Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1732810_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. marts 2017
2017 – 1250
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske af Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 329:
Ministeren bedes redegøre nærmere for forudsætningerne for tallene og bereg-
ningerne i den graf, der af ministeriet blev omdelt på samrådet om trafikal lige-
stilling den 7. februar 2017, herunder om listeprisen i højsæsonen vil ligge un-
der landevejsprincippet fra 2018 og frem, jf. TRU alm. del – svar på spm. 321.
Svar:
Den graf, som jeg udleverede på samrådet den 7. februar 2017, viser den mak-
simale gennemsnitspris for en almindelig bil med op til 5 passagerer på Rønne-
Ystad og prisen fastsat efter landevejsprincippet.
Landevejsprincipprisen er baseret på de tal, som lå til grund i L 179 af 27. april
2016,
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer),
jf. lov nr. 648 af 8. juni 2016, der blev vedtaget af alle Fol-
ketingets partier. Ifølge lovforslaget udgør landevejsprincipprisen 3,66 kr./km
for en almindelig bil og 1,28 kr./km for en passager (2016-priser).
Beregningen af landevejsprincipprisen for en almindelig bil med op til 5 passa-
gerer er i grafen baseret på en forudsætning om, at der i gennemsnit er 2,5 pas-
sagerer i bilen, og at afstanden mellem Rønne og Ystad er 70 km. Det giver
480,20 kr. (=70*(3,66+2,5*1,28)).
Grafen for udviklingen i den maksimale gennemsnitspris er for 2013 og frem til
medio 2016 baseret på kontrakt af 13. februar 2009 mellem ministeriet og
Danske Færger A/S.
Den daværende regering (V), DF, LA og K afsatte med
Aftale om vækst og ud-
vikling i hele Danmark
af 9. februar 2016. 48 millioner kroner i 2016 og 95
millioner kroner årligt fra 2017 og frem til lavere færgetakster for passagerer til
og fra ikke brofaste øer. Udmøntning af aftalen medførte en reduktion i den
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om en redegørelse for forudsætningerne for tallene og beregningerne i den graf, der af ministeriet blev omdelt på samrådet om trafikal ligestilling den 7. februar 2017, til transport-, bygnings- og boligministeren
1732810_0002.png
maksimale gennemsnitspris på ruten Rønne-Ystad for en almindelig bil med op
til 5 passagerer fra ca. 730 kr. til ca. 630 kr. medio 2016.
Endvidere indgik den daværende regering (V), DF, LA og K
Aftale om finanslov
2017
af 18. november 2016, hvorved der afsættes yderligere midler til billigere
billetter. I 2017 afsættes der 20 mio. kr., i 2018 afsættes der 30 mio. kr. og i
2019 og frem afsættes der 40 mio. kr. Midlerne er endnu ikke endeligt fordelt
på de enkelte øer. I grafen har ministeriet anført et skønsmæssigt interval for
effekten af billetprisreduktionen. I skønnet er der taget udgangspunkt i samme
fordelingsnøgle som ved udmøntning af aftalen af 9. februar 2016. Endvidere
indgår i skønnet en antagelse om, at det bliver dyrere og dyrere at reducere
billetpriserne som følge af såkaldt priselasticitet. Endelig er det antaget, at ef-
fekten træder i kraft i andet halvår 2017 (formentlig mellem juli og september).
Den 1. september 2018 starter Molslinjen A/S færgebetjeningen af Bornholm.
På det tidspunkt sker der yderligere et markant fald i de maksimale gennem-
snitspriser, som afspejlet i grafen, fordi rederiet vandt udbuddet af færgebetje-
ningen med et tilbud om at reducere de maksimale gennemsnitspriser med
51,15 % for de mest almindelige passagerbilletter. Igen er der taget højde for
den såkaldte priselasticitet. Reduktionen skal ses i forhold til de maksimale
gennemsnitspriser, der fremgår af den udbudte kontrakt, som var reduceret
med 10 % i forhold til tidligere maksimale gennemsnitspriser for Danske Fær-
ger A/S – og altså ikke i forhold til det forventede niveau medio 2018 (interval-
let med stiplede linjer).
Det skal for fuldstændighedens skyld anføres, at udbuddet af færgebetjeningen
af Bornholm, der blev afsluttet med kontraktindgåelse med Molslinjen A/S den
21. maj 2016, blev gennemført i henhold til færgeforliget af 11. december 2014
og tillægsaftale af 26. maj 2015 mellem den daværende regering (S og R) og V,
DF, SF og K, og som LA som følge af regeringsdannelsen tillige er indtrådt i.
Generelt bemærkes, at udmøntningen af passagerbilletprisreduktionerne på de
statslige færgekontrakter som følge af kontrakternes udformning er sket ved en
reduktion af den maksimale gennemsnitlige billetpris. Uanset at en maksimal
gennemsnitspris ikke sikrer, at reduktionen sker på et bestemt tidspunkt eller
sæson, er det ministeriets forventning, at billetpriserne (”listepriserne”) oftere
vil ligge over den maksimale gennemsnitspris på de mest efterspurgte overfar-
ter, mens billetpriserne på mindre efterspurgte overfarter vil ligge under.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen