Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1723414_0001.png
PostNords adfærdskodeks for
leverandører
18 november 2016
Sida 1/4
1.0 Baggrund og formål
Vi leverer!
PostNord er den førende leverandør af kommunikations- og
logistikløsninger til, fra og i Norden. Vi sikrer desuden postservice til private og
virksomheder i Sverige og Danmark. Med vores ekspertise og et veludviklet
distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens kommunikation, e-
handel, distribution og logistik i Norden. I 2014 havde koncernen 38.000
medarbejdere og en omsætning på 40 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk
aktieselskab (publikt bolag) med hjemsted i Solna. Besøg os på
www.postnord.com
Adfærdskodekset afspejler PostNord-koncernens forpligtelser i forhold til bl.a. FN's
Global Compact, OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder og FN's
retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv.
PostNords leverandører skal respektere adfærdskodekset og gøre deres yderste for
at opfylde kravene i deres egen organisation og i leverandørkæden. Det bør ske
via dialog, transparens og et åbent samarbejde mellem PostNord og leverandøren
til gavn for begge parter.
De varer og tjenester, der produceres, skal være fremstillet under forhold, der er i
overensstemmelse med:
FN’s generelle menneskerettighedserklæring (1948)
ILO's otte kernekonventioner nr. 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 og 182
FN’s Børnekonvention, artikel 32
den arbejdstagerbeskyttelse og de arbejdsmiljølove, der er gældende i
fremstillingslandet
den arbejdsret, herunder lovgivning om mindsteløn, og den sociale sikring,
der er gældende i fremstillingslandet.
den miljølovgivning, der er gældende i fremstillingslandet
FN's konvention mod korruption
Hvor gældende lov stiller større krav, end der følger af dette kodeks, skal
leverandøren følge gældende lov.
Dokumentägare
Group Sourcing
2.0
FN’s generelle menneskerettighedserklæring (1948)
2 . 1 Leverandøren skal støtte og respektere menneskerettighederne
Leverandører har et ansvar for at respektere og fremme
menneskerettighederne både i deres egen virksomhed og i
leverandørkæden.
Leverandøren skal sikre sig mod direkte eller indirekte medvirken til
krænkelser af menneskerettighederne. Det omfatter også tilfælde,
PostNords adfærdskodeks for leverandører
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
1723414_0002.png
hvor leverandøren undlader at stille spørgsmål om krænkelser af
menneskerettighederne eller udnytter krænkelser begået af andre.
Leverandøren skal have rutiner til vurdering af risikoen for gennem
sin virksomhed at medvirke til krænkelser af menneskerettighederne.
3.0
Den internationale arbejdsorganisation ILO's otte kernekonventioner
om grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen og
FN's børnekonvention
Børnearbejde må ikke forekomme (ILO 138 og 182, FN's børnekonvention,
artikel 32)
Med børnearbejde menes al økonomisk aktivitet, som udføres af en
person i den undervisningspligtige alder eller yngre. Ingen
arbejdstagere må være under 15 år (eller 14 år, hvis den nationale
lovgivning tillader det) eller yngre end mindstealderen for arbejde,
hvis denne alder overstiger 15 år.
Unge mellem 15 og 18 år må arbejde med ufarlige arbejdsopgaver
under forudsætning af, at de har nået mindstealderen for arbejde og
har opfyldt den nationale undervisningspligt.
Hvis det opdages, at der forekommer børnearbejde, skal leverandøren
handle ud fra barnets tarv og finde passende løsninger i samråd med
barnet og barnets familie.
Tvangsarbejde må ikke forekomme (ILO 29 og 105)
Med tvangsarbejde menes arbejde eller tjenesteydelser, der udføres
på grund af trussel om straf eller lignende, og som ikke udføres på
frivillig basis. Tvangsarbejde, herunder slavearbejde, kontraktarbejde
og ufrivilligt fængselsarbejde, må ikke forekomme. Alt arbejde skal
være frivilligt, og arbejdstageren skal have ret til at sige op med
rimeligt varsel.
Diskrimination og mobning må ikke forekomme (ILO 100 og 111)
Med diskrimination menes forskelsbehandling af arbejdstagere, som
ikke skyldes meritter eller kvaliteter, men indebærer særbehandling
på usagligt grundlag. Leverandøren skal arbejde for mangfoldighed og
lige muligheder i virksomheden. Der må ikke forekomme
diskrimination på grund af etnisk tilhørsforhold, køn, civilstand,
graviditet, religion, social eller etnisk oprindelse, nationalitet,
funktionsnedsættelse, politiske holdninger, fagligt engagement eller
seksuel orientering.
Med mobning menes, at arbejdstagere udsættes for hård eller
umenneskelig behandling, herunder sexchikane eller psykisk eller
fysisk afstraffelse. Der må ikke forekomme mobning i virksomheden.
18 november 2016
Sida 2/4
3.1
3.2
3.3
3.4
Foreningsfrihed og kollektive forhandlinger (ILO 87 og 98)
Med foreningsfrihed og kollektive forhandlinger menes formaliseret
og/eller ikke-formaliseret samarbejde med henblik på at fremme og
forsvare egne interesser i arbejdslivet og i forholdet mellem
arbejdsgiver og arbejdstagere. Leverandøren forventes at anerkende
og respektere arbejdstagernes (og arbejdsgiverens) ret til at
PostNords adfærdskodeks for leverandører
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
1723414_0003.png
organisere sig, være medlem af de organisationer, de ønsker, samt
retten til at forhandle kollektivt. I lande, hvor foreningsfriheden er
begrænset eller under udvikling, skal leverandøren medvirke til, at
medarbejderne får mulighed for at møde virksomhedens ledelse for at
diskutere løn- og arbejdsvilkår, uden at dette får negative
konsekvenser.
4.0 4.0Lovgivning
Leverandøren skal som minimum overholde lokale love og forskrifter i de lande,
hvor leverandøren driver virksomhed.
4.1
Løn og arbejdstider
Den fulde løn skal betales direkte til arbejdstageren på det aftalte
tidspunkt. Leverandøren skal arbejde for, at der betales leveløn til de
ansatte, og må under ingen omstændigheder betale mindre end den
eventuelt gældende lovbestemte nationale/lokale mindsteløn.
Overtidsbetaling skal udbetales og tydeligt specificeres på lønsedlen.
Arbejdstagerne skal have mindst én hviledag om ugen. Den ugentlige
arbejdstid må ikke overstige de lovbestemte grænser eller 60 timer
om ugen inkl. overtid. Fritid, herunder ferie, helligdage, sygefravær
og barselsorlov, skal betales i overensstemmelse med national
lovgivning.
4.2
Arbejdsmiljøet skal være sikkert og hygiejnisk (ILO 155 og 170)
Med sikkert og hygiejnisk arbejdsmiljø menes, at det skal garanteres,
at arbejdstagerne ikke udsættes for, eller at de beskyttes mod
forhold, der kan udgøre en fare for deres fysiske og/eller psykiske
sundhed, når de opholder sig et sted, som arbejdsgiveren har direkte
eller indirekte kontrol over. Arbejdstagere, der arbejder i
leverandørens virksomhed, skal tilbydes et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, hvor der tages forebyggende forholdsregler, som
minimerer skader og sundhedsrisici.
De ansatte skal uddannes i de eventuelle sundhedsrisici, arbejdet kan
medføre, herunder brandsikkerhed, farlige arbejdsopgaver og
førstehjælp. Arbejdsgiveren skal så vidt muligt stille relevant
beskyttelsesudstyr til rådighed og sørge for, at information om
sundhed og sikkerhed er lettilgængelig på arbejdspladsen.
Nødudgange skal være tydeligt mærkede og oplyste og må ikke være
blokerede. Der skal regelmæssigt gennemføres evakueringsøvelser og
test af brandalarmer.
18 november 2016
Sida 3/4
5.0 Miljø
Leverandører skal drive deres virksomhed under hensyntagen til miljøet og
overholde lokal og national miljølovgivning. Arbejdsgiveren skal med rutiner til at
identificere, måle og følge op på sin miljøpåvirkning arbejde på løbende at
forbedre sin miljøindsats og minimere ressourceforbrug og udledning.
Leverandøren skal stræbe efter et livscyklusperspektiv i forhold til miljøpåvirkning
fra produkter og tjenesteydelser og stille miljøkrav til underleverandører.
PostNords adfærdskodeks for leverandører
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
1723414_0004.png
6.0 FN's konvention mod korruption
Leverandøren må ikke direkte eller indirekte tilbyde eller give utilbørlig betaling
eller anden godtgørelse til personer eller organisationer med det formål at få,
beholde eller styre forretninger eller opnå andre utilbørlige fordele inden for
rammerne af sin virksomhed.
Leverandøren må ikke direkte eller indirekte forlange eller acceptere nogen form
for utilbørlig betaling eller anden godtgørelse fra tredjepart, som kan påvirke
objektiviteten i forbindelse med forretningsmæssige beslutninger.
18 november 2016
Sida 4/4
7.0 Overholdelse
Det kræver åbenhed i leverandørkæden at kunne garantere, at adfærdskodekset
overholdes. PostNord vil for at kunne følge op på dette gennemføre en særskilt
aftaleopfølgning med hensyn til adfærdskodeks for leverandører, forlange
dokumentation, gennemføre kontrolbesøg på stedet, undersøge og godkende
handlingsplaner og kontrollere implementeringen af disse. Leverandører opfordres
til at tage hensigtsmæssige forholdsregler til implementering af indholdet i dette
adfærdskodeks både i deres egne virksomheder og i leverandørkæden.
Hvis sådanne relevante forholdsregler ikke tages inden for det tidsrum, PostNord
angiver, har PostNord ret til med omgående virkning at opsige aftalen med
leverandøren.
Undertegnede bemyndigede repræsentant for Leverandøren bekræfter hermed, at
jeg har læst, forstået og accepterer Leverandørkodekset.
Leverandørens fulde navn ("Leverandøren"):
Organisationsnummer:
Sted og dato:
Navn (maskinskrevet eller med blokbogstaver) og titel:
PostNords adfærdskodeks for leverandører