Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1726985_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2017
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 325:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Skallebølle beboerforenings fore-
træde for udvalget den 9. februar 2017 om linjeføringen af den kommende
jernbane på Vestfyn, jf. TRU alm. del - bilag 185.
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet forholde sig til det fremsendte materiale fra fore-
trædet for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget d. 9. februar 2017. Vejdirek-
toratet oplyser følgende:
”Materialet fra Skallebølle beboerforening omhandler - ud over forholdene ved
Skallebølle – også forhold af relation for Erhvervsområdet i Ejby og nærheden
til Nørre Aaby. Problemstillingerne i Middelfart Kommune behandles også i
andre udvalgsbesvarelser, hvorfor der her fokuseres på området ved Skallebøl-
le.
Skallebølle er beliggende syd for Fynske Motorvej og relativt tæt på rasteanlæg
Kildebjerg Syd. Området er ret kuperet, og ved den sydlige linjeføring af jern-
banen vil denne forløbe mellem landsbyen og rasteanlægget. Der vil være be-
hov for at ekspropriere 4-5 ejendomme, der ligger i landsbyens østlige ende og
tættest på motorvejen.
På en stor del af strækningen ved Skallebølle vil jernbanen forløbe i afgravning,
hvilket betyder, at støjudbredelsen fra jernbanen på den strækning vil være
forholdsvis begrænset.
Vejdirektoratet har i forbindelse med den offentlige høring af projektet gen-
nemført supplerende støjberegninger. Et udsnit af støjkortlægningen ved Skal-
lebølle er nedenfor vist, hvor det første kort viser støjudbredelsen fra jernbanen
(Forslag Syd), og det andet kort viser støjudbredelsen fra motorvejen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om kommentar til materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1726985_0002.png
Side 2/3
Støjudbredelse fra Jernbanen (Forslag Syd) ved Skallebølle
Støjudbredelse fra Fynske Motorvej ved Skallebølle
Skallebølle er i dag påvirket af støjen fra Fynske Motorvej, som sammenlignet
med støjen fra jernbanen, vil være klart dominerende for den samlede støjbe-
lastning af landsbyen. Vejstøj opleves generelt mere generende end banestøj.
Der er foretaget beregninger af den sammensatte støj fra vej og bane, der viser,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om kommentar til materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1726985_0003.png
at det samlede gennemsnitlige trafikstøjniveau fra vej og bane klart er domine-
ret af støjbidraget fra vejtrafikken. På den baggrund vurderes støjen fra jernba-
nen at være forholdsvis begrænset.
Vejdirektoratet har som en del af VVM-undersøgelsen gennemført en såkaldt
nærhedsanalyse, der opgør, hvor mange boliger der vil være inden for 100, 200
og 300 m. fra de tre forskellige linjeføringsforslag for jernbanen. Resultatet er
vist i denne tabel.
Forslag Nord
Afstand til jernbanen
Mindre end 100 m.
Mindre end 200 m.
Mindre end 300 m.
98
242
435
88
248
470
86
213
384
Forslag Syd
Kombiforslag
Side 3/3
Antal boliger indenfor forskellige afstande til jernbanen (Rapport 559-2016 Vejdirektoratet)
Sammenfattende må man konkludere, at der ikke er væsentlig forskel i antallet
af boliger, som vil være tæt på jernbanen ved de forskellige linjeføringer. Med
andre ord, så vil en eventuel placering af jernbanen nord for motorvejen blot
betyde, at andre boliger vil komme tæt på jernbanen.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at Energinet.dk har oplyst, at man ikke er
bekendte med planer om flytning af gasledningen over Vestfyn af andre årsager
end, hvis den ligger i vejen for en evt. ny jernbane.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen