Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1739983_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om ministeren vil beskrive Havarikommissionens arbejdsgangsgang og undersøgelsesmetodik med henblik på en direkte sammenligning med de tilsvarende tyske myndigheder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1739983_0002.png
ske Havarikommission bruges i dag undersøgelsesmetodikken ISIM (Integra-
ted Safety Investigation Methodology). ISIM samler primære anerkendte un-
dersøgelsesmetodikker i én metodik. Med baggrund i ISIM bruger Havari-
kommissionen analyseværktøjet AcciMap, som det primære værktøj ved omfat-
tende undersøgelser som eksempelvis Vejlesagen. ISIM bruges fuldt ud i bl.a.
Norge, Canada og Australien, og elementerne (Reasons Swiss cheese, Rasmus-
sens teorier, SHELL modellen, osv.) fra ISIM bruges helt eller delvist i havari-
kommissionerne, som arbejder efter FN’s / EU’s standarder.”
Jeg har endvidere bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen redegøre for, om den
danske konstruktion på jernbaneområdet er i overensstemmelse med, hvordan
man gør tingene i Tyskland og internationalt i øvrigt. I den forbindelse oplyser
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen følgende:
”Ansvaret for jernbanesikkerheden inden for EU er fastlagt i
jernbanesikker-
hedsdirektivet (direktiv 2004/49/EF om jernbanesikkerheden i EU). Direktivet
fastlægger, at ansvaret for den sikre drift ligger hos operatørerne og forvaltere
af infrastruktur. Heri ligger også, at det er virksomhederne, der har ansvaret
for de konkrete løsninger.
Den nationale sikkerhedsmyndighed, som i Danmark er Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen, har ansvaret for at føre tilsyn med operatørernes og infrastruktur-
forvalternes indsats på det sikkerhedsmæssige område. Myndighedens tilsyn er
også reguleret via jernbanesikkerhedsdirektivet, der således er fællesgrundlaget
for myndigheders tilsynsarbejde i alle medlemsstater.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ikke nærmere kendskab til den konkrete
praksis i de forskellige medlemsstater, herunder Tyskland.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen