Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1735920_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2017
2017-1673
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 387:
Onsdag den 1. marts 2017 var der massive problemer for togtrafikken på
Sjælland og til og fra København. Vil Ministeren foranledige, at Trafik-, Bygge,
og Boligstyrelsen undersøger, og efterfølgende redegør for, hvad der skete og
hvilke tiltag der blev gjort, for at få passagerer og gods frem?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at det ikke er Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sens opgave at undersøge og redegøre for de pågældende hændelser. Denne
opgave ligger derimod hos Banedanmark som infrastrukturforvalter og DSB
som operatør. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB og Banedanmark. Af
Banedanmarks svar, der er afstemt med DSB, fremgår følgende:
”Den 1. marts 2017 blev togdriften i Danmark ramt af fire alvorlige hændelser
forskellige steder på Sjælland, der tilsammen forsinkede næsten halvdelen af
togene den dag. Det drejede sig om:
fejl på signalerne omkring Ringsted station,
fejl på to vitale sporskifter ved henholdsvis Hvidovre og Roskilde, samt
et nedbrudt tog i Skodsborg.
Hver af de fire hændelser reducerede i væsentlig grad den tilgængelige jernba-
nekapacitet på trafikalt meget sårbare strækninger / trafikale knudepunkter og
på tidspunkter af døgnet, hvor togtrafikken er særlig intens.
Når der indtræffer en alvorlig trafikal hændelse, som hændelserne den 1. marts
2017 hver især er eksempler på, iværksætter Banedanmark straks en trafikal
nødprocedure, som har til formål at begrænse de trafikale konsekvenser og
hurtigst muligt vende tilbage til normal drift i henhold til køreplanen.
Til det formål anvender Banedanmark blandt andet trafikale nødplaner (dispo-
neringsplaner), der er udarbejdet i tæt samarbejde med de forskellige jernba-
nevirksomheder. Banedanmarks nødprocedure og dertilhørende disponerings-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om togtrafikken på Sjælland og til og fra København den 1/3-17, til transport-, bygnings- og boligministeren
1735920_0002.png
planer kan typisk imødegå de trafikale konsekvenser ved op til tre større, sam-
tidige hændelser.
Men når der som den 1. marts 2017 indtræffer fire store trafikale hændelser på
sårbare steder indenfor relativ kort tid, så kan hverken Banedanmark eller
jernbanevirksomhederne forhindre større trafikale konsekvenser. I sådanne
usædvanlige tilfælde gør Banedanmark og jernbanevirksomhederne sit yderste
for at begrænse de trafikale konsekvenser mest muligt og yde så god en trafik-
information som overhovedet muligt til de passagerer, der bliver berørt af af-
lysninger og forsinkelser.
Dette gjorde Banedanmark og jernbanevirksomhederne i fællesskab også den
pågældende dag. For at få gods og passager frem så hurtigt som muligt havde
Banedanmark for det første en meget tæt løbende dialog hele dagen med jern-
banevirksomhederne. For det andet gjorde Banedanmark i videst muligt om-
fang brug af alle rådige disponeringsværktøjer og disponeringsprocesser, såle-
des at Banedanmark dels havde det fornødne overblik dagen igennem, dels
sikrede sig kontrol i takt med at situationen udviklede sig, og den ene større
hændelse afløste den anden. For det tredje havde Banedanmark fuldt fokus på
at få informeret såvel jernbanevirksomheder som passagerer om dagens hæn-
delser, om prognoser og om alternative rejseformer i de situationer, hvor disse
alternativer var kendte.
Efterfølgende har Banedanmark i samarbejde med jernbanevirksomhederne
evalueret den foretagne trafikafvikling og – information med henblik på at sik-
re, at den læring, der kan hentes fra dagens indsats, bliver udmøntet i forbed-
ringer både hos Banedanmark og hos jernbanevirksomhederne.
Det er i den forbindelse Banedanmarks opfattelse, at en mere hensigtsmæssig
afvikling af togtrafikken, end det var tilfældet den 1. marts 2017, kan opnås ved
at videreudvikle de eksisterende disponeringsplaner i samarbejde med jernba-
nevirksomhederne, hvilket Banedanmark og jernbanevirksomhederne da også
løbende gør. At udarbejde flere disponeringsplaner end i dag vurderes umid-
delbart ikke at bidrage til en bedre styring af trafikken.
Det er dog samtidig Banedanmarks og jernbanevirksomhedernes vurdering, at
der den 1. marts 2017 var tale om et sammenfald af en række omstændigheder,
der ikke kunne have været afværget, og at beredskabet i forhold til at håndtere
hændelserne generelt fungerede efter hensigten.”
Side 2/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om togtrafikken på Sjælland og til og fra København den 1/3-17, til transport-, bygnings- og boligministeren
1735920_0003.png
Side 3/3