MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2017-1521
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra formand Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 362:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. februar 2017 fra Lisa So-
nesson vedrørende Takst Sjælland, jf. TRU alm. del - bilag 199.
Svar:
Der har været tre overordnede præmisser for arbejdet med takstharmoniserin-
gen på Sjælland:
1.
Takstsystemet skulle gøres væsentligt mere ensartet, logisk og oversku-
eligt. Omlægningen skulle kort sagt give svaret på Statsrevisorernes kri-
tik.
2. Omlægningen skulle være provenuneutral for trafikselskaberne både
samlet og hver for sig. Der var ingen ekstra penge i kassen.
3. Og konsekvenserne for passagerene skulle være så små som muligt.
Navnlig for så vidt angår takststigninger.
Forenklingen af takstsystemet indebar, at fire forskellige takstsæt blev samlet i
ét samlet system for hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Herunder er skabt
et fast prishierarki mellem enkeltbillet, rejsekort og periodekort. Rejsekort er
nu altid billigere end enkeltbilletter, og periodekort er som hovedregel billigere
end rejsekort, hvis man har mere end 26 rejser om måneden på den samme
strækning. Dernæst er skabt sammenhæng mellem antal rejste zoner og pris.
Konsulentfirmaet Incentive har senest på møde i Transport-, Bygnings- og Bo-
ligudvalget 22. februar 2017 præsenteret detaljerede kundekonsekvenser, her-
under præsenteret beregninger, der viser, at Takst Sjælland er provenuneutral
for de deltagende trafikvirksomheder. Incentive fortalte også, at 97 pct. af kun-
derne får prisfald, uændrede priser eller prisstigninger på højst 2 kr. pr. rejse
som følge af reformen. Det er altså kun 3 pct. af kunderne, der får prisstignin-
ger på over 2 kr. pr. rejse.