MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2017
2017-1673
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 387:
Onsdag den 1. marts 2017 var der massive problemer for togtrafikken på
Sjælland og til og fra København. Vil Ministeren foranledige, at Trafik-, Bygge,
og Boligstyrelsen undersøger, og efterfølgende redegør for, hvad der skete og
hvilke tiltag der blev gjort, for at få passagerer og gods frem?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at det ikke er Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sens opgave at undersøge og redegøre for de pågældende hændelser. Denne
opgave ligger derimod hos Banedanmark som infrastrukturforvalter og DSB
som operatør. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB og Banedanmark. Af
Banedanmarks svar, der er afstemt med DSB, fremgår følgende:
”Den 1. marts 2017 blev togdriften i Danmark ramt af fire alvorlige hændelser
forskellige steder på Sjælland, der tilsammen forsinkede næsten halvdelen af
togene den dag. Det drejede sig om:
fejl på signalerne omkring Ringsted station,
fejl på to vitale sporskifter ved henholdsvis Hvidovre og Roskilde, samt
et nedbrudt tog i Skodsborg.
Hver af de fire hændelser reducerede i væsentlig grad den tilgængelige jernba-
nekapacitet på trafikalt meget sårbare strækninger / trafikale knudepunkter og
på tidspunkter af døgnet, hvor togtrafikken er særlig intens.
Når der indtræffer en alvorlig trafikal hændelse, som hændelserne den 1. marts
2017 hver især er eksempler på, iværksætter Banedanmark straks en trafikal
nødprocedure, som har til formål at begrænse de trafikale konsekvenser og
hurtigst muligt vende tilbage til normal drift i henhold til køreplanen.
Til det formål anvender Banedanmark blandt andet trafikale nødplaner (dispo-
neringsplaner), der er udarbejdet i tæt samarbejde med de forskellige jernba-
nevirksomheder. Banedanmarks nødprocedure og dertilhørende disponerings-