Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1727426_0001.png
STATIONSÅBNINGSPROJEKT
Status
-analyse af effekter af åbning af station i Stilling og i Laurbjerg
17. februar 2017
Arbejdet med at undersøge effekterne af mulige åbninger af stationer i Laurbjerg og Stilling er udført
med anvendelse af Landstrafikmodellen (LTM) på Transport DTU, og i december 2016 forelå de fore-
løbige resultater. I løbet af foråret 2017 kodes og genberegnes resultaterne med den nyeste version af
LTM, når den frigives til modelkørsler med anvendelse af opdaterede 2015-basismatricer. Herefter
foretages en endelig afrapportering.
For begge de nye stationer er der opstillet et driftsoplæg, der omfatter 2 togafgange pr time for hver
retning. Der sigtes mod et kollektiv trafiktilbud, som er attraktivt i forhold til at øge mobilitetsmulighed-
erne og forbedre tilgængeligheden til de respektive bysamfund.
Med en mulig indførelse af et nyt togudbud ville det i mange relationer være hurtigere at anvende tog i
en fremtidig situation sammenlignet med det kendte busbetjeningsalternativ. Rejsetidsbesparelserne
afhænger af, hvilke buslinjer og -forbindelser, der udgør alternativet for den enkelte rejsende.
Lokal køretidseffekt for de nye stationer
eksempel Laurbjerg
Hadsten
eksempel Stilling
Århus H
Rejsetidsreduktion
6-12 minutter
7-15 minutter
Relativ ændring
40-60% tidsgevinst
30-50% tidsgevinst
Rejsetidsbesparelserne er, som angivet i tabellen ovenfor, betydelige. For en pendler ville der være op
til en halv time sparet rejsetid pr dag (ud og hjem).
Med LTM-modellen er estimeret et sandsynligt passagervolumen på de nye stationer. Som det frem-
går af resultattabellen nedenfor kan der forventes et dagligt antal rejsende på 234 og 358 passagerer
på Laurbjerg henholdsvis Stilling stationer. Dette udgør et forholdsvis beskedent antal, idet der i gen-
nemsnit vil være 4-6 påstigere pr afgang.
Scenario 2020
Laurbjerg st.
Stilling st.
Påstigere
Antal passagerer dagligt
234
358
Effekt på andre
Antal passagerer dagligt
-480
-383
Der er endvidere gennemført beregninger af effekten for øvrige stationer. Hvis et tog foretager stands-
ning en ekstra gang, vil dette alt andet lige give anledning til at togets køretid fra start til slutstation
Technical University of Denmark
Transport DTU
DTU Management Engineering
Bygningstorvet 116B
2800 Kgs. Lyngby
Denmark
Tel
+45 4525 6500
[email protected]
www.transport.dtu.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om DTU Transport ultimo 2016 har foretaget en foreløbig afrapportering af resultaterne vedrørende en analyse af de kapacitetsmæssige effekter ved åbninger af stationer i Laurbjerg og Stilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1727426_0002.png
forøges, hvilket påvirker øvrige rejsetidsrelationer negativt. En række ture bliver derfor langsommere
og visse korrespondancer herunder bus/tog og Re-tog/IC-tog påvirkes.
I visse relationer vil der komme flere passagerer mellem Laurbjerg/Stilling og en række andre station-
er, sammenlignet med de busrelationer, der findes i dag. Fordelene ser imidlertid ud til at blive udlig-
net af den negative passagereffekt som følge af øget rejsetid. På trods af en tilgang af passagerer til
de to stationer vil der ifølge LTM være en tilbagegang i det samlede antal rejsende i det kollektive
trafiksystem.
Åbningen af Laurbjerg station har den største negative effekt med en nedgang på andre stationer på
480 daglige passagerer, der vil undlade at benytte kollektiv trafik. Således tabes flere passagerer end
der vindes.
Åbningen af Stilling station har også en netto tilbagegang. Samlet viser LTM at åbningen af Stilling vil
medføre en afvandring på 383 passagerer andet steds i den kollektive trafik.
Der er ikke her regnet på de økonomiske aspekter, såsom driftsvendte udgifter, der er forbundet med
en ekstra standsning, bortfald af billetindtægter fra berørte buslinjer mm. Der er heller ikke vurderet
kapacitetsmæssige konflikter, der opstår på banestrækningerne samt på Århus H. En samfunds-
økonomisk vurdering er heller ikke foretaget. Med udgangspunkt i de foreløbige tal ville det være en
hypotese, at de samfundsmæssige nytter er negative.
2