MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. marts 2017
2017 – 1250
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske af Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 329:
Ministeren bedes redegøre nærmere for forudsætningerne for tallene og bereg-
ningerne i den graf, der af ministeriet blev omdelt på samrådet om trafikal lige-
stilling den 7. februar 2017, herunder om listeprisen i højsæsonen vil ligge un-
der landevejsprincippet fra 2018 og frem, jf. TRU alm. del – svar på spm. 321.
Svar:
Den graf, som jeg udleverede på samrådet den 7. februar 2017, viser den mak-
simale gennemsnitspris for en almindelig bil med op til 5 passagerer på Rønne-
Ystad og prisen fastsat efter landevejsprincippet.
Landevejsprincipprisen er baseret på de tal, som lå til grund i L 179 af 27. april
2016,
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer),
jf. lov nr. 648 af 8. juni 2016, der blev vedtaget af alle Fol-
ketingets partier. Ifølge lovforslaget udgør landevejsprincipprisen 3,66 kr./km
for en almindelig bil og 1,28 kr./km for en passager (2016-priser).
Beregningen af landevejsprincipprisen for en almindelig bil med op til 5 passa-
gerer er i grafen baseret på en forudsætning om, at der i gennemsnit er 2,5 pas-
sagerer i bilen, og at afstanden mellem Rønne og Ystad er 70 km. Det giver
480,20 kr. (=70*(3,66+2,5*1,28)).
Grafen for udviklingen i den maksimale gennemsnitspris er for 2013 og frem til
medio 2016 baseret på kontrakt af 13. februar 2009 mellem ministeriet og
Danske Færger A/S.
Den daværende regering (V), DF, LA og K afsatte med
Aftale om vækst og ud-
vikling i hele Danmark
af 9. februar 2016. 48 millioner kroner i 2016 og 95
millioner kroner årligt fra 2017 og frem til lavere færgetakster for passagerer til
og fra ikke brofaste øer. Udmøntning af aftalen medførte en reduktion i den