Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1722570_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 10
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål AN-AP
Samrådsspørgsmål AN:
"Vil ministrene tage initiativ til at
indføre trafikal ligestilling, som
formanden for Liberal Alliance, Anders
Samuelsen, til Bornholms Tidende den
24. marts 2015 gav udtryk for var
muligt med følgende udtalelse: ’Jeg
fremlagde også LA's samlede
økonomiske politik, som er den, der kan
fremskaffe de midler, der skal til for at
sikre trafikal ligestilling til Bornholm.
Jeg ønskede netop at understrege, at LA
ikke bare kommer med tomme løfter. Vi
fortæller om hele vores pakke. Det kan
enhver, der deltog på mødet, bevidne’?"
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0002.png
Side 2 af 10
Samrådsspørgsmål AO:
"Er ministrene enige med den
konservative ordfører Anders
Johansson, der ved 1. behandlingen af
L179 (2015-2016) den 29. april 2016
udtalte: ’Jeg tror, jeg taler på alle
øboeres vegne, når jeg siger, at
betalingsringen mellem fastlandet og
vores øer er den største trussel mod
vores øsamfund i Danmark. Trafikal
ligestilling er svaret.
Landevejsprincippet skal gennemføres,
således at det kommer til at koste det
samme at sejle en kilometer, som det
koster at køre en kilometer på
landeveje’?"
Samrådsspørgsmål AP:
”Ministrene bedes redegøre for, om det
er udtryk for regeringens holdning, at
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0003.png
Side 3 af 10
der skal indføres fuld trafikal
ligestilling og i givet fald hvornår, som
Liberal Alliance og Konservative
tidligere har talt for, ligesom Venstre i
deres oplæg ’Nyt liv og mere frihed til
landdistrikterne’ fra april 2015 skriver,
at man vil arbejde for?"
Indledning
Jeg vil starte med at takke de to spørgere
for samrådsspørgsmålene, som jeg med
udvalgets tilladelse vil besvare samlet.
Samrådsspørgsm
ål AN-AP
Jeg er i dag indkaldt i samråd i min
egenskab af transport-, bygnings- og
boligminister, og uanset at jeg i dag vil
udtale mig om
regeringens politik
– og
således ikke tidligere udtalelser - så må
jeg sige, at det, der tidligere her er blevet
sagt af de nuværende regeringspartier, jo
rent faktisk er det, der er sket.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0004.png
Side 4 af 10
Som økonomi- og indenrigsministeren
lige har oplyst har de nuværende
regeringspartier sammen med Dansk
Folkeparti afsat de midler, der skal til for
at nå i mål med landevejsprincippet
uden for højsæsonen.
Jeg finder det ligesom økonomi- og
indenrigsministeren en smule
mærkværdigt at være indkaldt til samråd
om, hvad ”regeringen har
tænkt
sig at
gøre” – nu når virkeligheden er, at vi
allerede har gjort rigtig meget, og at vi
faktisk er i mål med landevejsprincippet
uden for højsæsonen fra 2019 – også på
de statslige ruter.
Jeg har tilladt mig at lave en lille graf
over prisudviklingen for en almindelig
bil (+5) på overfarten Rønne-Ystad. Jeg
har valgt Bornholm, da jeg ved, at i hvert
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0005.png
Side 5 af 10
fald én af spørgerne har en særlig
interesse for udviklingen her.
[Graf bliver uddelt]
Grafen viser udviklingen for den
maksimale gennemsnitspris,
det vil sige
den pris, færgeoperatøren
gennemsnitligt på et år ikke må
overstige.
På grafen kan I se, hvad der er sket med
den maksimale gennemsnitspris under
den tidligere SR-regering – markeret
med rød baggrund. Her kan I se,
hvordan priserne stod helt stille.
Hvis man derimod kigger på den del af
grafen med blå baggrund, der illustrerer
perioden fra regeringsskiftet i 2015 – så
er der sket en hel del.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0006.png
Side 6 af 10
Lad mig kort gennemgå udviklingen.
Med
Aftale om vækst og udvikling i hele
Danmark
af 9. februar 2016 lykkedes
det de blå partier at nedsætte taksterne
for passagerer til og fra øerne med 48
millioner kroner i 2016 og 95 millioner
kroner årligt fra 2017 og frem.
Det har for de omfattede statslige
færgeruter, Samsø-Kalundborg og de to
Bornholmerruter, betydet, at taksterne
fra 1. september 2016 blev reduceret
markant. Det er det, I kan se illustreret
på grafen over Rønne-Ystad ved det
første ”hak” ned.
Senest har de blå partier med
finansloven for 2017 tilført yderligere
midler til en gradvis nedsættelse af
færgetaksterne for passagerer til og fra
øerne frem mod 2019.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0007.png
Side 7 af 10
Der afsættes med finansloven en ramme
på 20 millioner kroner i 2017, 30
millioner kroner i 2018 og 40 millioner
kroner i 2019 og frem.
Det er økonomi- og indenrigsministeren,
der står for at fordele disse midler
mellem færgeruterne.
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opgave er at udmønte
ordningen på Samsø og Bornholm.
Ministeriet skal i den forbindelse
forhandle med operatøren, Danske
Færger A/S, der i dag besejler Samsø-
Kalundborg og de to Bornholmerruter.
Da vi endnu ikke kender de konkrete
beløb, der tildeles netop Samsø og
Bornholm, er det på grafen over Rønne-
Ystad illustreret, hvilket interval,
billetprisreduktionen forventes at ligge
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0008.png
Side 8 af 10
inden for. Intervallerne er markeret med
stiplede linjer.
Den næste store billetprisreduktion, I
kan se på grafen, er et resultat af, at
Transport, Bygnings- og Boligministeriet
i foråret
2016 har gennemført et udbud
af færgedriften af Bornholm.
Tilbudsgiverne konkurrerede i udbuddet
om at reducere den maksimale
gennemsnitspris mest muligt på de mest
almindelige billetkategorier. Mols-
Linien vandt udbuddet, og det betyder,
at Bornholmerruterne fra 1. september
2018 kan se frem til
en betragtelig
reduktion på 51,15 % i den maksimale
gennemsnitspris på de mest almindelige
passagerbilletter, herunder bil +5.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0009.png
Side 9 af 10
Det er min forventning, at vi i slutningen
af 2017 eller starten af 2018 - også i lyset
af de nye midler, der er kommet med
både vækstaftalen og finansloven - vil se
nærmere på, hvordan midlerne til
billetprisreduktion skal håndteres i
forbindelse med Mols-Liniens besejling
fra 2018.
Som I kan se på grafen er vi således fra
slutningen af 2018 langt under
”landevejsprisen”, der er markeret med
den hvide stiplede linje.
Og lad mig lige afslutningsvist
understrege, at denne graf faktisk
illustrerer prisudviklingen i de
maksimale gennemsnitspriser
inklusiv
højsæsonen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722570_0010.png
Side 10 af 10
Så for at opsummere: de blå partier har -
modsat den tidligere SR-regering - rent
faktisk gjort rigtig meget i forhold til den
trafikale ligestilling. Og i forhold til
Bornholm, må man sige, at vi er mere
end godt i mål på Rønne-Ystad allerede
fra slutningen af 2018.
Afrunding
Jeg vil mene, at jeg dermed har besvaret
de spørgsmål, der var på dagsordenen i
dag.
Tak for ordet.