Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 1080
Doknr.
449023
Dato
06-03-2017
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 14. februar 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 333 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 333:
”Ministeren bedes definere sin forståelse af begrebet trafikal ligestilling, herunder om
det dækker højsæsonen.”
Svar:
Trafikal ligestilling betyder, at billetprisen for at sejle fastsættes således, at den svarer
til omkostningerne ved at køre den tilsvarende strækning på landevej.
Det såkaldte landevejsprincip er grundlæggende simpelt, men beregningsmæssigt
mere kompliceret. Der findes flere forskellige måder at operationalisere landevejsprin-
cippet på, hvilket indebærer forskelle i det beregnede finansieringsbehov ved indførsel
af et landevejsprincip.
I rapporten ”Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner” fra
en arbejdsgruppe i det tidligere Økonomi- og Indenrigsministerium i 2015, blev der
udarbejdet to forskellige modeller. I den ene model blev det for alle ruter lagt til grund,
at der betales særskilt for biler og særskilt for passagerer. Den anden model blev be-
regnet med udgangspunkt i, at prisen for en bil på alle ruter inkluderer overfart af i
gennemsnit 2,5 passagerer, inkl. føreren. Omkostningerne til de to modeller blev be-
regnet til hhv. 181 mio. kr. og 281 mio. kr.
Der blev efterfølgende arbejdet videre med den billigste model, hvor der betales sær-
skilt for henholdsvis biler og personer.
Det teknisk beregnede tilskudsbehov til de omfattede færgeruter – med undtagelse af
højsæsonen – tager således udgangspunkt i et beregningsgrundlag, hvor der afreg-
nes med 1,28 kr. for en passagerbillet og 3,66 kr. for en personbil. Dertil indregnes der
en grundpris på 20,22 kr. pr passagerreturbillet (2016-tal). Det er også den model,
som lå til grund for S-R-regeringens udspil i foråret 2015 om trafikal ligestilling.
Finanslovsaftalen for 2017 sikrer, at der fra 2019 er trafikal ligestilling hele året, med
undtagelse af højsæsonen.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll