Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1738460_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. marts 2017
2017-734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del) på vegne af Rasmus Prehn (S), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 406
Kan ministeren bekræfte, at Banedanmark, forud for åbningen af den første
strækning Jægersborg-Hillerød med S-banens nye signaler i januar 2016, i et
svar til udvalget (TRU alm. del, spørgsmål 164, 2015-16) skrev: ”Der blev i sep-
tember og december 2015 foretaget gennemgribende test på S-togsstrækningen
Jægersborg-Hillerød, som bekræftede, at systemet samlet set virker som for-
ventet. Der blev dog også fundet fejl i det nye system, som efterfølgende er ble-
vet rettet.”, og mener ministeren på denne baggrund, at testperioden kan be-
skrives som vellykket i lyset af de mange fejl på systemet efter ibrugtagning,
som det seneste år har betydet længere rejsetid og dårligere rettidighed?
Besvarelse af spørgsmål 406
Idet jeg henviser til mit svar på TRU spørgsmål 405 (alm. del), kan jeg tilføje, at
jeg er enig med Banedanmark i, at forløbet ikke har været tilfredsstillende.
Banedanmark har primo februar 2017 oplyst, at følgende forhold har bidraget
til den lavere punktlighed:
”Det kan konstateres, at CBTC-systemet pt. har sænket niveauet 0,83
procentpoint målt på togpunktlighed, og samtidig er der sket en stig-
ning i antallet af større hændelser, der ligeledes har forværret punkt-
ligheden. En række signal- og sporforhold på Østerport, en nedfalden
køreledning ved Hellerup, diverse fejl på togsæt, politiets arbejde i
sporet, personpåkørsler og påkørsler af cykler, affaldscontainere mv.
har haft en negativ påvirkning. Hvis antallet af større hændelser og
deres omfang havde været på samme niveau som i 2015, ville påvirk-
ningerne fra CBTC-systemet sandsynligvis ikke være blevet bemærket
i samme grad.
Der arbejdes fokuseret på at nedbringe antallet af CBTC-fejl samt sik-
re bedst mulige forhold for den trafikale genopretning. En del af de
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Banedanmark, forud for åbningen af den første strækning Jægersborg-Hillerød med S-banens nye signaler i januar 2016, i et svar til udvalget (TRU alm. del, spørgsmål 164, 2015-16) skrev: Der blev i september og december 2015 foretaget gennemgribende test på S-togsstrækningen Jægersborg-Hillerød, som bekræftede, at systemet samlet set virker som forventet. Der blev dog også fundet fejl i det nye system, som efterfølgende er blevet rettet., til transport-, bygnings- og boligministeren
1738460_0002.png
kendte CBTC-fejl er allerede rettet, og Signalprogrammet vil gennem-
føre en større softwareopdatering i uge 13, hvorfor det forventes, at
påvirkningen fra CBTC-fejl fremadrettet vil være mindre. Hvad angår
de øvrige større hændelser vurderes en del af dem at have været nega-
tivt påvirket af Køge Bugt-projektet, hvorfor der også her forventes
bedre punktlighed fremover”.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen