MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2017
2017 - 1058
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. februar 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 317:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke krav der stilles til syn af lastvogne, der er
indregistreret i et andet land end Danmark, men samtidig anvendes af et firma,
der både opererer i Danmark og i et eller flere andre lande.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Lastvogne og andre synspligtige køretøjer skal synes og godkendes i det land,
hvor de er registreret.
Inden for EU gælder i henhold til direktiv 2009/40/EU om teknisk kontrol
med motorkøretøjer og påhængsvogne dertil, at lastvogne skal synes og god-
kendes en gang årligt i registreringslandet. Der er således ikke en gensidig an-
erkendelse inden for EU af syn foretaget i et andet medlemsland end registre-
ringslandet, men reglerne om periodiske syn er harmoniseret i hele EU, og alle
EU-lande skal derfor leve op til de regler.
I henhold til direktiv 2000/30/EF om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer,
der kører på Fællesskabets område, skal alvorlige mangler ved et erhvervskøre-
tøj, der tilhører en ikke-hjemmehørende virksomhed, herunder især mangler,
som har medført, at brugen af køretøjet er blevet suspenderet, rapporteres til
de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor erhvervskøretøjet er regi-
streret.
Herudover kan de kompetente myndigheder i den medlemsstat, der har kon-
stateret alvorlige mangler ved ikke-hjemmehørende virksomheders erhvervs-
køretøjer, anmode de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor er-
hvervskøretøjet er registreret, om at træffe passende foranstaltninger over for
lovovertræderen, f.eks. underkaste køretøjet et syn.