MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. marts 2017
2017-734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del) på vegne af Rasmus Prehn (S), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 405
Kan ministeren bekræfte, at der forud for den første udrulning af det nye sig-
nalsystem på S-banen på strækningen Jægersborg-Hillerød ultimo februar
2016 havde været testkørsler og systemtest af de nye signaler i 2014 og 2015
med lukning af strækningen adskillige weekender og aftener for netop at fejl-
finde og rette fejl på det nye signalsystem, så det forud for ibrugtagning på
strækningen kunne fungere tilfredsstillende med de bebudede forbedringer af
driften såsom bedre rettidighed, hurtigere togdrift og flere togafgange?
Besvarelse af spørgsmål 405
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Udskiftningen
af signalsystemet på S-banen er et udtryk for en nød-
vendig reinvestering i udlevede signalanlæg og vil efter udrulning af
systemet på hele S-banen give følgende fordele:
Færre forsinkede tog
Såfremt infrastrukturens tilstand tillader det, højere hastighed
og kortere rejsetid
Bedre passagerinformation
Reducerede vedligeholdelsesomkostninger
Udrulningen af signalsystemet, CBTC, på Københavns S-bane er de-
signet således, at der først udrulles på en såkaldt ’Early Deployment’
strækning, hvor systemet testes grundigt, således at eventuelle fejl i
systemet kan udbedres, inden systemet tages i brug på efterfølgende
strækninger.
På S-banen blev strækningen Jægersborg-Hillerød udvalgt som ’Early
Deployment’ strækning grundet anlæggenes fremskredne alder på