Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1729251_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. marts 2017
2017-1149
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 323:
Ministeren bedes kommentere notatet fra Danske Busvognmænd vedrørende
østrigske krav til mindsteløn, jf. TRU alm. del - bilag 182.
Svar:
Danske Busvognmænd har den 31. januar 2017 henvendt sig til Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget vedrørende østrigske regler om mindsteløn på vej-
transportområdet. Danske Busvognmænd har den 2. februar 2017 haft fore-
træde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget og har efterfølgende sendt et
notat til udvalget om mindsteløn i Østrig, jf. TRU alm. del - bilag 182.
Det uhensigtsmæssige i nationale tiltag, som kan begrænse adgangen for dan-
ske vejtransportvirksomheder, er en sag, som jeg senest har drøftet med mine
ministerkollegaer på et møde i Paris d. 31. januar 2017 i den såkaldte ”Vej-
transportalliance”.
En del af landene bag ”Vejtransportalliancen” har indført nationale særregler
som en konsekvens af de uklarheder, der eksisterer i EU-lovgivningen på vej-
transportområdet. Det gælder bl.a. Frankrig, Italien, Tyskland og Østrig, som
har indført en række administrative krav som led i overholdelsen af de respek-
tive landes mindsteløn.
For regeringen er formålet med at indgå i ”Vejtransportalliancen” at søge fælles
europæiske løsninger på fælles europæiske udfordringer, så vi får stoppet den
udvikling, hvor flere og flere lande ser sig nødsaget til at vedtage nationale sær-
regler.
Jeg mener således, at vi skal undgå nationale særregler, som begrænser det
indre markeds funktion, og som giver anledning til misforståelser og unødven-
dige byrder for danske virksomheder.
Transport er i min optik den nok mest globaliserede sektor i verden. Derfor
virker nationale særregler ikke særlig godt. Hvis vi indfører særregler, ender vi i
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om kommentar til notat fra Danske Busvognmænd vedrørende østrigske krav til mindsteløn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1729251_0002.png
en situation, hvor vi begrænser danske virksomheders og danske borgeres mu-
ligheder i stedet for at fremme dem. Det ønsker jeg ikke.
Indførsel af mindsteløn i en række europæiske lande har ført til, at EU-
Kommissionen har indledt traktatkrænkelsesprocedurer mod Frankrig og
Tyskland, fordi Kommissionen mener, at de administrative krav, som landene
har indført i forbindelse med mindstelønnen, ikke er proportionale med prin-
cipperne om fri bevægelighed.
Kommissionen har både i forbindelse med arbejdet med en revision af det så-
kaldte ”Udstationeringsdirektiv” og som led i arbejdet med de kommende ve-
jinitiativer annonceret, at der er behov for større klarhed omkring reglerne for
udstationering i vejtransportsektoren.
Som transport-, bygnings- og boligminister vil jeg i forbindelse med Kommissi-
onens kommende vejinitiativer arbejde for, at der bliver klare og entydige defi-
nitioner på vejtransportområdet.
Hvis reglerne ikke bliver klare og entydige, vil der nemt kunne opstå misforstå-
elser og forvirring, der kan give anledning til forskellige nationale fortolkninger
og særregler.
Det er derfor vigtigt, at vi finder fælles europæiske løsninger på de fælles euro-
pæiske problemer, hvilket jeg fortsat vil lægge vægt på, når jeg fremover mødes
med mine ministerkollegaer i de andre EU-lande.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen