Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1723223_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Samråd i Transport-, bygnings- og
Boligudvalget
D. 7. februar 2017, kl. 13.30 – 14.45
Ca. 5 minutter
Folketinget
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AN
”Vil ministrene tage initiativ til at indføre trafikal ligestilling, som
formanden for Liberal Alliance, Anders Samuelsen, til Bornholms
Tidende den 24. marts 2015 gav udtryk for var muligt med følgende
udtalelse: ”Jeg fremlagde også LA’s samlede økonomiske politik, som
er den, der kan fremskaffe de midler, der skal til for at sikre trafikal
ligestilling til Bornholm. Jeg ønskede netop at understrege, at LA ikke
bare kommer med tomme løfter. Vi fortæller om hele vores pakke. Det
kan enhver, der deltog på mødet, bevidne”?”
Samrådsspørgsmål AO
”Er ministrene enige med den konservative ordfører Anders Johansson,
der ved 1. behandlingen af L 179 (2015-16) den 29. april 2016 udtalte:
”Jeg tror, jeg taler på alle øboeres vegne, når jeg siger, at
betalingsringen mellem fastlandet og vores øer er den største trussel
mod vores øsamfund i Danmark. Trafikal ligestilling er svaret.
Landevejsprincippet skal gennemføres, således at det kommer til at
koste det samme at sejle en kilometer, som det koster at køre en
kilometer på landevejen”?”
Samrådsspørgsmål AP
”Ministrene bedes redegøre for, om det er udtryk for regeringens
holdning, at der skal indføres fuld trafikal ligestilling og i givet fald
hvornår, som Liberal Alliance og Konservative tidligere har talt for,
ligesom Venstre i deres oplæg ”Nyt liv og mere frihed til
landdistrikterne” fra april 2015 skriver, at man vil arbejde for?”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til økonomi- og indenrigsministeren
1723223_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til at tale om trafikal ligestilling.
Jeg har kun haft ansvar for de ikke-statslige færger i godt 2
måneder.
Men allerede nu kan jeg se, at en ting er sikkert – bølgerne
kan gå højt i debatten om færgedriften.
Og det kan jeg sagtens forstå. Vi er en del af et land med
mange øer, og øerne er derfor en del af den danske kultur
og identitet. Det er øer, hvor der bor og lever mennesker.
De tre spørgsmål til samrådet vedrører alle det samme
tema – vil regeringen indføre fuld trafikal ligestilling? Jeg vil
derfor besvare spørgsmålene samlet.
[Status for landevejsprincippet]
Lavere færgetakster betyder en væsentlig forbedring af
rammevilkårene for økonomien på den enkelte ø, særligt i
turisterhvervet.
Derfor er der et stort ønske fra øerne for at få trafikal
ligestilling.
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til økonomi- og indenrigsministeren
1723223_0003.png
Og vi er allerede kommet rigtig langt med at opfylde det
ønske.
Øerne fik efter sommerferien mulighed for at nedsætte
færgetaksterne for passagerbefordring i skuldersæsonerne
- perioder op til den turistmæssige højsæson.
Og rigtig mange færgeruter har haft god vind i sejlene hen
over sensommeren.
Det glæder mig også at se, at man lokalt har brugt den
frihed, der er givet.
Nogle steder har det givet mening med gratis overfart for
flere billettyper i en begrænset periode, fx omkring
efterårsferien.
Andre steder har man valgt at sprede det ud over hele
efterårssæsonen.
Landevejsprincippet har virkelig fået en god start.
[Det udvidede landevejsprincip – nye midler]
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til økonomi- og indenrigsministeren
1723223_0004.png
Jeg synes, det er lidt sjovt at blive kaldt i dette samråd om
trafikal ligestilling og spørgsmål om, hvornår
landevejsprincippet er fuldt indfaset.
Så derfor tror jeg, det er nødvendigt at genopfriske
spørgernes hukommelse en lille smule.
Vi har med finanslovsaftalen for 2017 sikret, at
landevejsprincippet gradvist indfases.
Fra 2019 gælder landevejsprincippet hele året med
undtagelse af højsæsonen – skolernes sommerferie.
Det betyder, at vi fra 2019 årligt afsætter 135 mio. kr. til
nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring.
Det samme beløb, som den tidligere regering under
Socialdemokraterne og Radikale Venstre foreslog i sin tid.
Forskellen er blot, at det dengang ikke blev til noget.
Vi [den tidligere V-regering sammen med LA, K og DF] har
virkelig arbejdet for trafikal ligestilling. Resultatet taler for sig
selv.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til økonomi- og indenrigsministeren
1723223_0005.png
[Øerne får meget - andre tilskud]
Så vi gør rigtig meget for, at øsamfundene er en lige så stor
del af Danmark som resten af landet.
Tillad mig kort at nævne de tilskud, som staten giver.
Vi giver 172 mio. kr. i årlige statslige tilskud til nedsættelse
af færgetakster for passagerbefordring og godstransport.
Vi giver 242 mio. kr. i årlige tilskud til dækning af de
ekstraomkostninger, der er forbundet med at være en ø.
Vi giver 9 mio. kr. til gratis persontransport for øboerne på
de mindre øer igennem den såkaldte ø-kortordning.
Så jeg vil gerne mane enhver snak om, at der skulle
eksistere en betalingsring rundt om øerne i jorden.
[Afsluttende bemærkninger]
Så lad mig runde af med at sige, at jeg er glad over de
positive takter, der har været her det første halve år med
ordningen.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 7/2-17 om trafikal ligestilling, til økonomi- og indenrigsministeren
1723223_0006.png
Vi er i god gænge med at udarbejde lovforslaget om de nye
midler fra finanslovsaftalen.
Og så er jeg glad for, at der er en god tradition for et bredt
samarbejde på området.
Jeg har nu besvaret spørgsmålene på mit område.
5