Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1730871_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2017
2017-1260
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 337:
Hvad er ministerens holdning til EU forordning 261/2004 om kompensation
og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller
lange forsinkelser i lyset af en konkret sag, der blev nævnt af CEO for Danish
Air Transport, Jesper Rungholm, under Transport-, Bygnings- og Boligudval-
gets åbne høring om luftfart, afholdt den 8. december 2016, hvor et flyselskab
blev idømt kompensation ved Københavns Byret for forsinkelse, selvom det
angiveligt kunne påvises, at forsinkelsen skyldes vejrforhold ved den oprindeli-
ge destination i Chambery, hvorefter piloten valgte at lande i Grenoble ? Er
ministeren herunder enig med Jesper Rungholm i, at den pågældende forord-
ning er uhensigtsmæssig og bl.a. animerer piloter og luftfartsselskaber til at
flyve med fejl og mangler, da ”flyet skal hjem” for at undgå straf i form af kom-
pensation?
Svar:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004
om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer
ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser, har til formål at
sikre et højt beskyttelsesniveau for flypassagererne i EU.
For så vidt angår de situationer, hvor en afgang aflyses eller forsinkes med me-
re end tre timer, skal luftfartsselskaberne give passagererne et på forhånd defi-
neret kompensationsbeløb, der varierer fra 250 EUR pr. passager op til 600
EUR pr. passager. Det afgørende for beløbets størrelse er distancen for den
pågældende flyvning.
Et transporterende luftfartsselskab har imidlertid ikke pligt til at udbetale den-
ne kompensation, hvis det kan godtgøre, at aflysningen skyldes 1) usædvanlige
omstændigheder, 2) som ikke kunne have været undgået selv om alle forholds-
regler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet. Begge be-
tingelser skal opfyldes, før denne ansvarsfritagelsesregel kan finde anvendelse.
Domspraksis på området har vist, at det er i meget få tilfælde, at flyselskaberne
ikke er forpligtet til at udbetale kompensation.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvad ministerens holdning er til EU forordning 261/2004 om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1730871_0002.png
Jeg mener, at det er vigtigt, at reglerne om flypassagerers rettigheder indrettes
på en måde, så der tages hensyn til at sikre passagerernes rettigheder på den
ene side, mens det på den anden side skal sikres, at reglerne om kompensation
er rimelige og kan forvaltes fornuftigt af luftfartsselskaberne.
Det er i den sammenhæng væsentligt, at reglerne er så klare og enkle som mu-
ligt, og at de ikke skaber unødigt bureaukrati.
Jeg kan oplyse, at Folketingets Europaudvalg tilbage i 2014 gav den tidligere
transportminister, Magnus Heunicke, mandat til at arbejde for mere enkle reg-
ler for, hvornår retten til kompensation udløses. Herunder blev det bl.a. aftalt,
at regeringen skulle arbejde for, at kompensation ved forsinkelse udløses efter
fem timer uanset kilometerafstande. Jeg synes, at denne indgangsvinkel er
fornuftig.
Jeg ser også positivt på, at man fra EU-lovgivers side har udarbejdet et æn-
dringsforslag til forordningen, hvor man på bilag 1 kan finde en ikke-
udtømmende liste, som præciserer, hvad der kan betragtes som en usædvanlig
omstændighed i forordningens forstand.
Listen må forventes at blive relevant i forhold til at få tydeliggjort, hvornår fly-
selskaberne kan undgå at betale kompensation ved lange forsinkelser m.m., når
hændelsen eksempelvis er en konsekvens af dårlige vejrforhold eller tekniske
fejl.
Jeg vil afslutningsvis understrege, at jeg klart lægger til grund, at flyselskaberne
er deres sikkerhedsmæssige ansvar bevidst, og at der ikke spekuleres i passage-
rers og besætningsmedlemmers sikkerhed for at undgå en kompensationsfor-
pligtigelse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen