Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1734202_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2017-1509
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 360:
Idet rejsende med offentlig transport på Sydsjælland, Lolland og Falster har
været udsat for flest ændringer som følge af takstharmoniseringen bedes mini-
steren oplyse, om der er eller kan foretages beregninger eller estimater for de
reelle økonomiske konsekvenser af takstreformen for den samlede mængde
rejsende fra den nævnte region?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne gøre opmærksom på, at Takst Sjælland-reformen
er provenuneutral for selskaberne. Det vil sige, at reformen samlet set ikke ko-
ster mere for borgerne og ikke giver flere penge i kassen til trafikselskaberne.
På møde i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 22. februar om bl.a. Takst
Sjælland præsenterede Movia reformens hovedtræk på ny og redegjorde for
hvordan implementeringen var forløbet samt for de foreløbige erfaringer. Som
en del af denne præsentation gennemgik konsulentfirmaet Incentive kunde-
konsekvenserne. Præsentationen blev udleveret på mødet 22. februar 2017 og
blev efterfølgende oversendt til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 28.
februar 2017.
I præsentationen kan man aflæse provenukonsekvenserne for hvert selskab.
Movia Syd – der dækker Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn – vil på kort sigt
få et provenufald på 6 mio. kr. om året, og på lang sigt vil dette provenufald
være 5 mio. kr. om året. Med andre ord falder kundernes gennemsnitlige udgif-
ter til kollektiv transport i Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn.
Hertil får pendlerne fra Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn til København
billigere periodekort. DSB Fjern og Regional får et provenutab på 37 mio. kr.
om året på kort sigt og 27 mio. kr. om året på langt sigt. En del af dette prove-
nutab kommer, fordi pendlere fra Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn til Kø-
benhavn får billigere periodekort.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om der er eller kan foretages beregninger eller estimater for de reelle økonomiske konsekvenser af takstreformen for den samlede mængde rejsende fra Sydsjælland, Lolland og Falster, til transport-, bygnings- og boligministeren
1734202_0002.png
Når man ændrer et takstsystem, vil der være kunder, der får højere priser, og
kunder der får lavere i priser. Og det er i særlig grad tilfældet på Sydsjælland,
Lolland, Falster og Møn, hvor de største ændringer har fundet sted.
Disse ændringer er beskrevet i Movias informationspjece om Takst Sjælland
oversendt til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 20. maj 2016 forud for
møde i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet 24. maj om Takst Vest og
Takst Sjælland.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen