Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1740105_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om der er ekstra mange trafikforseelser og uheld på Europavej mellem Frederikshavn og E45 motorvejen sammenlignet med andre steder i landet, siden politiet sætter særligt ind med fotovogne på denne strækning, til transport-, bygnings- og boligministeren
1740105_0002.png
Jeg har endvidere anmodet Justitsministeriet om bidrag til besvarelsen.
Justitsministeriet har i den anledning indhentet et bidrag fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
"Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det følger af den nationale operative
strategi for politiets færdselsindsats 2016- 2020, at hastighed er udvalgt som et
af tre fokusområder med henblik på at reducere antallet af dræbte og tilskade-
komne i trafikken. Spirituskørsel og uopmærksomhed er de to øvrige fokusom-
råder. De tre nationale fokusområder er udpeget ud fra en analyse af, hvilke
områder der er vigtigst for færdselssikkerheden, og hvilke områder politiet
mest effektivt kan påvirke. Med udgangspunkt i den nationale strategi er der
gennemført lokale hastighedsanalyser og fastsat lokale effektmål, som har til
formål at nedbringe hastigheden og dermed øge sikkerheden på udpegede
strækninger.
Europavej er en af de udpegede strækninger i Nordjyllands Politis lokale ha-
stighedsanalyse for 2016.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Nordjyllands
Politi, der bl.a. har oplyst, at politikredsen i 2015 og 2016 anvendte fotovogne
til 57 hastighedskontroller (ATK) på Europavej ved Frederikshavn, og at disse
kontroller strakte sig over sammenlagt ca. 225 timer. Der er tale om en ca. 5 km
lang vejstrækning fra ophøret af motorvej E45 ind til Frederikshavn, og hasti-
ghedskontrollerne er sket forskellige steder på strækningen og i begge kørsels-
retninger. Kontrollerne resulterede i 5408 sigtelser for hastighedsovertrædel-
ser.
Nordjyllands Politi har videre oplyst, at den pågældende målestrækning navn-
lig er udpeget på baggrund af, at der i perioden 2011-2015 har været i alt 9 per-
sonskadeuheld. Herudover har data fra Vejdirektoratets målesystem MASTRA
vist, at der på strækningen er en stor andel af køretøjer, som overskrider ha-
stighedsbegrænsningerne, ligesom der i en del tilfælde også køres væsentligt
over det tilladte.
Rigspolitiet har sammenlignet det opgivne uheldstal med data fra Vejdirektora-
tet for veje af samme type som Europavej. Uheldstætheden for pågældende
vejtype er 1,25 til 1,5 personskadeuheld pr. år. Det vil sige, at på en 5 kilometers
strækning over en 5-årig periode vil man forvente 6-8 personskadeuheld. De 9
uheld ligger således lidt over det forventede for strækninger af denne type."
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen