Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1741913_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvad det er for sporarbejde, som Banedanmark kan udføre med 20 minutter drift på S-togslinjerne om aftenen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1741913_0002.png
Bugt-banen, primært som følge af natspærringerne søndag-torsdag i forbindel-
se med den igangværende fornyelse af kørestrømsanlægget, 474 spærringer på
Høje Taastrup-banen, men kun 19 spærringer på Klampenborg-banen. Det
bemærkes, at det oplyste tal ikke nødvendigvis er repræsentativt for hele året,
da ikke alle typer arbejder lader sig gennemføre i vintermånederne, ligesom der
år-til-dato ikke har været længere spærringer på S-banens centrale afsnit (Val-
by-Svanemøllen), der indebar erstatningstransport. Endeligt bemærkes det, at
selvom der ikke er spærringer på en strækning på et givent tidspunkt, så kan en
spærring på en anden strækning godt resultere i trafikale påvirkninger, der
spreder sig til resten af S-banenettet.
Sporarbejder er væsentligt nemmere at planlægge, når der på forhånd kun er
20 minutters drift. Dette kan på de fleste delstrækninger håndteres ved enkelt-
sporsdrift, da det ved sporarbejder, hvor der kun kræves spærring af et spor, er
muligt at afvikle trafikken i det andet spor på dobbeltsporede strækninger.
Samtidig er det på denne måde muligt at tilrettelægge mere effektive spærrin-
ger med 6-8 timers (effektivt) arbejde, afhængigt af sporarbejdets omfang og
karakter.
I køreplanen for 2016, hvor der på strækningerne til Frederikssund, Hillerød og
Køge var 10 minutters drift om aftenen, betød infrastrukturarbejder ofte æn-
dringer i køreplanen med reduktion til 20 minutters drift. Køreplanen for 2017,
der på forhånd har 20 minutters drift, kan i langt større grad opretholdes un-
der infrastrukturarbejder om aftenen, og passagererne får dermed en mere
forudsigelig køreplan, der ikke i samme omfang ændres fra aften til aften.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen