Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1726962_0001.png
Side 1 af
Samråd i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmålene AU, AV, AW, AX og
AY den 23. februar 2017. De 4 første spørgsmål er stillet efter ønske fra
Ida Auken (RV) og Kaare Dybvad (S), og det sidste spørgsmål er stillet
efter ønske fra Ida Auken (RV)
Samrådsspørgsmål AU: Kan ministeren oplyse, om
forekomsten af skimmelsvamp i lejlighederne i Tingbjerg i den
almene boligorganisation fsb er forøget som følge af den
igangværende renovering, på trods af at renovering bl.a.
skulle afhjælpe et problem med netop skimmelsvamp?
Samrådsspørgsmål AV: Kan ministeren oplyse, om der under
renoveringen er fjernet asbest i lejlighederne i fsb´s lejligheder
i Tingbjerg, uden at de påkrævede sikkerhedsforanstaltninger
har været på plads?
Samrådsspørgsmål AW: Kan ministeren oplyse, hvem der i
sagen om renovering af lejligheder i fsb´s lejligheder i
Tingbjerg har truffet beslutning om ikke at genhuse beboerne,
hvorfor beboerne ikke er blevet genhuset, og om beslutningen
efter ministerens opfattelse er i overensstemmelse med
gældende regler?
Samrådsspørgsmål AX: Hvad har ministeren foretaget sig,
hvad agter ministeren at foretage sig, og hvilke
handlemuligheder har ministeren, som overordnet ansvarlig
for boligområdet i sagen om renovering i Tingbjerg?
Samrådsspørgsmål AY: Har Københavns Kommune efter
ministerens opfattelse levet op til sin tilsynsforpligtelse over
for boligorganisationen fsb?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
1726962_0002.png
Side 2 af
Svar
Først vil jeg sige tak for indkaldelsen til dette samråd om
renovering af en almen boligafdeling i Tingbjerg.
Jeg må indledningsvis gøre opmærksom på, at det er den
enkelte boligorganisation, som har ansvaret for gennemførelsen
af arbejder i afdelingerne. Det er således boligorganisationen
som bygherre, der i samarbejde med entreprenøren
tilrettelægger arbejdet. Det er også boligorganisationen, som
vurderer, om arbejderne er så omfattende, at lejerne skal
genhuses.
Det er således boligorganisationens ansvar, at arbejderne
gennemføres efter de gældende regler, og at lejerne tilbydes
genhusning, hvis de har krav på det. Hvis boligorganisationen
ved sit tilsyn bliver opmærksom på, at arbejdet ikke er udført
korrekt, må den naturligvis undersøge sagen nærmere. Hvis der
udvises ansvarspådragende adfærd, kan boligorganisationen
blive nødt til at anlægge en erstatningssag.
Kommunen fører tilsyn med, at de almene boligorganisationer
følger de gældende regler. Kommunen bestemmer selv, hvordan
den vil tilrettelægge sit tilsyn, men det er oplagt, at den må
agere, hvis lejerne klager over bestemte forhold.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af
Ministeriet har formelt de samme beføjelser som kommunen i
forhold til boligorganisationerne, men det er beføjelser, der kun
er tænkt anvendt helt undtagelsesvis, da kommunen er den
primære tilsynsmyndighed og har de nødvendige redskaber til
at gribe ind, når det er påkrævet.
Flere af samrådsspørgsmålene omhandler konkrete
omstændigheder vedrørende renoveringen i Tingbjerg.
Ministeriet har derfor anmodet tilsynsmyndigheden – det vil
sige Københavns Kommune – om svar på de
samrådsspørgsmål, som ministeriet ikke kan besvare.
Spørgsmål 1 lyder således: ”Er forekomsten af skimmelsvamp i
lejlighederne forøget som følge af den igangværende renovering
på trods af, at renoveringen bl.a. skulle afhjælpe et problem
med netop skimmelsvamp?”
Kommunen har svaret, og jeg citerer: ”En
væsentlig del af
hensigten med projektet er at fjerne eksisterende
skimmelsvamp og forebygge ny skimmelvækst.
Det vurderes, at de projekterede arbejder er egnede dertil.
Renoveringen omfatter i alt 401 lejligheder og er opdelt i fire
etaper.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af
Ved en registrering, der blev foretaget af bygherrens tekniske
rådgiver inden renoveringen blev påbegyndt, blev der
konstateret skimmelsvamp i 126 af de 161 lejligheder, der i
øjeblikket er under sanering eller er færdigsaneret. I
forbindelse med selve saneringen, blev der konstateret
skimmel i et yderligere antal boliger.
På nuværende tidspunkt er der konstateret ny skimmelvækst
af varierende omfang i 20 af de 161 boliger, som enten er
færdigsaneret eller under sanering. Bygherren vurderer, at
den nye skimmelvækst primært skyldes, at det nye
ventilationsanlæg endnu ikke er fuldt indreguleret.
I enkelte af boligerne er der endvidere konstateret opfugtning
af indbyggede materialer, ligesom der er tydelige tegn på
markant skimmelvækst efter at skimmelsaneringen er
gennemført. På baggrund af en besigtigelse af de pågældende
boliger, er det Københavns Kommunes foreløbige vurdering, at
den nye skimmelvækst i disse tilfælde skyldes fejlhåndtering af
byggematerialer, afkøling af boligerne i forbindelse med
renoveringen samt forkerte arbejdsgange kombineret med et
formodet byggeteknisk svigt med indtrængende fugt til følge.
Københavns Kommunes afventer bygherrens konklusion. De
konkrete boliger er hverken beboede eller færdigrenoverede,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af
og bygherren har oplyst, at de pågældende fejl udbedres, inden
beboerne flytter tilbage.”(citat slut).
Spørgsmål 2 lyder således: ”Er der under renoveringen fjernet
asbest i lejlighederne, uden at de krævede
sikkerhedsforanstaltninger har været på plads?”
Kommunen har svaret følgende, og jeg citerer: ”Bygherren
fsb
har oplyst følgende til forvaltningen:
”Der er fjernet eternitventilationskanaler indeholdende
asbestfibre i køkkener i forbindelse med renoveringen.
Arbejdet er beskrevet og udbudt efter alle gældende regler og
normer. Entreprenøren, der er ansvarlig for udførelsen af
arbejdet, har ligeledes bekræftet at arbejdet er udført, jf.
gældende regler. Ved besigtigelser af arbejdet har
byggeledelsen ligeledes kunnet konstatere, at arbejdet blev
udført, jf. det beskrevne. Arbejdet er anmeldt til arbejdstilsynet
af entreprenøren rettidigt, og der foreligger APV for
udførelsen fra entreprenøren, hvorfor bygherre har taget alle
forholdsregler for at sikre at arbejdet er udført lovmæssigt
korrekt. Arbejdstilsynet gav entreprenøren et strakspåbud ved
besøg, da de vurderede, at der skulle opsættes en ekstra
luftsluse, og at der straks blev fulgt op på dette påbud.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af
I starten af juli 2016 fik Københavns Kommune kendskab til, at
den underentreprenør, der varetager asbestsaneringen, havde
tilbageholdt oplysninger for bygherren om, at der var
konstateret asbest i forbindelse med afsluttende prøver efter
endt asbestsanering i to boliger. Bygherren reagerede på
oplysningerne ved:
At stoppe asbestsaneringsarbejdet, indtil alle prøvesvar blev
forelagt,
skriftligt at informere de berørte beboere,
at opfordre deres kontraktpart til at afbryde samarbejdet
med den pågældende underentreprenør og
at iværksætte en række yderligere tiltag for at passe på
beboerne.
På det tidspunkt, hvor Københavns Kommune blev bekendt
med oplysningerne, havde bygherren allerede orienteret
afdelingens beboere om forløbet og de nye tiltag på et
informationsmøde den 28. juni 2016.”(citat slut).
Spørgsmål 3 lyder således: ”Hvem har truffet beslutningen om
ikke at genhuse beboerne?”, og spørgsmål 4 lyder således:
”Hvorfor er beboerne ikke blevet genhuset?”
Kommunen har svaret på disse 2 spørgsmål, og jeg citerer: ”Det
er bygherren, i dette tilfælde fsb, der vurderer behovet for
genhusning. I almene boligafdelinger skal beboerne godkende
projektet og byggebudgettet, herunder også omfanget af
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af
genhusning på afdelingsmødet, inden projektet kan
gennemføres.
I den konkrete sag vedtog beboerne den 6. november 2012 at
gennemføre renoveringen, mens et revideret projekt og budget
for renoveringen blev vedtaget på et afdelingsmøde den 3.
september 2015. Projektet og budgettet forudsatte genhusning
i et vist omfang efter konkret vurdering.
Bygherren har oplyst Københavns Kommune om, at omfanget
af genhusning blev besluttet på baggrund af en differentieret
renoveringsindsats i de forskellige boliger.
Som udgangspunkt var det kun beboere i gavlboliger og
tilgængelighedsboliger, der skulle genhuses. I lejligheder, hvor
der under renoveringen var adgang til vand og afløb, skulle
beboerne blive boende under renoveringen. En del af
baggrunden for den beslutning var et ønske om at minimere de
omkostninger og dermed også efterfølgende huslejestigninger,
som er forbundet med genhusning.
I forbindelse med gennemførelse af renoveringen har det vist
sig, at der også var behov for at genhuse beboerne i de øvrige
boliger, da generne ved arbejderne var væsentligt større end
forventet. På den baggrund besluttede bygherren i oktober
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af
2016 at genhuse alle beboere i de 263 lejligheder, hvor
arbejderne endnu ikke var påbegyndt. Bygherren besluttede
desuden at tilbyde genhusning til beboerne i de lejligheder,
hvor renoveringsarbejdet allerede var i gang, såfremt
beboerne selv ønskede det.
Ifølge bygherren har alle, der har ønsket genhusning, fået det
tilbudt med undtagelse af en enkelt familie, hvis henvendelse til
bygherren ved en fejl ikke blev besvaret. Familien er siden
blevet genhuset.”(citat slut).
Jeg har ikke forholdt mig til den konkrete sag ud over at besvare
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalgets spørgsmål 198 på
alm. del og Transport- og Bygningsudvalgets spørgsmål 188
også på alm. del.
Med hensyn til reglerne om genhusning kan jeg oplyse, at det
følger af almenlejelovens § 86, at udlejeren har pligt til at
tilbyde lejeren en erstatningsbolig, hvis ombygningen har et
sådant omfang, at lejeforholdet kan opsiges efter reglen herom i
§ 84, stk. 1, nr. 1. Det betyder, at hvis boligen ikke kan bebos
under renoveringen, har lejeren ret til genhusning. Afgørelsen
træffes på grundlag af en konkret vurdering af projektets
karakter og omfang.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af
Udlejeren og lejeren kan aftale, om erstatningsboligen skal være
permanent eller midlertidig. Kan parterne ikke blive enige,
træffer udlejeren beslutningen dog sådan, at lejeren har ret til
permanent genhusning, hvis perioden løber længere end 12
måneder.
Af kommunens redegørelse fremgår, at det i den pågældende
sag oprindeligt blev vurderet, at der ikke skulle tilbydes
erstatningsbolig til alle lejerne. Denne vurdering er undervejs
blevet revideret således, at alle lejerne nu er tilbudt
erstatningsbolig. Jeg kan tilføje, at jeg på baggrund af
kommunens redegørelse er enig i, at beboerne i denne sag efter
lovgivningen har krav på genhusning.
Kommunen, som har det primære tilsyn, kan meddele påbud
om at bringe bestemte forhold i orden og udpege en
forretningsfører til midlertidigt at overtage administrationen af
boligorganisationen – det vil sige at få en forretningsfører til at
føre de beslutninger ud i livet, som træffes af de
beboerdemokratiske organer, og i det hele taget varetage de
funktioner, som administrationen ellers varetager. Herudover
kan kommunen i særlige tilfælde udpege en forretningsfører,
f.eks. en advokat, der midlertidigt varetager de funktioner i
boligorganisationen eller i en af afdelingerne, som er tillagt
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af
boligorganisationens og afdelingens ledelse. Heri ligger, at den
udpegede forretningsfører kan overtage kompetencen til at
træffe alle de beslutninger, som ellers tages af de
beboerdemokratiske organer. De beboerdemokratiske organer
er boligorganisationens øverste myndighed,
organisationsbestyrelsen, afdelingsmødet og
afdelingsbestyrelsen.
Kommunen har desuden efter lov om byfornyelse pligt til at føre
tilsyn med, at bygninger, som benyttes til beboelse eller ophold,
ikke er sundhedsfarlige. Kommunen har altså pligt til at
reagere, hvis der er begrundet mistanke om et sundhedsfarligt
boligforhold.
Det er altså kommunen, der fører tilsyn med de almene
boligorganisationer. Ministerens tilsynsbeføjelser er kun
tiltænkt den helt særlige situation, hvor kommunen ikke lever
op til sin tilsynsforpligtelse, og hvor der er tale om et alvorligt
tilsynssvigt, f.eks. hvor der er risiko for tab af statslige midler
eller i sager af mere generel eller principiel karakter.
Når man taler om rollefordelingen mellem boligorganisation,
kommune og minister, er det i øvrigt vigtigt at være
opmærksom på, at ministeren ikke er overordnet myndighed i
forhold til kommunen. Det er Statsforvaltningen under
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/2-17 om renovering af lejeboliger i Tingbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af
økonomi- og indenrigsministeren, som fører tilsyn med
kommunerne.
Det betyder, at de afgørelser, som kommunen træffer som led i
sin tilsynsvirksomhed, ikke kan indbringes for transport-,
bygge- og boligministeren. Og det betyder, at hvis en kommune
ikke er indstillet på at følge anvisninger fra Transport-, Bygge-
og Boligministeriet, må ministeriet indbringe sagen for
Statsforvaltningen.
I forhold til den konkrete sag kan jeg konstatere, at
boligorganisationen fremover genhuser alle lejere i forbindelse
med renoveringen, og at alle, hvis bolig er under renovering, er
tilbudt genhusning. Der er således rettet op på dette forhold.
Mit ministerium har derfor ikke fundet anledning til at gribe ind
i sagen – altså hverken til at reagere over for Københavns
Kommune eller til at indbringe sagen for Statsforvaltningen.