MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2017
2017 - 1261
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Julie Skovsby (S), Jens Hen-
rik Thulesen Dahl (DF) og Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 340:
Kan ministeren bekræfte, at den nye jernbane over Vestfyn ved den sydlige
linjeføring kommer til at løbe over Assensvejen i 5 meters højde og herefter
føres ned til gadeniveau igen og under en vejbro ved Margaardvej, og at det vil
give en markant forhøjet støjpåvirkning ind i mod byen, også væsentligt højere
end den nordlige linjeføring. Ministeren bedes begrunde og uddybe sit svar.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
”Det er korrekt, at Forslag Syd fører jernbanen over Assensvej og under Mar-
gaardvej. At banen ligger over terræn ved Assensvej medfører alt andet lige
større støjudbredelse, end når banen ligger under terræn ved Margaardvej (se
Figur 1).
I Forslag Syd vil jernbanen ligge relativt tæt på de nordligste boliger i Nørre
Aaby. Støjberegningerne for Forslag Syd viser, at der vil være 3-4 beboelses-
ejendomme ved Nørre Aaby, som får en støjbelastning, der overskrider Miljø-
styrelsens vejledende grænseværdier for jernbanestøj. Disse ejendomme vil dog
alle skulle nedrives ved en gennemførelse af Forslag Syd. Den ene ejendom er
allerede overtaget af Vejdirektoratet ved en fremrykket ekspropriation.
I Forslag Nord vil jernbanen være beliggende i afgravning og ca. 200-300 m
nordligere end Forslag Syd. Dette vil medføre, at den nordlige del af Nørre
Aaby helt kan friholdes fra støjkonsekvensområdet omkring banen (se figur 2).
Uanset om Forslag Syd eller Nord gennemføres, vil det betyde en reduktion i
den samlede banestøjpåvirkning af Nørre Aaby. Dette skyldes, at støjen fra
banetrafikken, der i dag kører gennem Nørre Aaby på den eksisterende jernba-
ne (se figur 3), vil blive markant reduceret ved etablering af et af de to jernba-
neforslag. En ny jernbane vil således medføre, at en stor del af jernbanetrafik-
ken føres nord om Nørre Aaby.