Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1687078_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2016
2016-5031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske af ikkemedlem af udvalget (MFU) Julie Skovsby, (S).
Spørgsmål nr. 41:
De tre fynske borgmestre bag debatindlægget ”Nye spor på bane og vej – nu”,
bragt i Fyns Stiftstidende den 30. august 2016, påpeger, at Vejdirektoratet lige
nu regner på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at
gennemføre de to projekter – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra
Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt. Ministeren bedes redegøre for og
fremlægge beregningerne.
Svar:
Vejdirektoratet oplyser følgende:
”Vejdirektoratet har med hjælp fra rådgivningsvirksomheden COWI forsøgt at
kvantificere mulige gevinster ved en samtidig eller koordineret gennemførelse
af projekterne omfattende udbygning af Fynske Motorvej fra Nørre Aaby til
Odense Vest og Ny jernbane over Vestfyn.
Analysen viser, at der vil være en række gevinster ved samtidig eller koordine-
ret gennemførelse af de to de to infrastrukturprojekter. En del af gevinsterne er
vanskelige at kvantificere, mens andre besparelser er nemmere at opgøre.
Gevinsterne kan opgøres som direkte økonomiske besparelser i form af sparede
omkostninger til bl.a. etablering af byggepladser, mere effektiv udnyttelse af
materiel og mandskab, samt fælles processer i forbindelse med projektering og
gennemførelse af ekspropriationsforretninger. Desuden vil koordineret projek-
tering af de to infrastrukturanlæg formentlig kunne reducere behovet for æn-
dringer af det først etablerede anlæg i forbindelse med gennemførelse af det
sidst gennemførte anlægsprojekt. Ved et konservativt skøn kan denne besparel-
se opgøres til i størrelsesorden 135 mio. kr.
Ud over de direkte anlægsøkonomiske gevinster vil koordineret eller samtidig
udførelse medføre et kortere tidsrum med trafikale gener for bilister på motor-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om oversendelse af Vejdirektoratets beregninger på, hvor stor besparelsen vil blive, såfremt man politisk beslutter at gennemføre projekterne – ny jernbane over Vestfyn og udvidelsen af E20 fra Nørre Aaby og frem til Odense – samtidigt, til transport- og bygningsministeren
1687078_0002.png
vejen, i forhold til en situation hvor de to projekter gennemføres uafhængig af
hinanden. I undersøgelsen er den samfundsøkonomiske værdi af denne spare-
de forsinkelse og sparede kørselsomkostninger opgjort til omkring 200 mio. kr.
Til disse beløb kan lægges afledte samfundsøkonomiske gevinster i form af
afgiftskonsekvenser, arbejdsudbudsforvridning og arbejdsudbudsgevinster på i
alt ca. 70 mio. kr., således at den samlede samfundsøkonomiske gevinst ved
samtidig eller koordineret gennemførelse af de to infrastrukturprojekter kan
opgøres til i størrelsesorden 400 mio. kr.”
Jeg skal i forlængelse heraf bemærke, at vi desværre står i en situation, hvor
niveauet for de samlede offentlige investeringer er væsentligt højere frem mod
2020 end forventet. Det er en udfordring, vi har arvet fra den tidligere regering.
Den udfordring er vi nødt til at håndtere, før vi kan sætte gang i nye infrastruk-
turprojekter.
COWI’s tekniske notat: ”Samtidighed-Samfundsøkonomiske gevinster ved
samtidig etablering af ny baneforbindelse og udvidelse af motorvejen på Vest-
fyn” er vedhæftet dette svar.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt