Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1724252_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2017
2017-929
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 304:
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for driften på kystbanen og
skånetrafikken (køreplan m.v.), som den svenske grænsekontrol medfører?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at spørgeren ønsker at vide, hvilke konsekvenser
den svenske id- og grænsekontrol har for DSB’s togdrift på Kystbanen og over
Øresund.
DSB har 8. februar 2017 oplyst følgende herom:
”I køreplanen for 2016 var der ikke taget højde for konsekvenser på togdriften
af ID- og grænsekontrollen til Sverige, eftersom køreplanen blev udarbejdet
og færdiggjort, før DSB blev pålagt at udføre ID-kontrol på alle rejsende til
Sverige. Det betød, at ID-kontrollen medførte nogle driftsmæssige
konsekvenser for punktligheden bl.a. på Kyst- og Kastrupbanen.
I den nuværende køreplan for 2017 er der indlagt ekstra holdetid på hhv.
Københavns Lufthavn, Hyllie og Malmø. Det betyder konkret, at kunderne fra
Københavns Hovedbanegård til Malmø har fået en rejsetidsforlængelse på 18
min., mens kunder der skal videre fra Malmø har en længere rejsetid på 28
min. Derudover har DSB været nødsaget til at indføre 20 min. drift på
Kastrupbanen (mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns
Lufthavn), hvilket betyder, at både Ørestad og Tårnby har oplevet en
nedgang i antallet af tog. Det samme gør sig gældende for driften over
Øresund, hvor der også køres tog hvert 20 min. Før ID-kontrollen blev indført
var der 10 min. drift på Kastrupbanen i hovedparten af driftsdøgnet, mens
der var 10 min. drift over Øresund i myldretiderne.
ID- og grænsekontrollen har desuden bevirket, at Helsingør-togene ikke
længere kører direkte til lufthavnen og videre til Sverige. Her vil kunderne
være nødsaget til at skifte tog på for eksempel Københavns Hovedbanegård.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil redegøre for konsekvenserne for driften på kystbanen og skånetrafikken (køreplan m.v.), som den svenske grænsekontrol medfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
1724252_0002.png
Derudover er der ingen direkte forbindelse med Inter City og Inter City Lyn
fra Jylland og Fyn til Københavns Lufthavn.
Foruden ovenstående køreplansmæssige konsekvenser har DSB også ændret
togmateriellets omløbsplaner og personaleplaner for at sikre sammenhæng i
betjeningen af Øresundstrafikken.
Det er dog væsentligt at understrege, at de største konsekvenser på grund af
ID- og grænsekontrollen er de gener, som kunderne dagligt oplever på grund
af den forlængede rejsetid, togskift og færre afgange mod Sverige.
Transportøransvaret, som den svenske stat har pålagt DSB, kræver, at alle
indrejsende til Sverige skal have gyldig identifikation, og det er operatørens
ansvar at sikre dette inden indrejse, ellers kan DSB blive pålagt en bøde på
50.000 svenske kroner pr. person, der ikke har gyldig identifikation.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen