Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1738452_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. marts 2017
2017-734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del) på vegne af Rasmus Prehn (S), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 405
Kan ministeren bekræfte, at der forud for den første udrulning af det nye sig-
nalsystem på S-banen på strækningen Jægersborg-Hillerød ultimo februar
2016 havde været testkørsler og systemtest af de nye signaler i 2014 og 2015
med lukning af strækningen adskillige weekender og aftener for netop at fejl-
finde og rette fejl på det nye signalsystem, så det forud for ibrugtagning på
strækningen kunne fungere tilfredsstillende med de bebudede forbedringer af
driften såsom bedre rettidighed, hurtigere togdrift og flere togafgange?
Besvarelse af spørgsmål 405
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Udskiftningen
af signalsystemet på S-banen er et udtryk for en nød-
vendig reinvestering i udlevede signalanlæg og vil efter udrulning af
systemet på hele S-banen give følgende fordele:
Færre forsinkede tog
Såfremt infrastrukturens tilstand tillader det, højere hastighed
og kortere rejsetid
Bedre passagerinformation
Reducerede vedligeholdelsesomkostninger
Udrulningen af signalsystemet, CBTC, på Københavns S-bane er de-
signet således, at der først udrulles på en såkaldt ’Early Deployment’
strækning, hvor systemet testes grundigt, således at eventuelle fejl i
systemet kan udbedres, inden systemet tages i brug på efterfølgende
strækninger.
På S-banen blev strækningen Jægersborg-Hillerød udvalgt som ’Early
Deployment’ strækning grundet anlæggenes fremskredne alder på
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der forud for den første udrulning af det nye signalsystem på S-banen på strækningen Jægersborg-Hillerød ultimo februar 2016 havde været testkørsler og systemtest af de nye signaler i 2014 og 2015, til transport-, bygnings- og boligministeren
1738452_0002.png
strækningen og det faktum, at togkontrolsystemet på strækningen
havde et lavere sikkerhedsniveau end på resten af S-banen.
Banedanmark kan bekræfte, at der har været gennemført omfattende
laboratorie tests og efterfølgende testregime på strækningen Jægers-
borg-Hillerød i perioden fra november 2014 til januar 2016 for netop
at sikre, at systemet kunne fungere så hensigtsmæssigt som mulig, in-
den det blev taget i brug til drift med passagerer.
Det drejer sig bl.a. om test af 94 testscenarier i 9 testweekender samt i
60 natspærringer, hvor alt fra operationelle kompetencer (regler og
uddannelse), signal, netværk til vedligeholdelsesprocedurer blev te-
stet. Det viste sig nødvendigt at gennemføre flere sikkerheds- og funk-
tionstest end forudset i kontrakten. Disse test viste på et sent tidspunkt
behov for at gennemføre ekstra softwareopdateringer og dermed ef-
terfølgende udarbejdelse og validering af revideret materiale til sik-
kerhedsgodkendelsen.
Det har imidlertid vist sig, at visse fejl og problematikker ikke blev
identificeret i testmiljøet, men derimod først i den almindelige driftssi-
tuation. Problemerne er i første omgang søgt løst ved hjælp af en ræk-
ke midlertidige løsninger så som for eksempel genstart af togsæt ved
endestationer. Fejl og uhensigtsmæssigheder udbedres løbende i form
af softwareopdateringer, dog forventes alle på nuværende tidspunkt
identificerede fejl først at være løst ved årsskiftet 2017/18.
Perioden med udfordringer på ’Early Deployment’ strækningen har
været længere end forventet og, der er blevet trukket store veksler på
passagerernes tålmodighed det seneste år. Der skal derfor heller ikke
herske tvivl om at Banedanmark på ingen måde finder det sidste års
mange udfordringer på Jægersborg-Hillerød strækningen tilfredsstil-
lende.
Hvorvidt det vidtgående testregime kunne være gennemført på en
måde, der ville have opfanget alle efterfølgende fejl er svært at gisne
om. Flere af de fejl der er identificeret efter idriftsættelsen af CBTC sy-
stemet mellem Jægersborg og Hillerød ville f.eks. have krævet, at man
havde testet på en længere strækning, hvor togene kunne forlade
CBTC systemet og køre i det eksisterende signalsystem på S-banen
(HKT) i en længere periode for at vende til CBTC systemet. Dette ville
have krævet op mod 30 testtog, et større antal testressourcer samt
påvirkning af passagerer på et langt større område – herunder det
centrale afsnit (Svanemøllen - Dybbølsbro) af flere omgange. Ligele-
des er der en række forhold og scenarier man ikke har fundet anled-
ning til at teste, herunder påvirkning af systemet i forbindelse med
sne. Dette skyldes blandt andet, at det var forventet, at leverandørens
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der forud for den første udrulning af det nye signalsystem på S-banen på strækningen Jægersborg-Hillerød ultimo februar 2016 havde været testkørsler og systemtest af de nye signaler i 2014 og 2015, til transport-, bygnings- og boligministeren
1738452_0003.png
erfaring med systemet i andre lande med strenge vinterforhold sikre-
de, at det leverede system fungerede i lignende forhold i Danmark.
Ud over ressourcerne og de trafikale gener ved selve testweekenden
ville planlægning af yderligere weekender have krævet ressourcer til
planlægning, herunder booking af personale og tog, som skal tages ud
af normal trafik, samt til godkendelse af testforløbet, hvilket bl.a. in-
debærer, at det vil være vanskeligt at sikre, at systemet kan testes un-
der alle klimaforhold.
Erfaringerne har understreget behovet for den såkaldte ’Early De-
ployment’ strækning som alt andet lige begrænser det antal af fejl, der
måtte forekomme på de efterfølgende udrulninger.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen