Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1683457_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. oktober 2016
2016-5025
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 39:
Hvordan vurderer ministeren et forslag om at gøre det lovpligtigt for knallerter
og scootere at have gule eller orange forlygter, så de adskiller sig fra motorcyk-
lister, og dermed gør det lettere for bilister at vurdere, med hvilken fart køretø-
jet kommer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der svarer følgende:
”Der skelnes i spørgsmålet mellem knallerter og scootere. En scooter hører
inden for færdselslovgivningen ind under betegnelsen
knallert,
såfremt scoote-
rens forbrændingsmotor har et slagvolumen på ikke over 50 cm
3
, og scooteren
har en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen.
Køretøjerne, som spørgsmålet relaterer sig til, vil derfor i det følgende udeluk-
kende blive betegnet som knallerter.
Reglerne om knallerters indretning og udstyr udspringer af EU’s regler om
typegodkendelse af køretøjer. Det fremgår af den relevante forordning, at der i
medlemsstaterne – herunder Danmark – kun må markedsføres, registreres
eller ibrugtages køretøjer og køretøjskomponenter, der opfylder kravene i for-
ordningen.
Tilsvarende må man i Danmark ikke forbyde, begrænse eller hindre markedsfø-
ring, registrering eller ibrugtagning af køretøjer mv., der opfylder kravene i
forordningen.
For så vidt angår knallerters lygter henvises der i forordningen til regler under
FN’s Økonomiske Kommission for Europa. Af disse regler fremgår det, at far-
ven på fjernlys-, positionslys- og nærlyslygten skal være hvid.
Det er således ikke muligt – på grund af de vedtagne EU- og FN-regler – at
fastsætte bestemmelse om, at knallerters forlygter i Danmark skal være gule
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvordan ministeren vurderer et forslag om at gøre det lovpligtigt for knallerter og scootere at have gule eller orange forlygter, så de adskiller sig fra motorcyklister, til transport- og bygningsministeren
1683457_0002.png
eller orange, da knallerter kun må markedsføres, registreres og ibrugtages, hvis
de opfylder kravene i forordningen. Da Danmark heller ikke kan nægte at god-
kende EU-typegodkendte knallerter, er det endvidere ikke muligt at stille krav
om, at gule eller orange lygter skal eftermonteres på knallerterne.
Det er dog muligt at fastsætte regler om, at ældre knallerter, der er registreret
og taget i brug før 1. juli 2006 – hvor EU’s regler om typegodkendelse af knal-
lerter trådte i kraft – skal indrettes med gule eller orange forlygter. Men da det
ikke er muligt at fastsætte samme regler for knallerter, der er registreret og
taget i brug efter 1. juli 2006, vil der således ikke ud fra farven på knallerters
forlygter kunne skelnes mellem knallerter og motorcykler. Endvidere vurderes
krav om forskellig farve for ældre knallerters forlygter ikke at gavne færdsels-
sikkerheden i væsentligt omfang, når kravet ikke samtidigt kan indføres for nye
knallerter. Øvrige trafikanter vil i en sådan situation alligevel ikke kunne afgø-
re, hvilken køretøjstype de møder.
Reglerne om, at forlygter skal afgive hvidt lys, sidevendte lygter gult lys og bag-
ud vendte lygter rødt lys, er begrundet i, at trafikanter udelukkende ud fra ly-
sets farve kan afgøre, om andre trafikanter er modkørende, krydser færdsels-
retningen eller er medkørende.
De nugældende regler om lygters farve er således begrundet i færdselssikker-
hedsmæssige hensyn.”
Jeg kan henholde mig til det af Færdselsstyrelsen oplyste.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt