Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1759717_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om det nylige fælles udbud af flextrafikken fra Fynbus, Syd- og Midttrafik, til transport-, bygnings- og boligministeren og skatteministeren
1759717_0002.png
Side 2/2
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fynbus, Sydtrafik og Midttrafik som oplyser, at
de ikke er bekendt med, om nogle vognmænd anvender den skattemæssige
konstruktion, der refereres til i spørgsmålet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser, at hvis der udføres kørsel for Flextra-
fik på grundlag af en tilladelse til offentlig servicetrafik, er det muligt at anven-
de en bil registreret til privat personbefordring (på ”hvide plader”) til kørslen
under forudsætning af, at det ved indregistrering af bilen til SKAT er angivet
som supplerende anvendelse, at bilen anvendes til erhvervsmæssig kørsel. For
disse biler er der betalt fuld registreringsafgift, mens personbiler med tilladelse
til erhvervsmæssig persontransport, som udelukkende anvendes hertil, er frita-
get for registreringsafgift.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser endvidere, at der ved udgangen af
2016 var udstedt 3.279 tilladelser til offentlig servicetrafik. Ved udgangen af
2015 var der udstedt 2.340 tilladelser.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser endeligt, at de ikke er bekendt med,
hvor mange af tilladelserne til offentlig servicetrafik der rent faktisk udnyttes
på nuværende tidspunkt, eller hvor mange der anvendes til kørsel med biler
registreret til privat personbefordring.
Med hensyn til spørgsmålene om udbudsregler og statsstøtte er den model, der
henvises til ikke tilstrækkeligt beskrevet til generelt at kunne vurdere, om mo-
dellen er i overensstemmelsen med udbudsreglerne eller om modellen kunne
rejse eventuelle statsstøtteretlige problemer.
Med hensyn til de skattemæssige aspekter af spørgsmålet henviser jeg til skat-
teministerens besvarelse af spørgsmålet.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen