Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1729976_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2017
2017 - 1145
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare
Spørgsmål nr. 322:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Middelfart Kommune og Assens-
Kommune om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn, jf. TRU-
alm. del - bilag 183.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Placering af en ny jernbane over Vestfyn i en fælles korridor med Fynske Mo-
torvej, må anses som den mest skånsomme placering af det nye infrastruktur-
anlæg. Motorvejen udgør i forvejen en væsentlig barriere i landskabet og bidra-
ger med en ikke ubetydelig støjbelastning i området. Set i dette perspektiv vil
den nye jernbane have en meget begrænset indflydelse på den samlede barrie-
revirkning og støjbelastning i området.
Vejdirektoratet har som en del af VVM-undersøgelsen af jernbaneprojektet
undersøgt hvor mange boliger, der vil være placeret tæt på jernbanen. Resulta-
tet af denne ”nærhedsanalyse” er vist i nedenstående tabel.
Forslag Nord
Afstand til jernbanen
Mindre end 100 m.
Mindre end 200 m.
Mindre end 300 m.
98
242
435
88
248
470
86
213
384
Forslag Syd
Kombiforslag
Antal boliger inden for forskellige afstande til jernbanen (Rapport 559-2016 Vejdirektoratet)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om kommentar til materiale fra Middelfart Kommune og Assens Kommunes om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1729976_0002.png
Sammenfattende må man konkludere, at der ikke er væsentlig forskel i antallet
af boliger, som vil være tæt på jernbanen ved de forskellige linjeføringer. Med
andre ord, så vil en eventuel placering af jernbanen nord for motorvejen blot
betyde, at andre boliger vil komme tæt på jernbanen.
Vejdirektoratets opgørelser af behovet for ekspropriation af ejendomme viser
tilsvarende, at stort set det samme antal ejendomme er i spil ved alle tre forslag
til linjeføringer.
Det er korrekt, at det sydlige forslag til linjeføring vil gå igennem et erhvervs-
område i Ejby, og at én virksomhed står til totalekspropriation. Omkostninger
til denne ekspropriation og flytning af virksomheden er indregnet i anlægsover-
slaget for denne linjeføring. Hvis valget i stedet for falder på den nordlige linje-
føring, vil jernbanen have konsekvenser for erhvervsområdet i Grønnemose i
Assens Kommune, ligesom også en større landbrugsbedrift vil blive kraftigt
påvirket.
Valget af linjeføring vil i sidste ende bero på en afvejning af fordele og ulemper
ved de forskellige forslag, herunder også anlægsøkonomi og anlægsteknisk
kompleksitet. På den baggrund sendte Vejdirektoratet 12. december 2016 en
indstilling om at Forslag Syd vælges, da denne løsning har det laveste anlægs-
overslag og den højeste samfundsøkonomiske forrentning.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen