Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1730884_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 20
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål BA-BD
Indledning
Jeg vil starte med at takke spørgeren for
samrådsspørgsmålene. Der bliver
skrevet meget om konsekvenserne af
takstreformen. Både i medierne og
direkte til os fra de berørte passagerer.
Derfor er det godt, at vi her har lejlighed
til drøfte de spørgsmål, som reformen
har givet anledning til.
Inden jeg går til besvarelse af de enkelte
spørgsmål, vil jeg også gerne takke
medlemmerne for et godt møde om
takstreformen i sidste uge her i
Udvalget.
Her præsenterede Movia reformens
hovedtræk og kunne desuden oplyse, at
den tekniske gennemførelse var forløbet
godt og uden større problemer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0002.png
Side 2 af 20
Konsulentfirmaet Incentive
præsenterede detaljerede beregninger af
kunde-konsekvenserne.
Incentive fortalte blandt andet, at 97 pct.
af kunderne har fået prisfald, uændrede
priser eller prisstigninger på højst 2 kr.
pr. rejse. Det er altså kun 3 pct. af
kunderne, der har fået prisstigninger på
over 2 kr. pr. rejse.
Der har været tre overordnede
præmisser for arbejdet med
takstharmoniseringen på Sjælland:
1. Takstsystemet skulle gøres
væsentligt mere ensartet, logisk og
overskueligt. Omlægningen skulle
kort sagt give svaret på
Statsrevisorernes kritik.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0003.png
Side 3 af 20
2. Omlægningen skulle være
provenuneutral for
trafikselskaberne både samlet og
hver for sig. Der var ingen ekstra
penge i kassen.
3. Og konsekvenserne for passagerene
skulle være så små som muligt.
Navnlig for så vidt angår
takststigninger.
Det er klart, at den opgave svarer til at
løse cirklens kvadratur.
Hvis man tager fire ret forskellige
takstsystemer – Movia Hovedstaden,
Movia Vest og Movia Syd samt DSB’s
system for de længere rejser – og har til
opgave at gøre dem ensartede, så vil det
enten give konsekvenser for
passagerene, sådan at nogen kommer til
at betale mere og andre kommer til at
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0004.png
Side 4 af 20
betale mindre, eller også skal man have
en stor sæk penge med, så man kan
betale sig ud af problemerne.
Derfor må enhver løsning også have
karakter af et kompromis. Vi kan ikke nå
helt i mål i alle tre dimensioner.
Omlægningen er som sagt kommet 97
pct. i mål i forhold til stort set uændrede
priser for passagerne.
Man kan uden tvivl godt lave et endnu
mere overskueligt og enkelt takstsystem,
men så vil der blive flere passagerer, der
får prisstigninger.
Med Udvalgets tilladelse vil jeg nu
besvare samrådsspørgsmål BA og BB
samlet.
Samrådsspørgsmål BA:
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0005.png
Side 5 af 20
Samrådsspørgsmål
BA
"Vil ministeren kommentere udtalelser
fra Lone Fruerskov Andersen,
afdelingschef i Passagerpulsen hos
Forbrugerrådet Tænk, der til BT i
artiklen ”Nordsjællandske pendlere er
tabere i nyt takstsystem”, bragt den 16.
januar 2017, er citeret for at sige, at
pendlerne, der rejser i
hovedstadsområdet, og som rejser i alle
zoner, både vil blive begrænset i deres
rejsefrihed og blive ramt af de største
prisstigninger, og der er tale om
forringelser, der ikke står mål med de
gevinster, der er ved de nye takster?”
Samrådsspørgsmål BB:
Samrådsspørgsmål
BB
”Mener ministeren, at de nye takster på
Sjælland fordeler byrderne mellem
pendlerne på en rimelig måde, og hvilke
tiltag agter ministeren at iværksætte for
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0006.png
Side 6 af 20
at imødegå de utilsigtede konsekvenser
ved de nye takster på Sjælland, som
pendlere og Forbrugerrådet Tænk har
peget på?”
Samlet besvarelse
af
samrådsspørgsmål
BA og BB
Spørgsmålene handler om
konsekvenserne af, at man ikke længere i
Hovedstadsområdet kan købe billetter
og periodekort, som gælder til ”alle
zoner”.
Som det også blev bemærket af Movia på
vores møde i Udvalget i sidste uge, så
stod det meget hurtigt klart, at hvis der
skulle gennemføres en harmonisering af
taksterne på Sjælland, så kom man ikke
uden om at ophøre med at udstede
billetter og kort med gyldighed for ”alle
zoner”.
Jeg har fået oplyst, at det var et forhold,
der var på bordet, allerede i den første
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0007.png
Side 7 af 20
præsentation af problemstillingerne over
for ordførerne på mødet i september
2015, og hvor konsekvenserne for
passagerene blev detaljeret behandlet på
mødet i december 2015, hvor der også
blev givet bred opbakning til at gå videre
med omlægningen.
Movia har oplyst, at de jævnligt havde
møder med Passagerpulsen fra august
2015 til foråret 2016. Møder, hvor både
Statsrevisorernes kritik og
konsekvenserne af omlægningen blev
grundigt gennemgået. Disse møder gav
på daværende tidspunkt ikke anledning
til bemærkninger fra Passagerpulsen.
Hvis Passagerpulsen havde relevante
betragtninger, som de ønskede inddraget
i arbejdet med at harmonisere taksterne,
så havde det efter min bedste
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0008.png
Side 8 af 20
overbevisning været mere produktivt,
om de havde ytret sig langt tidligere, i
stedet for at komme frem med kritikken
dagen efter ikrafttrædelsen af reformen.
Det forekommer ærlig talt lidt
uprofessionelt, når der er tale om
konsekvenser, som allerede fra starten
har stået helt klart.
Når det er sagt, så er det korrekt, at de
pendlere, der rejser langt inden for
hovedstadsområdet, oplever
prisstigninger som følge af takst-
reformen.
Her vil jeg henvise til Movias oplæg og
drøftelsen i Udvalget i sidste uge.
Disse pendlere har hidtil haft fordel af
”alle zoner”-princippet. Det har givet
dem mulighed for at pendle mellem
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0009.png
Side 9 af 20
bopæl og arbejdsplads
og
rejse frit i
hele
hovedstadsområdet – i mere end 90
zoner – på et periodekort, hvor der kun
blev betalt for 9 zoner. Også selv om der
for eksempel var 14 zoner mellem hjem
og arbejde.
I modsætning til en pendler, som havde
købt et kort til 8 zoner. Det gav kun ret
til at køre i de 8 zoner mellem hjem og
arbejde.
Alle zoners-princippet betød også, at der
var stor forskel på prisen på en rejse
inden for hovedstadsområdet og en
rejse, der krydsede takstgrænsen til
Movia Syd eller Movia Vest. En rejse fra
København H til sidste station inden
takstgrænsen mod Movia Syd kunne for
eksempel koste ca. 50 kr. med rejsekort,
mens en rejste til den næste station
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0010.png
Side 10 af 20
kostede det dobbelte. Det er selvsagt
ikke rimeligt. Og det var jo netop hvad
Statrevisorernes kritik handlede om.
Derfor kan dette ”alle zoners”-princip
ikke opretholdes, når der skal være en
sammenhæng mellem rejselængde og
pris.
Jeg må helt ærligt sige, at jeg har svært
med at forstå Passagerpulsens
synspunkt. Jeg forstår det sådan, at
Passagerpulsen mener, at man ikke bør
gennemføre en takstomlægning, hvis
ikke man kan opretholde ”alle zoners”
periodekortet i Hovedstadsområdet.
Men så kan man jo ikke honorere
Statsrevisorernes kritik i forhold til at
skabe bedre sammenhæng mellem
rejselængde og pris. Jeg har selv spurgt
Passagerpulsen, hvordan problemet så i
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0011.png
Side 11 af 20
stedet skulle være løst, men jeg fik ikke
rigtig noget svar.
Movia, DSB og Metroselskabet har gjort
flere tiltag for at mindske
konsekvenserne af ophævelsen af ”alle
zoners”-princippet for pendlerne.
Det er for det første indført, at
periodekort til over 8 zoner dels
prissættes efter luftlinje i såkaldte
”længste ben” frem for gennemrejste
zoner, det giver en rabat på mange af de
lange rejser.
For det andet nedreguleres med én zone,
hvis periodekortet har zone 1 (dvs.
København centrum) som start- eller
slutzone.
I erkendelse af at prissætning efter
”længste ben” i luftlinje ikke kommer
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0012.png
Side 12 af 20
lige præcis Stevns så meget til gode på
grund af Sjællands geografi, er det
yderligere indført, at periodekort til over
9 zoner nedreguleres med én zone, hvis
startzonen er zone 57, altså den sydlige
del af Stevns.
Disse tiltag betyder, at en rejse fra
Hundested til København, hvor man
rejser gennem 14 zoner, bliver til 11
zoner, og at en rejse fra Rødvig til
København på 14 zoner bliver 12 zoner.
Det er korrekt, at ophævelsen af alle
zoners-princippet betyder, at passagerer
med skiftende rejsemønster ikke kan få
ét periodekort, der dækker alle deres
rejsemål.
”Alle zoners”-pendlere havde altså en
fordel, som pendlere med periodekort til
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0013.png
Side 13 af 20
færre zoner eller pendlere, der rejste på
tværs af takstområderne ikke havde.
Med takstomlægningen er ”alle zoners”-
kunderne blevet ligestillet med de øvrige
pendlere.
Hertil kommer, at mange pendlere fra
Vestsjælland og Sydsjælland mod
hovedstaden som hovedregel har fået
betydelige prisfald.
Med takstreformen er det lykkedes at
skabe et takstsystem, hvor der vil være
langt større sammenhæng mellem
sammenlignelige rejsers længde og pris.
Det er også lykkedes at gøre det mere
gennemskuelig, hvilken billet-type det
bedst kan betale sig at gøre brug af.
Rejsekort er nu altid billigere end
enkeltbilletter, og periodekort er som
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0014.png
Side 14 af 20
hovedregel billigere end rejsekort, hvis
man har mere end 26 rejser om
måneden.
Samtidig har man afbødet de største
prisstigninger for pendlerne i
hovedstadsområdet.
Jeg vil derfor mene, at reformen fordeler
byrderne på en acceptabel måde mellem
pendlerne.
Og som Movia og Incentive gjorde os
opmærksomme på i sidste uge, er der
ikke som sådan utilsigtede konsekvenser
ved de nye takster på Sjælland. Ligesom
det hele tiden har været kendt, at der var
vindere og tabere med reformen.
Slutteligt er det måske værd at gentage,
at 97 pct. af kunderne har fået prisfald,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0015.png
Side 15 af 20
uændrede priser eller prisstigninger på
højst 2 kr. pr. rejse.
Det er en løsning, som trafikselskaberne
har fundet inden for rammerne af en
uændret samlet økonomi. Inden for
disse rammer bliver det nok vanskeligt
at finde en meget bedre løsning.
Jeg har noteret mig, at forligskredsen
om Bedre og Billigere kollektiv trafik har
afsat 15 mio.kr. om året i perioden 2017
til 2020 til at afbøde prisstigninger på
over 5 pct. på pendlerkort til/fra
København.
Jeg ser frem til at høre nærmere om
modellen for udmøntning af disse
midler. Da regeringen som bekendt ikke
er med i forliget, skal jeg afholde mig fra
at mene noget herom.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0016.png
Side 16 af 20
Samrådsspørgsmål BC:
Samrådsspørgsmål
BC
”Vil ministeren tage initiativ til, at der
foretages en evaluering af de nye
takster?”
Besvarelse af
samrådsspørgsmål
BC
Det korte svar er ”ja”.
En af præmisserne for arbejdet med
takstharmoniseringen er, at reformen
skal være provenuneutral for
selskaberne.
Det vil sige, at reformen samlet set ikke
koster mere for borgerne, og ikke giver
flere penge i kassen til trafikselskaberne.
Det betyder, at en fordyrelse på 5 kroner
på én strækning er konsekvensen af, at
rejsen er blevet 5 kroner billigere på en
anden strækning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0017.png
Side 17 af 20
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen vil sikre,
at der bliver foretaget en evaluering, der
skal sikre, at takstomlægningen også i
praksis er provenuneutral. Det vil sige,
at det sikres, at reformen samlet set ikke
kommer til at koste mere for borgerne og
ikke giver flere penge i kassen til
trafikselskaberne.
I forbindelse med arbejdet med at
fastlægge principperne for det nye
takstsystem har Incentive i samarbejde
med Movia, DSB og Metroselskabet
estimeret, hvilke provenukonsekvenser
omlægningen vil have for de enkelte
selskaber.
Dernæst har Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen bedt Incentive om at
opstille en procedure, der kan sikre, at
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0018.png
Side 18 af 20
taksterne reguleres, så reformen
vedbliver at være provenuneutral.
Det betyder, at takstniveauet
nedreguleres, hvis både den
gennemsnitlige billetpris og
selskabernes provenu stiger mere end,
hvad der sikrer provenuneutralitet. Og
vice versa.
Hvis beregningerne viser, at
takstomlægningen betyder, at
selskabernes provenu er uændret eller
steget samtidig med, at den
gennemsnitlige billetpris er uændret
eller faldet, så er der som udgangspunkt
ikke behov for justeringer af taksterne.
For så er det udtryk for at reformen –
eller andre forhold – har giver flere
passagerer i den kollektive trafik.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0019.png
Side 19 af 20
Samrådsspørgsmål BD:
”Vil ministeren oplyse, om de nye
takster på Sjælland vil have
konsekvenser for Ungdomskortet (det
tidligere Hypercard) enten nu eller i
fremtiden?”
Besvarelse af
samrådsspørgsmål
BD
Efter gennemførelsen af
takstomlægningen på Sjælland er
Ungdomskortet fortsat knyttet til de
gamle takstområder. Det betyder, at
reformen for nuværende ikke har
konsekvenser for Ungdomskortet.
Arbejdet med takstomlægningen er ikke
afsluttet. Som Movia redegjorde for på
mødet i Udvalget, vil der i reformens
fase 2 blive set nærmere på løsninger,
der kan tilpasse Ungdomskortet til den
nye takststruktur.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/2-17 om konsekvenserne ved det nye takstsystem på Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730884_0020.png
Side 20 af 20
Det er ulogisk at anvendelsen af
Ungdomskortet fortsat er knyttet til
nogle tilfældige historiske takstområder.
Dette arbejde er imidlertid ikke
påbegyndt endnu.
Afrunding
Jeg vil mene, at jeg hermed har besvaret
de spørgsmål, der var på dagsordenen i
dag.
Tak for ordet.