MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2017
2017-1260
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 337:
Hvad er ministerens holdning til EU forordning 261/2004 om kompensation
og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller
lange forsinkelser i lyset af en konkret sag, der blev nævnt af CEO for Danish
Air Transport, Jesper Rungholm, under Transport-, Bygnings- og Boligudval-
gets åbne høring om luftfart, afholdt den 8. december 2016, hvor et flyselskab
blev idømt kompensation ved Københavns Byret for forsinkelse, selvom det
angiveligt kunne påvises, at forsinkelsen skyldes vejrforhold ved den oprindeli-
ge destination i Chambery, hvorefter piloten valgte at lande i Grenoble ? Er
ministeren herunder enig med Jesper Rungholm i, at den pågældende forord-
ning er uhensigtsmæssig og bl.a. animerer piloter og luftfartsselskaber til at
flyve med fejl og mangler, da ”flyet skal hjem” for at undgå straf i form af kom-
pensation?
Svar:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004
om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer
ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser, har til formål at
sikre et højt beskyttelsesniveau for flypassagererne i EU.
For så vidt angår de situationer, hvor en afgang aflyses eller forsinkes med me-
re end tre timer, skal luftfartsselskaberne give passagererne et på forhånd defi-
neret kompensationsbeløb, der varierer fra 250 EUR pr. passager op til 600
EUR pr. passager. Det afgørende for beløbets størrelse er distancen for den
pågældende flyvning.
Et transporterende luftfartsselskab har imidlertid ikke pligt til at udbetale den-
ne kompensation, hvis det kan godtgøre, at aflysningen skyldes 1) usædvanlige
omstændigheder, 2) som ikke kunne have været undgået selv om alle forholds-
regler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet. Begge be-
tingelser skal opfyldes, før denne ansvarsfritagelsesregel kan finde anvendelse.
Domspraksis på området har vist, at det er i meget få tilfælde, at flyselskaberne
ikke er forpligtet til at udbetale kompensation.