Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1729994_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2017
2017 - 1261
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Julie Skovsby (S), Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) og Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 341:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan jernbanestøj – særligt når det kommer
fra en hævet jernbane – opfattes, herunder i forhold til anden trafikstøj.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Det er almindeligt anerkendt, at støj opfattes subjektivt, ligesom støjen fra
forskellige trafikstøjkilder opfattes forskelligt. Jernbanestøj er karakteriseret
ved støjende enkelthændelser fra tog, der passerer forbi. Støjen ved enkelthæn-
delserne er nogenlunde ens, og der er typisk længerevarende perioder, hvor der
ikke er støj. Dette er forskelligt fra f.eks. en motorvej, hvor støjen kan beskrives
som en mere konstant susen, hvor der også forekommer særligt støjende og
mere uforudsete enkelthændelser som f.eks. tunge lastbiler, støjende motorcyk-
ler, accelerationer mv.
Det er typisk støjniveauet, der er bestemmende for, hvor generende støjen op-
fattes. Støjudbredelsen er typisk større fra en hævet jernbane end støjudbredel-
sen fra en jernbane under terræn, hvilket også fremgår af mit tidligere svar
(TRU Alm. del - svar på spørgsmål 340). Togtrafik fra en hævet jernbane vil
derfor alt andet lige kunne give anledning til større gener end togtrafik på en
banestrækning under terræn.
Som eksempel på støjudbredelsen fra jernbanen kan nævnes, at støjkonse-
kvensområdet ved Nørre Aaby i Forslag Syd har en udstrækning på ca. 100 m,
fordi jernbanen her ligger over terræn. På samme sted er støjkonsekvensom-
rådet i Forslag Nord ca. 60 m, fordi jernbane i denne løsning ligger under ter-
ræn.
De generelle fælleseuropæiske dosisresponskurver, beskrevet i ”Position paper
on dose response relationships between transportation noise and annoyance”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: MFU spm. om, hvordan jernbanestøj – særligt når det kommer fra en hævet jernbane – opfattes, herunder i forhold til anden trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
1729994_0002.png
(European Communities 2002), angiver sammenhængen mellem støjniveau og
den oplevede støjgene fra forskellige trafikformer. Dosisresponskurverne er
almindeligt anerkendt og anvendt i Europa til at vurdere antallet af mennesker,
der er generet af trafikstøj. Det er f.eks. med reference til dosisresponskurver-
ne, at Miljøstyrelsen har fastsat forskellige vejledende støjgrænser for tog- og
vejtrafik.
Dosisresponskurverne viser, at flystøj og vejstøj opfattes som mere generende
end jernbanestøj. De viser f.eks., at ved et støjniveau på 65 dB fra togtrafik, vil
23 % af befolkningen føle sig generet, mens andelen af generede ved et støjni-
veau på 65 dB fra vejtrafik og flytrafik, er henholdsvis 35 % og 48 %.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen