Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1734204_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2017-1521
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra formand Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 362:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. februar 2017 fra Lisa So-
nesson vedrørende Takst Sjælland, jf. TRU alm. del - bilag 199.
Svar:
Der har været tre overordnede præmisser for arbejdet med takstharmoniserin-
gen på Sjælland:
1.
Takstsystemet skulle gøres væsentligt mere ensartet, logisk og oversku-
eligt. Omlægningen skulle kort sagt give svaret på Statsrevisorernes kri-
tik.
2. Omlægningen skulle være provenuneutral for trafikselskaberne både
samlet og hver for sig. Der var ingen ekstra penge i kassen.
3. Og konsekvenserne for passagerene skulle være så små som muligt.
Navnlig for så vidt angår takststigninger.
Forenklingen af takstsystemet indebar, at fire forskellige takstsæt blev samlet i
ét samlet system for hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Herunder er skabt
et fast prishierarki mellem enkeltbillet, rejsekort og periodekort. Rejsekort er
nu altid billigere end enkeltbilletter, og periodekort er som hovedregel billigere
end rejsekort, hvis man har mere end 26 rejser om måneden på den samme
strækning. Dernæst er skabt sammenhæng mellem antal rejste zoner og pris.
Konsulentfirmaet Incentive har senest på møde i Transport-, Bygnings- og Bo-
ligudvalget 22. februar 2017 præsenteret detaljerede kundekonsekvenser, her-
under præsenteret beregninger, der viser, at Takst Sjælland er provenuneutral
for de deltagende trafikvirksomheder. Incentive fortalte også, at 97 pct. af kun-
derne får prisfald, uændrede priser eller prisstigninger på højst 2 kr. pr. rejse
som følge af reformen. Det er altså kun 3 pct. af kunderne, der får prisstignin-
ger på over 2 kr. pr. rejse.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/2-17 fra Lisa Sonesson vedrørende Takst Sjælland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734204_0002.png
Man kan uden tvivl godt lave et endnu mere overskueligt og enkelt takstsystem,
men så ville flere passagerer få prisstigninger. En ændring af zonestrukturen på
hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn ville således betyde, at langt flere passa-
gerer ville blive negativt berørt af reformen. Det ville være i modstrid med en af
de overordnede præmisser for Takst Sjælland, nemlig at konsekvenserne for
passagererne skulle være så små som muligt.
For ”korte” pendlerkort (2-8 zoner) vælger kunden selv de zoner, som kunden
ønsker. For ”lange” periodekort (over 8 zoner) tages udgangspunkt i en rejsere-
lation, eksempelvis en rejse fra Køge til København. Periodekortet er som ud-
gangspunkt prissat efter antal zoner i fugleflugt fra start- til slutdestination.
Hvis den naturlige rejsevej mellem start og slut indebærer, at rejsevejen kom-
mer længere fra udgangspunktet end destinationszonen, betales efter længste
ben. Hvilke rejseveje, der er gyldige rejseveje, er fastlagt ud fra en række faste
kriterier samt ved fagligt skøn med udgangspunkt i rejseplanen. Det indebærer
eksempelvis, at en rejse fra Helsingør til København kan ske både på Kystba-
nen og via Hillerød, og en rejse fra Køge til København kan gennemføres både
ad Køge Bugt Banen og via Roskilde.
Et af flere tiltag for at tilgodese de pendlere, der bliver hårdest ramt af refor-
men, har været at sænke pendlerprisrækken fra 9-11 zoner lidt. Dette modsva-
res dog af højere prisspring for den 12. til 15. zone for at sikre sammenhæng til
DSB’s takstrække for rejser over Storebælt.
Mange passagerer i hovedstadsområdet havde før Takst Sjælland fordel af alle
zoners-princippet. Det betød, at de kunne rejse gratis til deres fritidsaktiviteter,
hvis de var inden for hovedstadsområdet. Den fordel kan ikke opretholdes, når
taksterne harmoniseres. Ellers ville man kunne rejse de 28 zoner fra Helsingør
til Nakskov for ni zoners pris. I øvrigt nød pendlere med ”korte” periodekort i
hovedstadsområdet eller pendlere, der rejste på tværs af takstgrænserne, ikke
fordel af dette princip. Nu er rammerne ens for alle.
Det er værd at understrege, at den kollektive trafik fortsat kan bruges til alle
rejseformål. Det kræver, at man kombinerer pendlerkort med rejsekort eller
køber tillægsbillet som papirbillet, mobilbillet eller mobilklippekort. Det er
besværligt. Derfor vil trafikvirksomhederne på Sjælland, Lolland, Falster og
Møn – forventeligt fra medio 2017 – tilbyde et Pendler Kombi-rejsekort, der
gør det muligt at kombinere periodekort og rejsekort på samme kort og på
samme rejse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen