Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1737873_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. marts 2017
2017 - 1383
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 347:
Kan ministeren bekræfte, at der er sket efteruddannelse af DSB’s lokoførere
med hensyn til klemsikring og traktionsspærring, idet Dansk Jernbaneforbund
tilsyneladende ikke er bekendte hermed? Således har Dansk Jernbaneforbund
ikke fået tilsendt uddannelsesplaner for den pågældende efteruddannelse fra
DSB, ligesom en rundspørge blandt relevante lokoførere blandt Dansk Jernba-
neforbunds medlemmer har vist, at disse ikke har kendskab til – eller deltaget i
– efteruddannelse i klemsikring og traktionsspærring.
Svar:
Jeg har bedt DSB redegøre for, om der er sket efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring. DSB oplyser følgende:
”Det er obligatorisk, at lokomotivførere efteruddannes hvert tredje år. Lokomo-
tivførere har licens til specifikke litratyper og til specifikke strækninger og un-
dervisningen i forbindelse med efteruddannelsen sker under hensyntagen til,
hvilke behov som de forskellige grupper af lokomotivførere har.
Eventuelle hændelser relateret til enkelte litratyper bliver løbende registreret i
en database, som hedder Synergi. I forbindelse med den obligatoriske efterud-
dannelse indgår evt. relevante registrerede hændelser for de litratyper, der er
relevante i forhold til de pågældende lokomotivførere.
Historisk set har formen på lokomotivføreruddannelsesområdet været, at un-
dervisning i høj grad har været personbåret med højt specialiserede undervise-
re, der har været regionalt forankret. Dette har en styrke i form af et relevant
lokalt fokus, men også svagheder såsom risiko for manglende dokumentation af
den konkrete undervisning, der er blevet gennemført udover det overordnede
oplæg til undervisning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der er sket efteruddannelse af DSB’s lokoførere med hensyn til klemsikring og traktionsspærring, til transport-, bygnings- og boligministeren
1737873_0002.png
Efter Vejle-sagen i februar 2013 har alle lokomotivførere i DSB været på efter-
uddannelse, medmindre de er nyansat, hvormed de har været gennem den ob-
ligatoriske grunduddannelse.
På den obligatoriske efteruddannelse undervises der i dørfunktioner som til-
svarende på den obligatoriske grunduddannelse. Herunder undervises i ’sty-
ring’, ’betjening’ og ’nødåbning’ og under disse emner undervises i klemsikring
og traktionsspærring.
DSB er af den overbevisning, at der altid er potentiale for at forbedre uddannel-
sesforløbene samt dokumentationen heraf, og dette sker i dag løbende under-
støttet af implementeringen af DSB’s sikkerhedsledelsessystem.
For så vidt angår indholdet af uddannelsen i klemsikring og traktionsspærring
er denne blevet ændret per 2. februar 2017 - blandt andet på baggrund af ob-
servationer fra og dialog med Dansk Jernbaneforbund gennem den senere tid.
Dette har ligeledes foranlediget, at der er en proces i gang i forhold til udarbej-
delse af et e-læringsmodul om netop klemsikring og traktionsspærring til lo-
komotivførerne.
Fremadrettet vil DSB ved behov udarbejde e-læringsmoduler om relevante
emner således, at DSB hurtigt og effektivt kan sikre og dokumentere, at alle
lokomotivførere er blevet instrueret i eksempelvis klemsikring og traktions-
spærring udover den obligatoriske efteruddannelse hvert tredje år.
I forbindelse med DSB’s nyligt certificerede sikkerhedsledelsessystem gik DSB
fra en personbåret styring til en procesbåret styring. For uddannelsesområdet
betyder dette stringent fokus på øget standardisering, øget kvalitetskontrol og
mere styret tilgang til dokumentation.
DSB har endvidere som konsekvens af Vejle-sagen i 2013 ændret relevante
regelsæt og afgangsprocedurer og udarbejdet informationsmateriale om dør-
funktion og klemsikring, som blev sendt til alle relevante lokomotivførere efter
hændelsen. Dette var efter DSB’s vurdering den naturlige tilgang til at sikre, at
relevant information om dørfunktion og klemsikring blev kommunikeret ud til
lokomotivførerne indenfor et rimeligt tidsrum efter hændelsen. Materialet var
derudover til brug for faglærerne under grund- og efteruddannelsen.
DSB kan slutteligt oplyse, at der løbende pågår dialog med Dansk Jernbanefor-
bund i relation til blandt andet spørgsmål vedrørende uddannelse.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/3
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der er sket efteruddannelse af DSB’s lokoførere med hensyn til klemsikring og traktionsspærring, til transport-, bygnings- og boligministeren
1737873_0003.png
Side 3/3