Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1743366_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. april 2017
2017-1674
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 388:
Ministeren bedes give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i
sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München; herunder
hvorledes Takst-Sjælland på et overordnet plan afviger fra principperne hos de
øvrige. Hvad er pendlerpriser for afstande, der svarer til Helsingør-København
sammenlignet med korte ture i de respektive byer?
Svar:
Zonesystemet i Takst Sjælland
Før ikrafttrædelsen af Takst Sjælland var Sjælland opdelt i fire forskellige zone-
systemer: Hovedstadsområdet, Vestsjælland, Sydsjælland og DSB’s takstsæt.
På takstgrænseoverskridende rejser var det før takstreformen vanskeligt for
rejsende at udregne, om rejsekort var billigere end en enkeltbillet og man kun-
ne opleve ulogisk prissammensætning på rejser, der krydsede takstgrænser.
Efter ikrafttrædelsen af takstreformen er Sjælland blevet samlet i et stort pend-
lingsområde. Der er indført ens rejseregler på hele Sjælland, Lolland, Falster og
Møn, hvilket gør det lettere at finde den billigste billet til bus, tog og metro, da
der er en sammenhæng mellem pris og antal rejste zoner. Med Takst Sjælland
er der et fast prishierarki mellem standardprodukterne. Det betyder, at rejse-
kort er billigere end enkeltbillet, og rejser man mere end 26 gange om måneden
på samme strækning, bør man undersøge, om et periodekort er mere fordelag-
tigt.
Før ikrafttrædelsen af Takstsjælland var zonerne i Sydsjælland, Lolland, Falster
og Møn større end zonerne i Vestsjælland og Hovedstadsområdet. Ydermere
var prisen pr. zone i Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn også højere end på
resten af Sjælland.
Med Takst Sjælland er zonerne i Syd blevet mindre og billigere, så de svarer til
størrelsen på dem i Vestsjælland. Derfor stiger det samlede antal zoner med
takstreformen fra 52 til 63 zoner.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0002.png
Zonesystemet i Takst Sjælland i sammenligning med udvalgte euro-
pæiske storbyer:
I nedenstående tabel 1 beskrives zonesystemerne i henholdsvis London, Paris,
Berlin og München.
Tabel 1: Zonesystem i udvalgte europæiske storbyer
Side 2/8
BY
London
Zonesystem
9 cirkulære zoner. Zone 1 udgøres af
den indre bydel, hvorefter zonerne 2,
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i rækkefølge omslut-
ter byen.
5 cirkulære zoner. Zone 1 udgøres af
den indre bydel, hvorefter zonerne 2,
3, 4, 5 i rækkefølge omslutter byen.
3 cirkulære zoner (A, B og C). Zone A
udgøres af den indre bydel, hvorefter
zonerne B og C i rækkefølge omslutter
byen.
4 cirkulære zoner. Zone 1 udgøres af
den indre bydel, hvorefter zonerne 2,
3, 4 i rækkefølge omslutter byen. Hver
zone består af 4 ringe – i alt 16 ringe.
Enkeltbilletter gælder pr. zone.
Pendlerkort gælder pr. ring.
Paris
Berlin
München
Overordnet har de ovennævnte europæiske zonesystemer det til fælles, at de
består af få store zoner, der omslutter storbyerne i en cirkelform.
Takst Sjælland adskiller sig fra disse zonesystemer ved for det første at have
flere zoner, for det andet er disse zoner mindre, for det tredje ligger zonerne på
Sjælland, Lolland, Falster og Møn ikke i et cirkelmønster, men snarere i et git-
termønster og endeligt dækker zonesystemet ikke én storby, men hele Sjælland,
Lolland, Falster og Møn.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0003.png
I nedenstående tabel 2 er foretaget en sammenligning af pendlerprisniveauet
for en kort rejse og for en rejse, der svarer til Helsingør-København.
Tabel 1: Prisniveau i udvalgte europæiske storbyer – Pendlerkort, gældende 1
måned
Side 3/8
By
Pendlerkort
Rejselængde
5 km.
375 kr.
(2 zoner)
Pendlerkort
Rejselængde
44 km
1490,10 kr.
(10 zoner)
2.833,25 kr.
(Zone 1-9)
543,09 kr.
(5 zoner)
747,68 kr.
(ABC)
1.479,73
(14 ringe)
København
London
1091,63 kr.
(Zone 1 -2)
Paris
543,09 kr.
(5 zoner)
Berlin
602,61 kr.
(AB)
München
581,78 kr.
(4 ringe)
Note 1: Der tages forbehold for de angivne priser i de udenlandske storbyer, da antal zoner
kan variere i forhold til antal kørte km. alt efter startsted og destination.
Note 2: Alle priser er konverteret til danske kroner efter kurs 7,44 (euro) og 8,61 (pund).
Note 3: En rejselængde på 44 km. svarer ca. til afstanden mellem Helsingør og København.
Note 4: Der er taget udgangspunkt i korte rejser på 5 km i bycentrum. I Paris er det tilsyne-
ladende ikke muligt at købe et pendlerkort til zone 1-2. Pendles der i centrum skal et pend-
lerkort til zonerne 1-5 anvendes.
En oversigt over zonekort for de udvalgte udenlandske byer vedlægges som
bilag.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0004.png
Side 4/8
Figur 1: Berlin, zonesystem
Bilag
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0005.png
Figur 2: London, zonesystem
Side 5/8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0006.png
Figur 3: München, zonesystem
Side 6/8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0007.png
Figur 4: Paris, zonesystem
Side 7/8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af zone-systemet for Takst-Sjælland i sammenligning med Greater London, Paris, Berlin og München, til transport-, bygnings- og boligministeren
1743366_0008.png
Kilder
Side 8/8
Berlin, zonesystem
https://www.berlin.de/en/public-transportation/1772016-2913840-tickets-
fares-and-route-maps.en.html
https://www.s-bahn-berlin.de/aboundtickets/zeitkarten.htm
London, zonesystem
https://visitorshop.tfl.gov.uk/~/media/files/pdfs/tfl_london_transport_map.
ashx
http://content.tfl.gov.uk/adult-fares-2017.pdf
München, zonesystem
http://www.mvv-
muenchen.de/fileadmin/media/Dateien/3_Tickets_Preise/dokumente/TARIFPLA
N_2017-Gesamtnetz.PDF
http://www.mvv-muenchen.de/de/tickets-preise/preise/index.html#c9885
Paris, zonesystem
http://parisbytrain.com/wp-content/uploads/2013/01/rer-transilien-train-
zone-map.pdf
http://parisbytrain.com/navigo-pass-prices/