Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1757604_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos tungvognspolitiet ved anmeldelser om social dumping i branchen er, til justitsministeren
1757604_0002.png
Spørgsmål nr. 403 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings-
og Boligudvalg:
”Hvad
er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos tung-
vognspolitiet ved anmeldelser om social dumping i branchen?”
Svar:
1.
Det er ved besvarelse af spørgsmålet lagt til grund, at der henvises til
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved anmeldelser om ulovlig cabo-
tagekørsel i vognmandsbranchen.
Anmeldelse sker som oftest som led i politiets målrettede kontrol med tun-
ge køretøjer. Der henvises den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 402
(Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Til
brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 403 har jeg fra
POLSAS elektronisk indhentet oplysninger om sagsbehand-
lingstiden i årene 2012-2016 i de sager, der i POLSAS er regi-
streret som cabotagesager. Oplysningerne vedrører alle cabo-
tagesager, og det er derfor ikke muligt at oplyse, hvorvidt der i
de enkelte sager konkret har været tale om social dumping.
Tabel 4 indeholder oplysninger om den gennemsnitlige sags-
behandlingstid målt i dage i alle cabotagesager regnet fra an-
meldelsestidspunkt til den seneste afgørelse. Tabellen omfatter
de sager, der afgøres indenretlig (dvs. fældende og frifindende
domme samt tiltalefrafald med vilkår, der godkendes af retten),
og de sager, der afgøres udenretligt (dvs. vedtagne bødeforlæg
eller tiltalefrafald uden vilkår).
Tabel 4.
2012
Antal afgjorte
forhold
101
Antal afgjorte
sager
(sags-
komplekser)
100
Sagsbehand-
lingstid i dage
63
2013
415
147
328
2014
131
101
137
2015
123
104
213
2016
221
76
403
Bemærkninger: Generelt for tabel 4-5: Data er analyseret på baggrund af
POLSAS, bearbejdet i Qlikview efter anklagemyndighedens ledelsesinfor-
mationssystem. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynami-
ske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdate-
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos tungvognspolitiet ved anmeldelser om social dumping i branchen er, til justitsministeren
1757604_0003.png
ringer, nye afgørelser mv. Tabellerne viser antal sager (sagskomplekser) og
antal forhold. Én sag kan indeholde flere forhold (overtrædelser). Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid er beregnet på baggrund af sagsbe-
handlingstiderne i samtlige antal forhold (overtrædelser), som er afgjort i
årene 2012-2016. Data er opdateret den 30. marts 2017.
Tabel 5 omhandler de forhold, hvor anklagemyndigheden har
undladt at rejse tiltale efter retsplejelovens § 721 (påtaleopgi-
velse), f.eks. fordi der ikke er de nødvendige beviser i sagen.
Tabellen omfatter ikke forhold, hvor efterforskningen er stand-
set i medfør af retsplejelovens § 749, inden der er rejst sigtelse
i sagen.
Tabel 5.
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid fra anmeldelse
seneste afgørelse (påtaleopgivelse) i sager om overtrædelse
cabotagereglerne.
2012
2013
2014
2015
Gennemsnitlig
106
425
224
484
sagsbehandlingstid
målt i dage
Antal sager (sags-
10
komplekser)
Antal forhold
10
11
97
12
12
16
17
til
af
2016
960
7
59
Rigsadvokaten har indhentet udtalelser fra landets tre tung-
vognscentre om baggrunden for stigningen i den gennemsnitli-
ge sagsbehandlingstid for cabotagesager i perioden fra 2012 til
2016, herunder stigningen i den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for påtaleopgivelser i cabotagesager.
Der er i udtalelserne peget på en række mulige årsager til stig-
ningen i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Tungvognscentrene har blandt andet peget på, at der i perioden
løbende har været identificeret en række problemstillinger om
forståelsen og fortolkningen af cabotagereglerne, og drøftel-
serne af disse spørgsmål har haft betydning for sagsbehand-
lingstiden. Tungvognscentrene har også oplyst, at det har haft
betydning for sagsbehandlingstiden, at enkelte cabotagesager i
nogle tilfælde er sendt til retten med henblik på at få afklaret
juridiske tvivlsspørgsmål om reglernes rækkevidde, inden der
blev rejst tiltale i yderligere sager. Et af tungvognscentrene har
endvidere oplyst, at de lokale byretter i en periode besluttede
ikke at behandle visse cabotagesager, idet sagerne muligvis
kunne blive berørt af en potentiel sag mod Danmark ved EU-
Domstolen om den danske implementering af cabotageregler-
ne. Det kan oplyses, at der i 2017 er kommet klarhed over
rækkevidden af den pågældende sag ved EU-Domstolen, og at
sagerne derfor nu behandles, i det omfang de ikke er berørt af
sagsanlægget.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos tungvognspolitiet ved anmeldelser om social dumping i branchen er, til justitsministeren
For så vidt angår sagsbehandlingstiden i sager, hvor anklage-
myndigheden har undladt at rejse tiltale efter retsplejelovens §
721 (påtaleopgivelse), har tungvognscentrene blandt andet op-
lyst, at enkelte sager har haft en særlig lang sagsbehandlingstid
og dermed har påvirket den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for alle sagerne. Sagsbehandlingstiden i disse sager hænger
blandt andet sammen med, at det har været nødvendigt at ind-
drage Trafikstyrelsen (nu Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) i
relation til håndteringen af de pågældende spørgsmål. Ankla-
gemyndigheden har efterfølgende i disse sager på baggrund af
en konkret vurdering fundet, at sagernes gennemførelse ikke
ville føre til, at den sigtede ville blive dømt. Sigtelserne er der-
for opgivet i medfør af retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2, om
muligheden for at føre bevis for et strafbart forhold.
Det fremgår af tabel 4, at der er en stigning i den samlede
sagsbehandlingstid fra 2015, hvor den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid var 213 dage, til 2016, hvor den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid var 403 dage. Det bemærkes i den forbin-
delse, at der i 2016 var én cabotagesag med 45 forhold med en
sagsbehandlingstid på 1098 dage. Hvis denne ene sag holdes
ude af beregningen, vil den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for cabotagesager i 2016 falde fra 403 dage til 221 dage.
Hvis man ser på de sager, hvor anklagemyndigheden har und-
ladt at rejse tiltale efter retsplejelovens § 721 (påtaleopgivelse),
fremgår det af tabel 5, at den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid i 2014 var 224 dage, i 2015 var den 484 dage, og i 2016 var
den 960 dage. Det bemærkes i den forbindelse, at der i 2015
var 4 sager med en sagsbehandlingstid på mere end 1000 dage.
Hvis der i beregningen ses bort fra disse 4 sager, falder den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 484 dage til 280 dage. I
2016 er der alene opgivet påtale i 7 sager. Heraf er der 2 sager
med i alt 46 forhold med en sagsbehandlingstid på mere end
1000 dage. Hvis der i beregningen ses bort fra disse 2 sager,
falder den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på de øvrige 5
sager
fra 960 dage til 442 dage.”
3.
Som det fremgår af Rigsadvokatens bidrag, har der desværre
navnlig i de sager, der er afgjort i 2016
været lange sagsbehand-
lingstider i sager vedrørende anmeldelser om ulovlig cabotagekørsel.
Det skyldes bl.a. som anført, at der er tale om juridisk komplicerede
sager, som i visse tilfælde har afventet en afgørelse fra EU-
domstolen, samt at der i enkelte sager har været en særlig lang sags-
behandlingstid og dermed har påvirket den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for alle sagerne.
Det er væsentligt, at alle straffesager, herunder sager om ulovlig ca-
botagekørsel, afgøres inden for rimelig tid. Justitsministeriet finder
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos tungvognspolitiet ved anmeldelser om social dumping i branchen er, til justitsministeren
på baggrund af oplysningerne om de lange sagsbehandlingstider, at
der er behov for at følge sagsbehandlingstiderne på området, herun-
der i lyset af, at der nu er kommet klarhed over rækkevidden af den
nævnte sag ved EU-Domstolen. Ministeriet har på den baggrund
bedt Rigspolitiet og Rigsadvokaten om at følge udviklingen i sags-
behandlingstiden i cabotagesager i resten af 2017 og vurdere, om der
er grundlag for yderligere initiativer på området.
5