PostNords adfærdskodeks for
leverandører
18 november 2016
Sida 1/4
1.0 Baggrund og formål
Vi leverer!
PostNord er den førende leverandør af kommunikations- og
logistikløsninger til, fra og i Norden. Vi sikrer desuden postservice til private og
virksomheder i Sverige og Danmark. Med vores ekspertise og et veludviklet
distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens kommunikation, e-
handel, distribution og logistik i Norden. I 2014 havde koncernen 38.000
medarbejdere og en omsætning på 40 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk
aktieselskab (publikt bolag) med hjemsted i Solna. Besøg os på
www.postnord.com
Adfærdskodekset afspejler PostNord-koncernens forpligtelser i forhold til bl.a. FN's
Global Compact, OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder og FN's
retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv.
PostNords leverandører skal respektere adfærdskodekset og gøre deres yderste for
at opfylde kravene i deres egen organisation og i leverandørkæden. Det bør ske
via dialog, transparens og et åbent samarbejde mellem PostNord og leverandøren
til gavn for begge parter.
De varer og tjenester, der produceres, skal være fremstillet under forhold, der er i
overensstemmelse med:
•
•
•
•
FN’s generelle menneskerettighedserklæring (1948)
ILO's otte kernekonventioner nr. 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 og 182
FN’s Børnekonvention, artikel 32
den arbejdstagerbeskyttelse og de arbejdsmiljølove, der er gældende i
fremstillingslandet
•
den arbejdsret, herunder lovgivning om mindsteløn, og den sociale sikring,
der er gældende i fremstillingslandet.
•
den miljølovgivning, der er gældende i fremstillingslandet
•
FN's konvention mod korruption
Hvor gældende lov stiller større krav, end der følger af dette kodeks, skal
leverandøren følge gældende lov.
Dokumentägare
Group Sourcing
2.0
FN’s generelle menneskerettighedserklæring (1948)
2 . 1 Leverandøren skal støtte og respektere menneskerettighederne
Leverandører har et ansvar for at respektere og fremme
menneskerettighederne både i deres egen virksomhed og i
leverandørkæden.
Leverandøren skal sikre sig mod direkte eller indirekte medvirken til
krænkelser af menneskerettighederne. Det omfatter også tilfælde,
PostNords adfærdskodeks for leverandører