Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1741904_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvorvidt det styrker den kollektive trafik om aftenen i Hovedstadsområdet, når der med den nye køreplan for S-togslinjerne er 20 minutter mellem afgange mod tidligere 10 minutter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1741904_0002.png
DSB har 2015 og i 2016 kørt et større antal tog, end det antal tog, som DSB er
forpligtet til, jf. trafikeringsplanen for S-togtrafikken. Som følge af at der ville
være mange sporarbejder om aftenen i 2017, stod DSB i forbindelse med plan-
lægningen af køreplanen for 2017 med tre forskellige scenarier:
1.
Fortsætte uændret som hidtil med en merproduktion ud over mini-
mumskravet i trafikeringsplanen i ydertimerne.
Side 2/4
2. Nedjustere antal tog til minimumskravet i trafikeringsplanen.
3. Reducere i aftenbetjeningen og til gengæld bibeholde tog, der ligger ud
over kontaktkravet.
Ved at fortsætte som hidtil (scenarie 1) ville kunderne i 2017 opleve en upålide-
lig køreplan om aftenen, hvor der ville være stor uoverensstemmelse med den
kommunikerede køreplan og med den afviklede på grund af de hyppige aflys-
ninger af linje E og H om aftenen. Dette ville betyde ændrede minuttal i aften-
timerne på mange stationer og deraf forringede korrespondancer til Movias
busser. DSB ville tillige i dette scenarie køre et stort antal tog ud over mini-
mumskravet i trafikeringsplanen.
Scenarie 2 var at nedjustere antallet af tog til minimumskravet i trafikerings-
planen. Dette scenarie ville ud over at give de samme ulemper for kunderne om
aftenen med hyppige aflysninger af tog og deraf upålidelig køreplan, som i sce-
narie 1, have følgende yderligere negative konsekvenser:
Aflysning af de tidligste morgentog, hvorved kunderne ikke vil kunne
være på København H før efter kl. 6 om morgenen.
Aflysning af de tidlige og sene supplementstog der kører i dagtimerne,
hvilket vil betyde et stærkt reduceret udbud af siddepladser i de tidlige
morgen- og sene eftermiddagsmyldretider, hvorved mange kunder, på
lange strækninger, kun vil kunne få en ståplads.
Aflysning af de sidste tog, der kører fra København H mod endestatio-
nerne efter midnat, hvorved koncert- og teatergæster samt kunder, der
skal hjem fra aftenarbejde, må tage tidligere hjem eller benytte alterna-
tive transportformer.
DSB valgte scenarie 3 som løsning på udfordringerne i 2017 med hensyn til
sporarbejder og nedjustering af antal tog til minimumskravet i trafikeringspla-
nen. Ulemperne ved scenarie 1 og 2, blev vurderet til langt at overstige generne
i forhold til den valgte løsning. Forelagt alternativerne accepterede Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet og pendler-repræsentanterne ligeledes scenarie 3
som den bedste løsning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvorvidt det styrker den kollektive trafik om aftenen i Hovedstadsområdet, når der med den nye køreplan for S-togslinjerne er 20 minutter mellem afgange mod tidligere 10 minutter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1741904_0003.png
Baggrunden for scenarie 3 med indførelse af 20-minutters drift om aftenen på
hverdage er først og fremmest et ønske om at minimere generne for kunderne
af Banedanmarks infrastrukturarbejder på S-banen i 2017 ved at undgå løben-
de at skulle aflyse og omlægge trafikken. Ændringen i aftenbetjeningen er sket
ved at fjerne hurtigtogene på linje E og H om aftenen, og i stedet kun køre med
linje A, B og C til endestationerne med stop på alle stationer. Ved ikke at køre
med hurtigtogene på linje E og H om aftenen reduceres frekvensen på statio-
nerne både centralt mellem Hellerup og Valby og på 15 stationer på stræknin-
gerne. DSB har vurderet, at en omlægning til 20-minutters drift om aftenen på
hverdage alt taget i betragtning ville være den reduktion, der giver kunderne
færrest gener, og som endda på visse punkter er en forbedring og forenkling af
produktet. Omlægningen af aftenbetjeningen samt opretholdelse og udvidelse
af driften i myldretiderne og efter midnat har følgende fordele:
Konsekvenser af hyppige sporarbejder i aftentimerne minimeres, og
den togkilometerproduktion, der må aflyses pga. sporarbejder, flyttes
til andre tidspunkter, hvor den ikke påvirkes af sporarbejder, og hvor
det kommer flest kunder til gode.
Alle kunder vil fortsat kunne benytte S-toget, da driftsdøgnet ikke af-
kortes. Der køres blot med lavere frekvens på enkelte stationer om af-
tenen.
Produktionen tilpasses, så der kører mange tog på tidspunkter med
mange kunder og lidt færre tog på tidspunkter med få kunder.
Imødekommer i videst muligt omfang pendlernes ønsker, idet 10- mi-
nuttersdriften på linjerne udvides i morgen- og eftermiddagsmyldreti-
den
Imødekommer et ønske fra Movia om ens køreplaner alle ugens afte-
ner, så korrespondancer mellem busser og tog kan optimeres og forenk-
les.
Kunderne undgår togskifte internt på strækningerne mellem de statio-
ner, der før den 30. januar 2017 udelukkende var betjent af enten hur-
tigtog eller stoptog.
Påvirker samlet set færrest kunder negativt.
Side 3/4
På trods af den umiddelbare forringelse i aftenbetjeningen som følge af aflys-
ningen af hurtigtogene og overgang til 20-minutters drift på alle stationer på
strækningerne, mener DSB, at omlægningen af aftenbetjeningen på S-banen
samlet set er en styrkelse af den kollektive trafik om aftenen. Med de af Trans-
port-, Bygnings- og Boligministreret og pendler-repræsentanterne accepterede
ændringer i køreplanen for 2017 vil kunderne opleve en mere pålidelig køre-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvorvidt det styrker den kollektive trafik om aftenen i Hovedstadsområdet, når der med den nye køreplan for S-togslinjerne er 20 minutter mellem afgange mod tidligere 10 minutter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1741904_0004.png
plan om aftenen, samt at korrespondancen til Movias busser forenkles og for-
bedres, når der køres med lav frekvens. Få kunder vil samlet set opleve lidt
færre tog om aftenen, mens mange kunder vil få glæde af, at de populære tog i
myldretiderne bibeholdes, og betjeningen tilmed udvides i morgen- og efter-
middagsmyldretiden. Med de givne forudsætninger for 2017 og begrænsninger
i forhold til sporarbejder er der valgt den løsning, der er til glæde for de fleste
kunder.”
Jeg kan henholde mig til ovenstående.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen