Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1723413_0001.png
Side 1 af 12
Talemanuskript besvarelse af samrådsspørgsmål AQ-AT om
forsinkede Quickbreve
Tak for ordet.
Inden jeg svarer på de stillede spørgsmål om Quickbreve, vil jeg
indledningsvis sige følgende:
Med postaftalen fra maj 2016 indgik en bred kreds af
Folketingets partier aftale om vilkårene for varetagelse af den
såkaldte befordringspligt fra 2017-2019. Blandt andet indgår
det i aftalen, at Post Danmark ikke længere er forpligtet til at
levere breve fra dag-til-dag (A-breve). Både A og B-breve blev
afskaffet, og vi har i dag et standardbrev med en leveringstid på
op til 5 hverdage.
Post Danmark oplyste i forbindelse med de politiske
forhandlinger, at virksomheden selv ville introducere et
”hastebrev” med dag-til-dag levering.
Det nye Quickbrev, som det kom til at hedde, blev introduceret
af Post Danmark 1. juli 2016.
Post Danmark skriver i sine forretningsbetingelser pr. 1. januar
2017, at 95 pct. af Quickbrevene skal være befordret fra dag-til-
dag på alle hverdage.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 12
Jeg kan forstå af medieomtalen, at breve afsendt fra hospitaler
kommer forsinket frem. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at
et produkt, som Post Danmark selv har valgt at tilbyde, ikke
leveres inden for den lovede tid.
Det er imidlertid ikke en sag for ministeren, idet disse dag-til-
dag breve ikke omdeles i henhold til aftale med staten. Det er
Post Danmark, der selv har tilbudt kunderne denne service. Det
er således virksomheden selv, som må stå til ansvar over for
sine kunder og sørge for at levere den lovede kvalitet.
Med disse indledende ord vil jeg gå over til at svare på de
konkrete spørgsmål AQ-AT, hvorefter jeg kan svare på de
supplerende spørgsmål, som dette måtte give anledning til.
Derefter vil jeg besvare spørgsmål AZ-AÅ om, hvorvidt Post
Danmark udøver social dumping i forbindelse med udførelse af
transporter.
Men først begynder jeg med samrådsspørgsmål AQ-AT:
Samrådsspørgsmål AQ
Hvad er årsagen til den markante forskel på PostNords
opgørelse af rettidigheden på levering af quickbreve og den
rettidighed, som regionerne oplever for quickbreve til
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 12
patienter, jf. bl.a. artiklen ”Forsinket post udsætter behandling
på sygehuse” i Jyllandsposten den 8. januar 2017?
Svar:
Post Danmark oplyser, at virksomheden generelt ikke kan
genkende en kvalitet for Quickbreve på 70 pct., således som det
anføres i artiklen af 8. januar 2017 i Jyllands-Posten. De
konkrete årsager til forskellen på kvalitetsresultaterne mellem
de uafhængige målinger, som Post Danmark får foretaget og de
lokale målinger fra regionerne, kan ifølge Post Danmark være
mange. Men ud fra det oplyste bygger regionernes målinger på
et meget beskedent statistisk grundlag, både med hensyn til
antal og geografisk dækning, hvorfor Post Danmark stiller
spørgsmålstegn ved målingens pålidelighed.
De målinger, som Post Danmark har fået foretaget, indeholder
cirka 2000 testforsendelser, og registreres af et panel af
uafhængige paneldeltagere. De uafhængige eksterne målinger,
som Post Danmark får gennemført, viser en kvalitet, som siden
juli 2016, hvor Quickbrevet blev indført, har været stigende og
efter december måned 2016 ligger på 89,9 pct. punktlighed.
Post Danmark er i dialog med regionerne, og har blandt andet
aftalt, at regionerne får foretaget en separat kvalitetsmåling af
deres Quickbreve, så Post Danmark sammen med regionerne
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 12
får mulighed for at finde ud af, hvad der kan være af specifikke
årsager til den oplevede utilfredsstillende kvalitet.
Samrådsspørgsmål AR
Vil ministeren – evt. i samarbejde med sundheds- og
ældreministeren – bede om at få udarbejdet en redegørelse,
som viser, hvad den lave rettidighed for Quickbreve til
patienter har af konsekvenser i forhold til borgernes sundhed
og for sygehusenes økonomi?
Svar:
Som nævnt i mit tidligere svar, har Post Danmark tilbudt
regionerne at måle kvaliteten af regionernes breve.
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue forslaget om at udforme
en redegørelse med det sigte at finde ud af konsekvenser for
borgernes sundhed og sygehusenes økonomi. Det lyder lidt ude
af proportioner at inddrage borgernes sundhed generelt i en
analyse af Post Danmarks punktlighed.
Men der skal ikke herske tvivl om, at det er min opfattelse, at
Post Danmark naturligvis bør levere Quickbrevene til tiden. Når
en virksomhed tilbyder sine kunder et produkt og også tager sig
betalt for det, skal varen selvfølgelig også leveres.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 12
Post Danmark har i øvrigt oplyst, at virksomheden gerne
medvirker til udarbejdelsen af en redegørelse om punktligheden
for Quickbreve, gerne suppleret med en opgørelse af
udeblivelsesprocenterne ved indkaldelser ved henholdsvis
indkaldelse via breve og via e-Boks.
Bag dette tilbud ligger, at Post Danmark selv finder, at det
naturligvis ikke er tilfredsstillende med den kvalitet, som
regionerne hidtil har oplevet.
Samrådsspørgsmål AS
Hvad er ministerens egen holdning til sagen, og hvad vil
ministeren gøre for at løse problemet med forsinket post
mellem patienter og sygehuse?
Svar:
Som jeg allerede har været inde på i mine svar på de
forudgående spørgsmål, er det min holdning, at Post Danmark
må leve op til sit ansvar og overholde de leveringstider, som
virksomheden stiller borgere m.fl. i udsigt, og som kunderne
betaler for.
Det er ikke sket i tilstrækkeligt omfang. Dette har jeg drøftet
med Post Danmarks ledelse, selv om Quickbrevene ikke er en
del af virksomhedens forpligtelser over for staten.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 12
Post Danmark har i den forbindelse åbent erkendt, at
punktligheden ikke har været i orden.
Jeg kan oplyse, at Post Danmark i et notat til ministeriet har
oplyst, at ”Et forsinket Quickbrev er et forsinket brev for
meget”. Virksomheden gør derfor alt for at rette op på den af
regionerne oplevede dårlige kvalitet.
Samrådsspørgsmål AT
Vil ministeren oplyse, hvad PostNord vil gøre for at rette op på
forsinkelserne for quickbreve, og hvad er tidshorisonten for en
løsning for borgere og sygehuse?
Svar:
Som allerede nævnt har Post Danmark stor fokus rettet mod at
forbedre kvaliteten for Quickbreve.
Uden at vi skal tale fortid, vil jeg på baggrund af oplysninger fra
Post Danmark blot nævne, at svigtende kvalitet ifølge
virksomheden skal ses i sammenhæng med, at der er foretaget
omlægninger i produktion og distribution i løbet af 2016.
Post Danmark har oplyst, at der er tale om nogle meget store
omlægninger af både produktionen og distributionen i efteråret
2016, blandt andet som konsekvens af den nye postaftale.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 12
Ændringerne, hvor breve nu kan være op til fem hverdage
undervejs, og Quickbrevet er blevet introduceret, har
eksempelvis medført, at alle ruter og transporter hos Post
Danmark er blevet lagt om.
Derudover er de to store brevsorteringsterminaler blevet flyttet
fra henholdsvis Københavns centrum til Taastrup og fra Aarhus
til Fredericia. Samtidig har Post Danmark skullet håndtere den
daglige brevproduktion.
Omlægningerne er nu gennemført, og det er Post Danmarks
klare forventning, at kvaliteten fremover vil ligge på et stabilt
højt og tilfredsstillende niveau.
At denne forventning ikke er lutter ”varm luft” understøttes af,
at de seneste foreløbige målinger af kvaliteten for Quickbreve
ifølge Post Danmark viser en stadig forbedring af kvaliteten.
Efter de første uger af januar 2017 var den på 95,8 pct.
------
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
1723413_0008.png
Side 8 af 12
Talemanuskript besvarelse af samrådsspørgsmål AZ-AÅ om
transport/social dumping
Jeg vil nu fortsætte med besvarelsen af
samrådsspørgsmål AZ-AÅ om PostNords transporter.
Samrådsspørgsmål AZ
Ministeren bedes redegøre for PostNords – som den danske
stat ejer 40 pct. af – brug af billig arbejdskraft på ikke-
overenskomstmæssige vilkår til omdeling af post i Sverige, jf.
artiklen ”Löfven sågar Postnord: ”Där går gränsen”, bragt på
Svenska Dagbladets hjemmeside den 12. januar 2017.
(Link til artiklen: http://www.svd.se/lofven-sagar-postnord-
dar-gar-gransen/om/svdgranskar-postnord.)
Svar:
Jeg har bedt PostNord om en redegørelse for anvendelsen af
arbejdskraft på ikke-overenskomstmæssige vilkår.
Selskabet har over for mig oplyst, at det er et generelt krav, at de
transportvirksomheder, der benyttes til transporter for
PostNord, overholder nationale regler, EU-regler og PostNords
leverandørkodeks. Det bliver der løbende fulgt op på, både med
egen kontrol og med revisioner, hvor der også medvirker
eksterne revisorer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 12
Af det omtalte leverandørkodeks fremgår det blandt andet, at
leverandøren forventes at anerkende og respektere
arbejdstagernes (og arbejdsgivernes) ret til at organisere sig,
være medlem af de organisationer, de ønsker, samt retten til at
forhandle kollektivt.
Hvis leverandørkodekset ikke overholdes, opsiger PostNord
efter det oplyste aftalen og afslutter samarbejdet.
Konkret kan det oplyses, at 95 pct. af alle PostNord Sveriges
transporter køres af PostNords egne chauffører eller eksterne
transportvirksomheder, som har svensk overenskomst.
I PostNords distributionsvirksomhed i Sverige køres
hovedparten (90 pct.) af egne chauffører, mens resten køres af
eksterne transportvirksomheder, hvor PostNord forlanger, at de
har overenskomst. Til indenrigstransport, dvs. godstransport
mellem terminaler og godstransport direkte fra afsender til
modtager, benytter PostNord primært eksterne
transportvirksomheder, hvoraf 92 pct. har svensk
overenskomst. Udenrigstransport køres udelukkende med lejet
kapacitet, hvor det af det pågældende selskab kræves, at
transportvirksomhederne overholder nationale regler, EU-
regler og PostNords leverandørkodeks.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af 12
Samrådsspørgsmål AÆ
Vil ministeren oplyse, om PostNord i Danmark udøver social
dumping i form af anvendelse af billig arbejdskraft på vilkår,
der ikke lever op til gældende overenskomster, som det
tilsyneladende sker i Sverige? I givet fald bedes ministeren
oplyse, hvad omfanget af denne praksis er.
Svar:
Post Danmark oplyser, at virksomheden ikke udøver social
dumpning. Virksomheden overholder gældende lovgivning
ligesom virksomheden forlanger, at underleverandører
overholder gældende lovgivning og lever op til PostNords
leverandørkodeks. Det er Post Danmarks opfattelse, at det
gældende leverandørkodeks er et af de strengeste
leverandørkodekser i transportbranchen.
Jeg vil efter samrådet oversende PostNords leverandørkodeks
til udvalget til orientering.
Samrådsspørgsmål AØ
Hvad er ministerens holdning til PostNords anvendelse af
billig arbejdskraft i Sverige – og i Danmark, hvis dette er
tilfældet – på ikke-overenskomstmæssige vilkår?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af 12
Svar:
Jeg hæfter mig ved oplysningerne om, at både i Sverige og i
Danmark overholder man gældende lovgivning. Jeg hæfter mig
også ved, at man anvender et leverandørkodeks, som har til
formål at tilsikre, at virksomhedens underleverandører
efterlever dette adfærdskodeks.
Jeg vil blot gentage, at ifølge dette kodeks skal leverandørerne
anerkende og respektere arbejdstagernes (og arbejdsgivernes)
ret til at organisere sig, være medlem af de organisationer, de
ønsker, samt retten til at forhandle kollektivt.
Med dette kodeks mener jeg, at virksomheden har gjort, hvad
der med rimelighed kan forlanges. Det omtalte kodeks er et
supplerende middel – supplerende i forhold til lovgivningen -
som selskabet har taget i anvendelse. Når man samtidig
betænker, at PostNord og de to datterselskaber er i knivskarp
konkurrence på snart sagt alle markeder, er dette
leverandørkodeks et stort skridt, som skal medvirke til, at der
vedvarende er ordnede forhold i selskabets transporter.
Samrådsspørgsmål AÅ
Hvad vil ministeren foretage sig som ejer af 40 pct. af
PostNord, med henblik på at sikre at statens selskab omdeler
post under ordnede forhold?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/2-17 om Post Nords quickbreve, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 12 af 12
Svar:
Selskabet har overfor mig oplyst, at virksomheden lever op til
lovgivningen, EU-reglerne og virksomhedens leverandørkodeks,
som jeg omtalte tidligere. Det finder jeg er et tilfredsstillende
svar, og jeg kan ikke gå længere.