Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1681378_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. oktober 2016
2016-4998
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 7. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Stenberg (RV).
Spørgsmål nr. 35:
Hvad vil en fuld udbygning af landevejen Ringkøbing-Herning koste, hvor den
opgraderes til 2+1 og til 100 km/t? Og hvad vil samfundsøkonomien være i en
sådan udbygning?
Svar:
Vejdirektoratet oplyser følgende:
”Der er i forundersøgelsen ”Rute 15 Ringkøbing – Herning” fra 2013 ikke reg-
net på en løsning, hvor hastighedsbegrænsningen er 100 km/t. I forundersøgel-
sen er kun undersøgt løsninger, hvor den nuværende vej opgraderes med om-
fartsveje ved landsbyer, overhalingsstrækninger eller en gennemgående udvi-
delse til 2+1 spor. I alle løsninger vil vejen fortsat også skulle anvendes til lokal-
trafik og kørsel med landbrugskøretøjer, hvorfor den eksisterende vej ikke er
egnet til opgradering til motortrafikvej.
Udbygning af strækningen fra Ringkøbing til Snejbjerg til 2+1 vej har et an-
lægsoverslag på 881,3 mio. kr. (2016-priser). Da der er tale om en meget over-
ordnet analyse, knytter der sig betydelig usikkerhed til dette anlægsoverslag.
I forundersøgelsen er som et regneeksempel beregnet den samfundsøkonomi-
ske forrentning ved, at biltrafikken på strækningen afvikles med 90 km/t på de
strækninger, hvor den generelle hastighedsbegrænsning på 80 km/t i dag er
gældende. En hastighedsforøgelse fra 80 km/t til 90 km/t vil – alt andet lige –
medføre, at den samfundsøkonomiske forrentning af udbygningen til 2+1 vej
stiger fra 1,1 % til 5,2 %.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt