MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2017
2017-1487
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 356:
Vil ministeren redegøre for, hvordan en dansk kommune kan sætte et loft over
privat udlejning af boliger (korttidsudlejning) inden for kommunegrænsen, evt.
gennem lokalplaner eller lignende, og hvordan kommunen i givet fald kan
håndhæve et sådan loft?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet udtalelser fra hen-
holdsvis Erhvervsministeriet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Erhvervsministeriet har oplyst følgende:
”På Erhvervsministeriets område er henholdsvis planloven og sommerhusloven
relevante for besvarelsen.
Det korte svar er, at der ikke er hjemmel i hverken planloven eller sommerhus-
loven til, at kommunerne kan fastsætte et loft over omfanget af privat udlejning
af boliger. Det uddybes nærmere nedenfor.
Planloven
Planloven regulerer kommunernes planlægning for anvendelsen af et område
eller af en ejendom, fx til helårsbeboelse, ferieboliger, hotel e.l. Kommunernes
planlægning til fx helårsbeboelse er ikke i sig selv til hinder for, at ejer udlejer
boligen eller enkeltværelser til ferieboligformål i kortere perioder.
Til gengæld kan en ejendom som udgangspunkt ikke udnyttes til andre formål
end de formål, som er fastlagt i det plangrundlag (kommuneplanen og lokal-
planen), som ejendommen er omfattet af. Kommunen kan imidlertid ikke plan-
lægge for, at en aktuel lovlig anvendelse skal ophøre. Således kan eksisterende
lovlig anvendelse af en ejendom fortsætte, selvom der vedtages en ny lokalplan
med ændret formål og anvendelse for den pågældende ejendom.