Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1735912_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2017
2017-1487
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 356:
Vil ministeren redegøre for, hvordan en dansk kommune kan sætte et loft over
privat udlejning af boliger (korttidsudlejning) inden for kommunegrænsen, evt.
gennem lokalplaner eller lignende, og hvordan kommunen i givet fald kan
håndhæve et sådan loft?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet udtalelser fra hen-
holdsvis Erhvervsministeriet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Erhvervsministeriet har oplyst følgende:
”På Erhvervsministeriets område er henholdsvis planloven og sommerhusloven
relevante for besvarelsen.
Det korte svar er, at der ikke er hjemmel i hverken planloven eller sommerhus-
loven til, at kommunerne kan fastsætte et loft over omfanget af privat udlejning
af boliger. Det uddybes nærmere nedenfor.
Planloven
Planloven regulerer kommunernes planlægning for anvendelsen af et område
eller af en ejendom, fx til helårsbeboelse, ferieboliger, hotel e.l. Kommunernes
planlægning til fx helårsbeboelse er ikke i sig selv til hinder for, at ejer udlejer
boligen eller enkeltværelser til ferieboligformål i kortere perioder.
Til gengæld kan en ejendom som udgangspunkt ikke udnyttes til andre formål
end de formål, som er fastlagt i det plangrundlag (kommuneplanen og lokal-
planen), som ejendommen er omfattet af. Kommunen kan imidlertid ikke plan-
lægge for, at en aktuel lovlig anvendelse skal ophøre. Således kan eksisterende
lovlig anvendelse af en ejendom fortsætte, selvom der vedtages en ny lokalplan
med ændret formål og anvendelse for den pågældende ejendom.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om, hvordan en dansk kommune kan sætte et loft over privat udlejning af boliger (korttidsudlejning) inden for kommunegrænsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1735912_0002.png
Planloven indeholder desuden et forbud mod helårsanvendelse af sommerhuse,
der ligger i sommerhusområder. Det betyder, at sommerhusene, bortset fra
kortvarige ferieophold m.v., ikke må anvendes til overnatning i vinterperioden
fra 1. oktober til 31. marts. Kun i sommerperioden kan sommerhusene anven-
des ubegrænset. Med det fremsatte lovforslag om modernisering af planloven
fastholdes det almindelige forbud mod helårsanvendelse af sommerhuse, idet
sommerhusperioden dog udvides fra 26 uger til 34 uger, og pensionister får
mulighed for at helårsbebo deres eget sommerhus efter et års ejerskab.
Planloven giver således en kommune mulighed for via planlægningen at påvir-
ke mulighederne for benyttelse og udlejning af boliger inden for kommune-
grænsen. Men planloven giver ikke en kommune mulighed for at fastsætte et
konkret loft over omfanget af udlejningen af boliger i fx en lokalplan.
Sommerhusloven
Den gældende sommerhuslov regulerer erhvervsmæssig eller langvarig udlej-
ning (over 1 år) af fast ejendom til ferieboligformål, og indeholder de facto et
forbud mod erhvervsmæssig eller langvarig udlejning til ferieboligformål. Ud-
lejning af en ejendom til ferieboligformål som supplement til ejerens egen brug
vurderes dog ikke som erhvervsmæssig, hvorfor der ikke er noget til hinder for
udlejning af enkeltværelser eller en privat bolig i kortere perioder. Det er en
konkret vurdering, om udlejningen er af erhvervsmæssig karakter. Sommer-
husloven giver således ikke en kommune mulighed for at fastsætte et konkret
loft over omfanget af udlejningen af boliger inden for kommunegrænsen. Ho-
teldrift, herunder Bed & Breakfast mv. er typisk ikke omfattet af sommerhuslo-
ven.”
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst følgende:
”Boligreguleringsloven
Mulighederne for at korttidsudleje helårsboliger til ferieformål er i dag retligt
begrænset af bestemmelserne om bopælspligt i boligreguleringslovens kapitel
VII. Det er den enkelte kommunalbestyrelse, som beslutter, om bopælspligts-
reglerne skal finde anvendelse i kommunen.
Det er som udgangspunkt ikke tilladt at anvende en helårsbolig til sommerbe-
boelse eller lignende midlertidig benyttelse (korttidsudlejning) uden kommu-
nalbestyrelsens tilladelse. Reglerne er imidlertid ikke formuleret med et klart
sigte på at regulere det nye marked for korttidsudlejning over digitale platfor-
me som f.eks. AirBnb. Det betyder, at reglerne giver anledning til en vis tvivl
om, hvilke krav der gælder for korttidsudlejning af helårsboliger.
Hidtil er reglerne blevet fortolket, således at privatpersoner skulle kunne kort-
tidsudleje i op til 6 uger om året uden særlig tilladelse.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om, hvordan en dansk kommune kan sætte et loft over privat udlejning af boliger (korttidsudlejning) inden for kommunegrænsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1735912_0003.png
Kommunalbestyrelsens håndhævelse
Det er ejeren af en helårsbolig, der har ansvaret for, at bopælspligten overhol-
des. Ejeren skal derfor indhente kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage en
helårsbolig i brug til korttidsudlejning. Hvis en helårsbolig i strid med reglerne
- det vil sige uden kommunalbestyrelsens tilladelse - bliver taget i brug til
sommerbeboelse eller korttidsudlejning, betragtes boligen efter boligregule-
ringsloven som ledig.
Hvis ejeren ikke opfylder kravet om helårsbenyttelse inden en frist på 6 uger,
kan kommunalbestyrelsen anvise en lejer, som ejeren har pligt til at udleje bo-
ligen til. I praksis er proceduren, at kommunalbestyrelsen retter henvendelse
til ejeren med krav om, at vedkommende skal sørge for, at boligen benyttes til
helårsbeboelse. Ejeren har således mulighed for selv at bestemme, hvem der
skal bebo lejemålet. Hvis ejeren ikke herefter opfylder kravet, har kommunal-
bestyrelsen mulighed for at indsætte en lejer i lejemålet.
Kommunalbestyrelsen har endvidere mulighed for at kræve et lejemål mellem
en udlejer og en lejer ophævet, hvis boligen af lejeren benyttes til sommerbebo-
else eller anden form for midlertidig benyttelse.”
Jeg kan henholde mig til udtalelserne og samtidig oplyse, at regeringen arbej-
der på at gøre reglerne på området klarere.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen