Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1743362_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om hvilke konsekvenser det vil have for passagertal og økonomi, såfremt Takst-Sjælland indrettes efter de hoveprincipper, der er gældende i Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743362_0002.png
Hvis der ses bort fra problemerne med at anvende et cirkelzonesystem på den
sjællandske geografi, og man alene ser på priserne, så er pendlerpriserne på
Sjælland, som det fremgår af svaret på spørgsmål 388, lavere end i nogle af de
nævnte byer og højere end i andre af byerne. Det er derfor ikke muligt at kon-
kludere noget entydigt om konsekvenserne for passagertal og økonomi. Det er
dog sikkert, at en omlægning til niveauet i London ville betyde markante pris-
stigninger for alle pendlere.
Takst Sjælland lever, som reformen ser ud i dag, op til Statsrevisorernes krav til
udformningen af et nyt og gennemskueligt takstsystem. Det er lykkedes at ska-
be et takstsystem, hvor der er langt større sammenhæng mellem sammenligne-
lige rejsers længde og pris. Desuden er det lykkedes at udarbejde reformen på
en måde, hvor hele 97 pct. af kunderne på Sjælland får lavere priser, uændrede
priser eller prisstigninger på højst 2 kr. pr. rejse.
Skulle et zonesystem som i en af de nævnte europæiske storbyer implementeres
i stedet for det nuværende zonesystem i Takst Sjælland, ville præmisserne for
takstreformen ikke kunne opfyldes, samtidig ville det betyde introduktionen af
markante prisændringer og ulogisk prissætning.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen