Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 1080
Doknr.
449023
Dato
06-03-2017
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 14. februar 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 334 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 334:
”Mener ministeren, at beregningerne i Økonomi- og Indenrigsministeriets rapport
”Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner” fra marts
2015 fortsat er gyldige, hvor beløbet, der kræves for at indføre fuld trafikal ligestilling,
ligger mellem 181 og 281 millioner kroner?”
Svar:
I rapporten ”Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner”
foretaget af det tidligere Økonomi- og Indenrigsministerium i 2015 er det beregnet, at
indførelsen af et landevejsprincip vil koste i størrelsesordenen mellem 181 og 281
mio. kr., alt efter valg af definition på et landevejsprincip.
Den billigste model dækker over en beregning, hvor der betales særskilt for bil og
personer. Den dyreste model dækker over en beregning, hvor billetten for en bil inklu-
derer i gennemsnit 2,5 personer, jf. besvarelsen af spørgsmål 333.
Der blev efterfølgende arbejdet videre med den billigste model, hvor der betales sær-
skilt for henholdsvis biler og personer.
Rapporten indeholdt ikke beregninger for Fanø, da færgeselskabet Færgen A/S af
forretningshensyn ikke ønskede at afgive oplysninger til offentliggørelse i en rapport.
Selskabet leverede efterfølgende data til ministeriet. Det samlede landevejsprincip,
hvor der betales særskilt for henholdsvis bil og personer blev herefter opgjort til 224
mio. kr. inkl. Fanø.
Når der ses bort fra højsæsonen, og der indregnes en grundpris på 20 kr. pr. passa-
gerreturbillet, er de samlede omkostninger ved indførsel af et landevejsprincip opgjort
til 135 mio. kr. (2015 pl).
Beregningsgrundlaget er indhentet til brug for rapporten og er baseret på indberetning
af omsætningstal for de enkelte færgeruter fra de omfattede kommuner.
Det er i forbindelse med lovgivningen om såvel godsordningen som tilskud til passa-
gertrafikken tilkendegivet, at der efter nogle år skal ske en evaluering af ordningerne.
Det skal i den forbindelse bl.a. undersøges, om der er behov for ændringer i forde-
lingsnøglen. Evalueringen planlægges gennemført senest i 2020.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll