MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2016
2016-5031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske af ikkemedlem af udvalget (MFU) Julie Skovsby, (S).
Spørgsmål nr. 40:
Den 30. august 2016 påpeger de tre borgmestre, Søren Steen Andersen (Assens
Kommune, V), Anker Boye (Odense Kommune, S) og Steen Dahlstrøm (Mid-
delfart Kommune, S) i et fælles debatindlæg ”Nye spor på bane og vej – nu” i
Fyns Stiftstidende den 30. august 2016, at ”Samfundsøkonomisk er det givet en
fordel at gennemføre jernbane og motorvejsudvidelsen som ét projekt. Det kan
give færre samlede gener, mens byggeriet står på – både lokalt for dem, der bor
på Vestfyn, og for mobiliteten på tværs af Danmark”. Deler ministeren det
synspunkt?
Svar:
Vejdirektoratet oplyser:
”Udbygning af Fynske Motorvej til seks spor eller udbygning til kørsel i nød-
sporene i myldretiderne vil i anlægsperioden give trafikale gener og medføre
øget rejsetid for trafikanterne på motorvejen. På samme måde vil en eventuel
etablering af en ny jernbane tæt på motorvejen medføre visse gener for trafik-
ken på motorvejen i jernbanens anlægsperiode.”
Vejdirektoratet har – som det fremgår af besvarelsen af TRU spm. 41 – belyst
spørgsmålet om eventuelle fordele ved samtidig etablering af ny jernbane og
udbygning af motorvejen. De oplyser, at ”… analysen indikerer, at der vil være
visse besparelser ved koordinering af de to anlægsarbejder, samt at omfanget af
de trafikale gener vil være mindre, end hvis de to anlægsprojekter gennemføres
uafhængig af hinanden.”
Vi står dog desværre i en situation, hvor niveauet for de samlede offentlige in-
vesteringer er væsentligt højere frem mod 2020 end forventet. Den udfordring
er vi nødt til at håndtere, før vi kan sætte gang i nye infrastrukturprojekter. Det
er en udfordring, vi har arvet fra den tidligere regering.