Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1746967_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om, hvilke muligheder den danske stat – medejer af Københavns Lufthavne A/S – har for at påvirke de afgifter/takster, som Københavns Lufthavn pålægger flyselskaber, der benytter lufthavnen, herunder hvordan og hvor ofte taksterne fastlægges, til transport-, bygnings- og boligministeren
1746967_0002.png
fra den kommercielle forretning, dvs. af det afkast, som ligger over et rimeligt
afkast.
Rammerne for ”fall-back” er til en vis grad determinerende for forhandlingsre-
sultatet mellem Københavns Lufthavn og luftfartsselskaberne, fordi parterne
løbende kan vurdere
om en ”fall-back” kan forventes at give et
bedre resultat.
Københavns Lufthavns endelige forslag til takstregulativ skal godkendes af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
både ved en forhandlet løsning og i en ”fall-
back”.
Det er en forudsætning for godkendelsen, at taksterne er omkostningsre-
laterede, ikke-diskriminerende og gennemskuelige.
Det er en regulering af Københavns Lufthavn, som gennem en incitaments-
struktur skal sikre et konkurrencedygtigt takstniveau og investeringer i luft-
havnens infrastruktur. Det er afgørende, at reguleringsmodellen har den nød-
vendige balance mellem, at Københavns Lufthavne A/S både har det nødvendi-
ge økonomiske incitament til at foretage langsigtede investeringer, og at luft-
havnen varetager samfundets interesser i højest mulig tilgængelighed.
Hvorvidt reguleringen sikrer den rette balance mellem de to førnævnte hensyn,
er regeringen i gang med at undersøge i det igangværende arbejde med en luft-
fartspolitisk strategi for Danmark, som skal sikre grundlaget for den højst mu-
lige nationale og internationale tilgængelighed i Danmark.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen