Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1724248_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2017
2017-929
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 305:
Hvorfor har DSB ikke valgt at indføre Dansk Jernbaneforbunds forslag om at
togførere m.v. kan stå for kontrollen af ID i togene, så togene ikke forsinkes ved
at alle skal ud af togene på Kastrup Station?
Svar:
Som udvalget er orienteret om ved besvarelsen af 24. oktober 2016 af TRU-
spørgsmål nr. 5 (alm. del) og besvarelserne af 12. januar 2017 af TRU-
spørgsmål nr. 184 og 185 (alm. del), har DSB og Dansk Jernbaneforbund haft
en dialog om forbundets forslag om id-kontrol i tog mellem København H og
Københavns Lufthavn St.
DSB har den 8. februar 2017 aflagt rapport til mit ministerium om dialogen
med Dansk Jernbaneforbund og har i den forbindelse oplyst, at det trods flere
møder ikke er lykkedes parterne at nå til enighed om konklusionerne på den
fælles analyse af forslaget.
Jeg har taget DSB’s afrapportering til efterretning og anser på den baggrund
sagen for afsluttet, idet jeg dog samtidig understreger, at jeg er åben for ethvert
konstruktivt forslag, der kan løsne op for den svenske id- og grænsekontrol.
For så vidt angår det nærværende spørgsmål, har DSB i rapporten af 8. februar
2017 oplyst følgende (idet ”KH” betegner København H):
”Det er DSB’s vurdering, at ID-kontrol udført i toget vil skabe usikkerhed for
afviklingen af togdriften, da det ikke på forhånd kan fastsættes, hvor lang tid
en given kontrol vil tage. En variation i længden på gennemførsel af ID-
kontrollen er meget vanskelig at håndtere i en køreplan, hvor alle tog er
planlagt til ankomst og afgang på specifikke minuttal. Om ID-kontrollen
således tager 5, 10, eller 20 min. har meget stor betydning for afviklingen af
togdriften.
En forsinkelse på udførelsen af ID-kontrollen i et tog på CPH vil inden for
meget kort tid skabe markante driftsforstyrrelser i hele den sjællandske
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvorfor DSB ikke har valgt at indføre Dansk Jernbaneforbunds forslag om at togførere m.v. kan stå for kontrollen af ID i togene, til transport-, bygnings- og boligministeren
1724248_0002.png
togtrafik herunder særligt på Kyst- og Kastrupbanen samt over Øresund.
Med den nuværende model for ID-kontrol er der indlagt 8 min. holdetid på
CPH, inden for hvilken den samlede ID-kontrol kan blive udført; også i
myldretiderne, hvor kapaciteten i togene er fuldt udnyttet. Desuden er
bevægelsesfriheden og mobiliteten i et Øresundstog med op til 5-600
passagerer meget begrænset, og det vil derfor være forbundet med stort
besvær for personalet at sikre, at alle passagerer er blevet ID-kontrolleret
inden afgang til Sverige.
Såfremt DSB bringer rejsende ind i Sverige, som ikke har gyldigt ID, vil DSB
blive pålagt en bøde på 50.000 svenske kroner pr. person fra den svenske
stat. Derfor er det vigtigt for DSB, at ID-kontrollen gennemføres efter en fast
praksis, der sikrer en høj kvalitet. DSB vurderer, at kvaliteten bedst sikres ved
at gennemføre ID-kontrol på perronen frem for i toget.
Derudover kan det ikke garanteres, at toget mod Sverige altid kan benytte
samme spor på KH på grund af den meget høje udnyttelse af sporkapaciteten
på KH. Der vil derfor være stor usikkerhed forbundet med at have en fast
opsætning på KH til at understøtte proceduren for ID-kontrol i toget, ligesom
DJ foreslår. Ved sporændring risikerer hele togdriften at blive påvirket af
forsinkelser på grund af ID-kontrollen. Der skal således udarbejdes en
nødprocedure for tilfælde, hvor sporbenyttelsen ændres med kort varsel. I
aften- og nattimerne udføres der jævnligt sporarbejder, der kræver særlige og
afvigende planer for sporbenyttelsen på KH. Desuden vil der lejlighedsvis
være behov for sporændringer pga. driftsforstyrrelser eller genopretning af
trafikken efter en periode med uorden i trafikafviklingen. Derfor vil det kræve
forudgående godkendelse hos Banedanmark, såfremt der skal indføres en
løsning med fast sporbenyttelse.
Etableringen af et særskilt område på perron 5/6 på KH for passagerer til
Sverige betragtes som en ændring af perronen og skal således
myndighedsbehandles, så det sikres, at trafikken kan blive afviklet i
overensstemmelse med sikkerhedsreglementerne, herunder at
jernbaneinfrastrukturen kan håndtere den jernbanesikkerhedsmæssige
påvirkning af forslaget. Endvidere har forslaget betydning for de generelle
pladsforhold på perron 5/6, som primært i myldretiderne vil medføre
begrænset kapacitet til passagerer, der skal med f.eks. Inter City- eller
regionaltog.
For at sikre at alle kunder stiger ind i de rette vogne, kræver forslaget
desuden opsætning af et stort antal nye skilte med anvisninger på alle tog, der
betjener Kystbanen. Da Øresundstogene både betjener Kystbanen,
Kastrupbanen samt kører regionalt i Skåne kan der opstå misforståelser hos
kunderne, hvis der på togsættene for eksempel står, at de kun må benyttes for
rejsende til Sverige. Dette gør sig særligt gældende for de såkaldte Nivå-tog,
som kører fra Nivå til CPH. På de store stationer som for eksempel Østerport
og Nørreport vil der desuden være behov for at have en eller flere faste
perronguider til at sikre, at kunderne stiger ind i de rigtige togsæt. For alle
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvorfor DSB ikke har valgt at indføre Dansk Jernbaneforbunds forslag om at togførere m.v. kan stå for kontrollen af ID i togene, til transport-, bygnings- og boligministeren
1724248_0003.png
disse tilfælde gælder det, at der skal udarbejdes særskilte procedurer, så
togpersonalet udfører den samme opgave ved hver afgang. Der vil desuden
skulle udarbejdes særlige procedurer for opsætningen på KH samt
passagerudveksling på Tårnby og Ørestad st.
Afvigelser i forhold til de planlagte togstørrelser vil betyde, at en række
nødprocedure skal iværksættes. Der kan forekomme situationer, hvor tog
ned- eller opformeres på grund af driftsforstyrrelser, hvorved toget
ankommer til CPH enten større eller mindre end planlagt. Her skal der ved
hvert tilfælde iværksættes en særlig procedure for håndteringen heraf.
Derudover har DSB ikke det fornødne personale til at udføre ID-kontrol i
toget. DSB opererer så effektivt som muligt, hvorfor DSB ikke har fornøden
medarbejderreserve til at varetage ID-kontrol i toget eller andre opgaver som
kræver en pludselig og væsentlig stigning i behovet. ID-kontrol i toget vil
således kræve forudgående rekruttering og uddannelse. DSB har derfor
indgået en fleksibel aftale med Securitas, som varetager opgaven med at
udføre ID-kontrol i dag. Aftalen indebærer bl.a., at samarbejdet kan opsiges
med kort varsel, hvilket er nødvendigt på grund af usikkerheden om, hvornår
transportøransvaret og herved også kravet om at gennemføre ID-kontrol
ophører.
Endelig vurderes forslaget at medføre en økonomisk netto-meromkostning for
DSB på minimum 10 mio. kr. pr. år, da DSB vil have udgifter til
opretholdelsen af ID-kontrollen i CPH.
DSB bemærker desuden, at togene ikke bliver forsinket på grund af ID-
kontrollen i Københavns Lufthavn, da der i køreplanen for 2017 er indlagt 8
min. holdetid til at gennemføre ID-kontrollen, således at togene kører rettidigt
mod Sverige.”
Jeg finder det i forlængelse af ovenstående – og jf. min forgængers besvarelse
af 24. oktober 2016 af TRU-spørgsmål nr. 5 (alm. del) – nødvendigt at
understrege, at DSB i forbindelse med afrapporteringen har oplyst, at det
fortsat er DSB’s vurdering, at der kan opstå udfordringer med passagerer, som
ikke besidder gyldig id, og som nægter at forlade toget. I sådanne situationer er
DSB’s togpersonale af hensyn til deres personlige sikkerhed instrueret i at
tilkalde politiet, hvilket naturligt vil kunne indebære en trussel mod togdriftens
punktlighed, stabilitet og robusthed.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen