanter)
Trafikarbejde (1.000 km)
Periode
Personbil
Brutto for trafikanter i basis
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
10 657
23 212
16 124
14 440
64 433
1 259
3 603
1 930
2 409
9 201
Varebil
Lastbil
(Scenario 9020)
1 560
5 155
1 922
3 377
12 014
13 475
31 969
19 976
20 226
85 646
171
359
250
217
997
I alt
Personbil
Rejsetid (1.000 køretøjstimer)
Varebil
Lastbil
I alt
19
53
29
34
135
25
81
31
52
189
216
492
310
303
1 321
Ændring i trafikarbejde og rejsetid (Projekt - basis) for trafikanter i basis
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
-0,630
-1,836
-1,055
-1,226
-4,747
-0,069
-0,594
-0,121
-0,500
-1,284
-0,100
-0,548
-0,085
-0,391
-1,124
-0,799
-2,979
-1,261
-2,117
-7,156
+0,314
+0,847
+0,471
+0,603
+2,235
+0,027
+0,112
+0,044
+0,084
+0,267
+0,040
+0,168
+0,040
+0,120
+0,368
+0,381
+1,127
+0,555
+0,808
+2,871
Trafikarbejde/rejsetid for nye/mistede trafikanter
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
Ændring i alt
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
-7,187
-19,507
-10,866
-13,766
-51,326
-0,069
-0,594
-0,121
-0,500
-1,284
-6,557
-17,671
-9,812
-12,540
-46,580
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
(Scenario 3080)
-0,100
-0,548
-0,085
-0,391
-1,124
-7,356
-20,650
-11,073
-14,657
-53,736
+0,235
+0,653
+0,355
+0,469
+1,712
+0,027
+0,112
+0,044
+0,084
+0,267
+0,040
+0,168
+0,040
+0,120
+0,368
+0,302
+0,933
+0,439
+0,673
+2,347
-6,557
-17,671
-9,812
-12,540
-46,580
-0,080
-0,194
-0,116
-0,134
-0,524
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
-0,080
-0,194
-0,116
-0,134
-0,524
03-08-2016 08:09:46 / jcb
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0025.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
25
Scenarie 2: kapaciteten på de krydsende veje er reduceret
Der er regnet på en situation, hvor motorvejen i anlægsperioden er uændret i
forhold til Basis 2025. På alle veje, som krydser motorvejen på strækningen, er
hastigheden reduceret for at efterligne en situation, hvor kapaciteten indskræn-
kes pga. broarbejder. Hastigheden på de krydsende veje er differentieret efter
vejstykkernes længde således, at det er forsøgt at skabe en yderligere forsinkel-
se på ca. 12 sekunder uden trængsel, hvilket svarer til, at hastigheden i begge
retninger er skiltet ned til 30 km/t på en strækning af ca. 200 m.
Samlet er der benyttet følgende hastigheder:
Længde af vejstykke (m)
100
200
300
400
Hastighed reduceret til (km/t)
20
30
35
40
Figur 6
Krydsende strækninger med reduceret hastighed.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0026.png
26
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Tabel 4.4
Trafikberegninger (HDT 2025) for Basis 2025 og Alternativ 2 fordelt på køretøjstyper og tidsperioder
(brutto i basis, forskel for antal i basis samt bidraget fra nye/mistede trafikanter)
Trafikarbejde (1.000 km)
Periode
Personbil
Brutto for trafikanter i basis
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
10 657
23 212
16 124
14 440
64 433
1 259
3 603
1 930
2 409
9 201
Varebil
Lastbil
(Scenario 9020)
1 560
5 155
1 922
3 377
12 014
13 475
31 969
19 976
20 226
85 646
171
359
250
217
997
I alt
Personbil
Rejsetid (1.000 køretøjstimer)
Varebil
Lastbil
I alt
19
53
29
34
135
25
81
31
52
189
216
492
310
303
1 321
Ændring i trafikarbejde og rejsetid (Projekt - basis) for trafikanter i basis
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
+0,076
-0,168
+0,204
+0,411
+0,523
+0,026
0,000
+0,155
+0,065
+0,246
-0,004
+0,065
+0,080
+0,223
+0,364
+0,099
-0,104
+0,439
+0,699
+1,133
+0,023
+0,051
+0,069
+0,022
+0,165
+0,003
+0,006
+0,007
+0,004
+0,020
+0,003
+0,009
+0,008
+0,006
+0,026
+0,028
+0,067
+0,084
+0,032
+0,211
Trafikarbejde/rejsetid for nye/mistede trafikanter
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
Ændring i alt
07-09
09-15
15-18
18-07
I alt
-0,357
-1,016
-1,217
-0,091
-2,681
+0,026
0,000
+0,155
+0,065
+0,246
-0,434
-0,849
-1,421
-0,502
-3,206
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
(Scenario 3090)
-0,004
+0,065
+0,080
+0,223
+0,364
-0,335
-0,952
-0,982
+0,197
-2,072
+0,016
+0,038
+0,050
+0,015
+0,119
+0,003
+0,006
+0,007
+0,004
+0,020
+0,003
+0,009
+0,008
+0,006
+0,026
+0,022
+0,054
+0,066
+0,025
+0,167
-0,434
-0,849
-1,421
-0,502
-3,206
-0,007
-0,013
-0,019
-0,007
-0,046
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
-0,007
-0,013
-0,019
-0,007
-0,046
03-08-2016 22:06:24 / jcb
4.3
Arbejdspladser
Som anført i afsnit 3.4 er der i anlægsoverlaget for arbejdspladserne for jernba-
neprojektet beregnet et beløb på 205.923.406 kr. og for de to resterende etaper
af motorvejsprojektet er det på i alt 108.176.406 kr.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0027.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
27
I vores vurdering af, hvilke af disse anlæg, der kan benyttes til begge projekter-
ne tager vi udgangspunkt i motorvejsprojektet, hvor omkostningerne er mindst
og der derfor skal anlægges væsentlig mindre arbejdspladser. Detaljerne i de
oplysninger vi har omkring motorvejsudvidelsen giver dog ikke et grundlag for
at sammenholde hvilke anlæg, der skal etableres og omkostningerne dertil. Vi
har derfor lavet en vurdering af, hvor stor en del af anlægsomkostningerne, der
kan medregnes som samtidighedsgevinst. Dette er sat til 35% af motorvejsom-
kostningerne i et centralt skøn (vi har også lavet en vurdering med et lavt og et
højt skøn på hhv. 10% og 75%).
Besparelsen er derfor medregnet med en værdi på 38 millioner kr. (og 10,8
millioner kr. hhv. 81 millioner kr. for det lave og det høje skøn).
4.4
Entrepriser
Entrepriserne kan sammensættes mere fleksibelt ved samtidighed. Dertil kan
der opnås besparelser ved kombination af entrepriser og der kan skabes større
fleksibilitet i tidsplanlægningen af de enkelte delentrepriser. F.eks. kan den lidt
længere anlægstid i baneprojektet give entreprenørerne på motorvejsudvidelsen
mere tid og dermed større grad af frihed til optimeringer, der kan lede til om-
kostningsbesparelser.
Effekter i opgjort
Det har ikke i projektet her været muligt at beregne konkrete potentielle
besparelser. Der må dog ligge en væsentlig erfaring i Vejdirektoratets mange
udbud gennem de senere år, hvor en dybere dataanalyse vil kunne kast lys
over, hvilke elementer, der kan føre til lavere priser i tilbuddene. Vi har forsøgt
at få Vejdirektoratets medarbejdere til at give en overordnet vurdering af et
eventuelt omfang, men der har ikke været villighed til at gøre det.
I forbindelse med udbuddene på Femern Bælt projektet, lykkedes det at opnå
markante besparelser (i flere tilfælde på mere end 10%) på tilbuddene ved at
give større fleksibilitet for entreprenørerne omkring tidsforløbene. Sådanne be-
sparelser kan naturligvis også opnås individuelt på det enkelte anlægsprojekt.
For at få en vurdering af størrelsesordenen af de potentielle samtidighedsgevin-
ster har vi indlagt et centralt skøn på besparelserne på 1% af den samlede an-
lægssum for de to projekter svarende til 64 millioner kr.
Følsomhed mellem
0% og 5%
Vi har endvidere regnet på effekten for det samfundsøkonomiske resultat, hvis
effekten er 0% og op til en 5% besparelse svarende til en besparelse på 322
millioner kr.
4.5
Ekspropriation
Vi har medtaget omkostningerne angivet i nedenstående tabel med de vurdere-
de andele som vist i tabellen. De opgivne procentandele er vores grove vurde-
ring. En nærmere granskning af de enkelte elementer vil føre til en mere præcis
vurdering af overlappene mellem de to projekters behov for ekspropriation.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0028.png
28
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
Tabel 5:
Omkostninger ved ekspropriation medtaget i samtidighedsberegning
Omkostninger v/baneprojektet i
alt
5.235.512
105.866.800
49.483.430
1.500.000
4.164.407
6.770.000
Andel medtaget i bereg-
ning
50%
25%
0%
33%
33%
33%
Særposter v. ekspropriering
Ekspropriationsforretning inkl.
forberedelse
Totalekspropriation bygninger &
produktion
Delekspropriationer baneareal
Delekspropriationer vejareal
Arbejdsarealer i anlægsperioden
Særlig ulempe (Støj nærhed,
dominans, ledningsoml., servi-
tutter mv.)
Generel ulempe erstat-
ning,herunder landbrugsom-
lægninger
Landbrugsomlægninger
Erstatningsskov
Erstatningsarealer
Udgift arealer - udsætningsom-
råder
I alt
7.218.343
33%
26.563.680
6.413.820
1.440.000
5.360.000
220.015.992
33%
50%
25%
33%
49.671.588 Kr.
4.6
Samfundsøkonomiske resultater
Den samlede samfundsøkonomiske gevinst ved samtidighed er på 410 millioner
kr. i 2015 nutidsværdi. Vi har af tekniske årsager valgt, at skille beregningerne
ad, så vi ser på effekterne af de krydsende veje for sig selv. Denne del af resul-
taterne vedrører alene tidsbesparelser for trafikanterne som konsekvens af ned-
sat kapacitet på broer mv. I den første kolonne vises beregningerne, når alle
andre effekter er medtaget (forsinkelser på motorvejen, anlæg af arbejdsplad-
ser, ekspropriation mv. samt besparelser i entrepriseomkostningerne). Effekten
fra de krydsende veje udgør i alt kun 33 millioner kr. målt i nettonutidsværdi.
Disse værdier er alle regnet i markedspriser. Det er vigtigt at skelne mellem dis-
se størrelser og de beløb, der i de foregående afsnit er beskrevet, da disse om-
kostninger angives i faktorpriser. Omregningen fra faktor- til markedspriser sker
automatisk i TERESA, så de forskellige størrelser kan sammenlignes.
14
Tidsbesparelserne
vigtigste element
Den store bidragyder til gevinsterne kommer fra trafikanternes tidsbesparelser
og dernæst effekterne fra besparelserne på anlægsomkostningerne fra dels ar-
bejdspladser, der kun skal etableres en gang og dels fra effektivitetsgevinster og
fleksibilitet for entreprenørerne, der giver reduktion i entreprenørernes pris.
Afgiftskonsekvenser mv. er afledte effekter af bl.a. reduktionerne i anlægsom-
kostningerne og besparelser i forbindelse med ekspropriationen.
14
Faktorpriser er basispriser uden afgifter, skatter mv., mens markedspriserne
angiver prisen som f.eks. forbrugerne betaler inkl. skatter, moms og afgifter.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0029.png
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFOBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
29
De samlede gevinster for bygherren er 134 millioner kr. (når der ikke tages hen-
syn til afgiftskonsekvenser mm. som også primært er en gevinst for staten som
bygherre), mens trafikanterne oplever en samlet gevinst på 210 millioner kr.
Tabel 6:
Samfundsøkonomiske konsekvenser baseret på centrale antagelser. Kilde: egne beregninger.
Motorvejen
inkl. arbejds-
pladser, ek-
spropriation
99
36
-1
134
189
106
30
53
-7
-3
-1
-2
182
-7
-4
-1
-1
-1
mio. DKK, Netteonutidsværdi
Krydsende veje
Samlede effek-
ter
99
36
-1
134
218
122
35
61
-8
-4
-1
-2
210
-1
-1
-1
-1
-1
Anlægsomkostninger (arbejdsområder, besparelser på
entrepriser):
Ekspropriation
Driftsomkostninger, vejinfrastruktur
I alt gevinster for bygherre
Tidsgevinster, vej:
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Kørselsomkostninger, vej:
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
I alt gevinster for trafikanterne
Eksterne omkostninger:
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
0
0
0
0
29
16
5
8
-1
-1
0
0
28
-1
-1
0
0
0
Øvrige konsekvenser:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
I alt nettonutidsværdi (NNV)
66
11
29
26
377
6
2
0
4
33
72
13
29
30
410
Den opnåede samtidighedsgevinst er med andre ord ganske betragtelig. Til
sammenligning giver etape 2 og 3 for motorvejsudvidelsen en samlet nettonu-
tidsgevinst på 987 millioner kr.
4.7
Følsomhedsberegninger
Vores beregninger er baseret på en række antagelser omkring centrale paramet-
re. Resultaterne er følsomme overfor flere af disse antagelser.
Hvis vi f.eks. reducerer antallet af dage, hvor hastigheden i vestgående retning
på motorvejen til 185, reduceres NNV med ca. 100 millioner kr. Hvis vi tilsva-
rende antager, at der ikke er nogen besparelser at hente i entreprisetilbuddene,
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster
ved samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687079_0030.png
30
SAMTIDIGHED: SAMFUNDSØKONOMISKE GEVINSTER VED SAMTIDIG ETABLERING
AF NY BANEFORBINDELSE OG UDVIDELSE AF MOTORVEJEN PÅ VESTFYN
vil NNV reduceres med ca. 60 millioner kr. (samlet 335 millioner kr. i NNV). Hvis
vi antager, at det kun er ca. 10% af anlægsomkostningerne til arbejdsanlægge-
ne, der kan anvendes på tværs af projekterne, vil NNV reduceres med ca. 30
millioner kr.
Hvis vi samlet indlægger de laveste skøn for de enkelte elementer i beregnin-
gerne samtidigt, vil den NNV reduceres til 165 millioner kr.
5
Konklusion
Vi har gennemført en samfundsøkonomisk screening af de effekter, der som ud-
gangspunkt er vurderet som vigtige gevinster, når de to projekter gennemføres
samtidigt.
Uanset, hvordan vi ser på det, er samtidighedsgevinsterne betragtelige.
Grunden til de store besparelser er, at der ikke er medtaget yderligere omkost-
ninger i forbindelse med den samtidige udførelse af projekterne. Derfor slå alle
besparelser direkte igennem med deres fulde værdi. Derfor har selv små poten-
tielle gevinster betydning for samfundsøkonomien.
I beregningerne er der en række yderligere mulige gevinster som vi ikke har
værdisat. Derfor forventer vi, at den samfundsøkonomiske gevinst i praksis kan
blive endnu større.
Der hersker usikkerhed omkring de fleste af opgørelserne, men generelt har vi
anlagt en forsigtig vinkel på, omfanget af potentielle besparelser. Gennem de
udførte følsomhedsberegninger viser, at gevinsterne har en betydning, selv, når
vi reducerer omfanget af besparelserne på de enkelte elementer.
På grund af den måde vi har forsøgt at opgøre flere af effekterne på, er resulta-
tet at opfatte som en foreløbig samfundsøkonomisk screening. Det endelig resul-
tat vil kunne ændre sig, når enkeltelementerne vurderes mere præcist.
Der er dog ikke tvivl om, at samtidighedsgevinsterne er væsentlige set ud fra en
samfundsøkonomisk vinkel.
http://projects.cowiportal.com/ps/A056427/Documents/03 Project documents/DOK/Notater/Samfundsøkonomi ved samtidig vej- og baneudbygning/Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig MV og bane etablering - Version 2.0.docx