MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2017
2017-929
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 305:
Hvorfor har DSB ikke valgt at indføre Dansk Jernbaneforbunds forslag om at
togførere m.v. kan stå for kontrollen af ID i togene, så togene ikke forsinkes ved
at alle skal ud af togene på Kastrup Station?
Svar:
Som udvalget er orienteret om ved besvarelsen af 24. oktober 2016 af TRU-
spørgsmål nr. 5 (alm. del) og besvarelserne af 12. januar 2017 af TRU-
spørgsmål nr. 184 og 185 (alm. del), har DSB og Dansk Jernbaneforbund haft
en dialog om forbundets forslag om id-kontrol i tog mellem København H og
Københavns Lufthavn St.
DSB har den 8. februar 2017 aflagt rapport til mit ministerium om dialogen
med Dansk Jernbaneforbund og har i den forbindelse oplyst, at det trods flere
møder ikke er lykkedes parterne at nå til enighed om konklusionerne på den
fælles analyse af forslaget.
Jeg har taget DSB’s afrapportering til efterretning og anser på den baggrund
sagen for afsluttet, idet jeg dog samtidig understreger, at jeg er åben for ethvert
konstruktivt forslag, der kan løsne op for den svenske id- og grænsekontrol.
For så vidt angår det nærværende spørgsmål, har DSB i rapporten af 8. februar
2017 oplyst følgende (idet ”KH” betegner København H):
”Det er DSB’s vurdering, at ID-kontrol udført i toget vil skabe usikkerhed for
afviklingen af togdriften, da det ikke på forhånd kan fastsættes, hvor lang tid
en given kontrol vil tage. En variation i længden på gennemførsel af ID-
kontrollen er meget vanskelig at håndtere i en køreplan, hvor alle tog er
planlagt til ankomst og afgang på specifikke minuttal. Om ID-kontrollen
således tager 5, 10, eller 20 min. har meget stor betydning for afviklingen af
togdriften.
En forsinkelse på udførelsen af ID-kontrollen i et tog på CPH vil inden for
meget kort tid skabe markante driftsforstyrrelser i hele den sjællandske